Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, POP-ROCK, WERELDMUZIEK

Woensdag 29 Juni 2016 at 3:03 pm

Mundial 2016. Een kleurrijk en sfeervol festival vol muzikale contrasten

Mundial 2016 foto Hans Speekenbrink Mundial 2016 foto Hans Speekenbrink Mundial 2016 foto Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Ondanks lichte regenachtige omstandigheden op de zondag is Mundial al meteen een sfeervol festival. Een ronde over het festivalterrein van de Spoorzone geeft daar meteen al blijk van. Bij binnenkomst meteen het Reggae Island gespot. En er is ook een dubcorner, een Feelgood Market, een plek waar gerapt wordt. En dan zijn er nog de diverse podia zoals de Smederijtuin, de Boemel, Hall of Fame 'de Foyer', Club Smederij, het Parkpodium en de Fontys Koepelhal. Mundial is allang meer dan een wereldmuziekfestival, het is in feite een festival van de avontuurlijke muziek waar pop, wereldmuziek, reggae en hiphop elkaar ontmoeten. Met onbekende namen en grotere namen als Tinariwen, Hanggai (wereldmuziek) en Typhoon (hiphop) en ook doorbrekende artiesten als My Baby (pop) en Daymé Arocena (AfroCubaans met jazz).

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUSICAL, MUZIEK

Vrijdag 03 Juni 2016 at 10:39 am

Misschien wel de meest aansprekende Sondheim ooit; Sweeney Todd.

Sweeney Todd Sweeney Todd Sweeney Todd

Door: Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P.

Het is mogelijk de meest aansprekende Stephen Sondheim musical ever, Sweeney Todd, maar de versie die Stichting Zonnehuis Muziektheater/Maarten Voogel momenteel in Amsterdam op de planken brengt is ook nog eens het neusje van de zalm qua bezetting en regie. Kortom the best Sondheim ever. Sweeney Todd werd in Nederland al eerder in 1993 gespeeld toen met Ernst Daniel Smid als de bloedbarbier Sweeney Todd en Simone Kleinsma als mevrouw Lovett de pasteibakster. In de rol van bode van Rechter Turpin speelde toen Wil van der Meer, die ook nu in de nieuwste Sweeney Todd de zelfde rol vertolkt. Toch is er een enorm verschil tussen de 1993 en de 2016 versie.

Beiden waren overigens in de vertaling van Koen van Dijk, maar nu lijkt hij lekkerder te bekken dan toen en een ander belangrijk verschil is dat de toenmalige productie onder regie van Ken Caswell stond en voor de 2016 tekent Koen van Dijk zelf voor de regie. En dat is een verschil van dag en nacht. Van Dijk als vertaler, mogelijk veel meer in het verhaal gezogen, heeft het spel veel meer versneld. Het tempo ligt hoger, de scènes lijken aanzienlijk sneller en daarbij komt dat in de nieuwste regie Van Dijk de volledige theaterzaal benut, zodat er ook dwars door het publiek heen gespeeld wordt, wat de toeschouwer veel meer in het verhaal betrekt. Je bent als het ware een passant op Fleet Street.

Lees Verder