Onderwerp: JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Woensdag 29 Maart 2017 at 7:57 pm

Youssou N'Dour brengt de Melkweg in extase

Youssou NDour photo Hans Speekenbrink Youssou NDour photo Hans Speekenbrink Youssou NDour photo Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Wie had verwacht dat de Senegalese superster vooral songs van zijn nieuwe album Afrika Rekk zou spelen tijdens zijn optreden in de Melkweg (Amsterdam), kwam bedrogen uit. Natuurlijk speelde hij er een paar maar meer nog ging hij door zijn zeer uitgebreide repertoire heen. Niemand die dat erg vond want met meer dan 30 albums op zijn naam is de 'koning van de mbalax' is het eerder de vraag wat hij zal brengen en wat niet. En met een 12-koppige klasseband als Super Etoile de Dakar om zich heen is het sowieso al goed.

Meteen al bij de eerste song Set ging het publiek uit zijn dak. In deze song van eind jaren 80 kaartte Youssou N'Dour de vuilnisproblematiek in de Senegalese hoofdstad Dakar aan. Die heb indertijd zelf kunnen constateren en Set klonk uit bijna elk raam van de bouwvallige huizen. Ik kocht er toen meteen een cassette van. Het gelijknamige album kwam in 1990 uit.
Tot aan Birima (van het album Joko uit 2000) was het vooral swingen geblazen op de mbalax van Lima Wessu, Xajaalo, Immigés en Africa Dream Again. En dat kwam onder andere door de ritmes die werden voortgebracht door de drums, sabars, djembé en timbales. De melodie werd behalve door de gitaristen en de saxofonist gespeeld door twee toetsenisten die beiden verscholen achter een Korg voor een moderne Afrikaanse popsound zorgden. Coli Kamga uit Kameroen was tot op dat moment een van de backing vocalisten maar stapte net als tijdens Afrika Hertme 2016 in de schijnwerpers tijdens 7 Seconds,  Youssou's wereldhit met Neneh Cherry uit 1994. Het publiek zong al mee met Birima en nu des te meer. Coli Kamga had een aantal zinnen over de hongerende kinderen van Afrika in de song verwerkt en dat voelde gezien de zeer trieste actualiteit zeer schrijnend!

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Vrijdag 24 Maart 2017 at 10:23 am

DE “LORD OF THE FLIES” IS NU NOG REALISTISCHER

Bowie Verschuuren Bowie Verschuuren Bowie Verschuuren

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P. foto's Bowie Verschuuren

In een samenwerkingsverband tussen het Nationale Toneel, NT Jong en de Veenfabriek speelt nu een vernieuwde “Lord of The Flies” in een zestal theaters in het Land. Met een undercast als: “From Boys to Men” is al snel duidelijk wat de achtergrond van dit toneelstuk is. In de bewerking van Nigel Williams en vertaald door Jibbe Willems en in de regie van Noël Fischer wordt deze klassieker van William Golding “Lord of the Flies” toch een nieuwe ervaring met dit toneelstuk. Zag ik het jaren geleden in een RO versie deze huidige versie heeft een sterk maatschappij kritische ondertoon die niet alleen in de tekst maar vooral ook in het toneelbeeld heel herkenbaar is.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Vrijdag 24 Maart 2017 at 10:12 am

L’HISTOIRE DU SOLDAT IS EEN BIJZONDERE BELEVENIS

Foto Joris Jan Bos Foto Joris Jan Bos Foto Joris Jan Bos

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P foto's Joris Jan Bos

Het is een genot haar weer aan het werk te zien; Wieteke van Dort, ze is de verteller van deze bijzondere Javaanse uitvoering van Stravinsky’s meesterwerk “L’Histoire du soldat”, maar ze is meer, door haar mimiek, haar stageperformance en haar heerlijke intonatie draagt ze net als de drie topdansers van Indonesië en het subtiele orkest bij aan een werkelijk top productie die Gerard Mosterd als regisseur/choreograaf van deze voorstelling heeft weten te maken.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Donderdag 09 Maart 2017 at 7:43 pm

WIE IS ER BANG VOOR VIRGINIA WOOLF, EEN RELATIE TOT OP HET BOT UITGEMERGELD.

Fotograaf PIEK foto Ben van Duin foto Ben van Duin

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Naar ik mij herinner is dit de vierde of vijfde versie die ik zie van “Who’s affraid of Virginia Woolf”van Edward Albee. Nu in een regie van Johan Doesburg met in de rollen van Martha en George; Carine Crutzen en Warre Borgmans. Voor de rollen van Nick en Honey werd gekozen voor Dragan Bakema en Yara Alink. Volgens mij een gedroomde cast, vooral Crutzen en Borgmans zijn in mijn optiek tot nu toe de twee sterkste invullingen van deze rollen, ik durf zelfs te stellen; beter en pakkender, emotioneler en vooral veel en veel vileiner acterend dan destijds Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal en Sandy Dennis in de geroemde film van dit oorspronkelijk toneelstuk, maar verreweg de allerbeste toneelversie die ik er ooit van zag.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Dinsdag 07 Maart 2017 at 11:45 am

“INTO THE WOODS” IS EEN HEERLIJKE SPROOKJES COMPILATIE

Into the Woods Poster

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P.

Ik moet wel tevoren stellen dat ik een groot Sondheim fan ben en dat ik er van geniet dat Sondheim in Nederland momenteel weer ruim de aandacht krijgt. Nadat ik afgelopen zomer genoot van zijn Sweeney Todd in een ijzersterke en goed verzorgde versie van Het Zonnehuis-Opus One-Maarten Voogel producties, die overigens volgend seizoen op tournee door Nederland gaan met die geweldige Cast uit het Zonnehuis uit Amsterdam Noord, geniet ik nu van Stephen Sondheims “Into The Woods”. Met een spetterende première in het Rotterdamse Luxor theater ging de tournee echt goed van start.

Lees Verder