Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 18 Juli 2017 at 3:59 pm

Afrika Hertme 2017 wederom een verrassend goede programmering!

Rokia Traore photo Hans Speekenbrink Rokia Traore photo Hans Speekenbrink Rokia Traore photo Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Het 29e Afrika Hertme Festival had een wat regenachtige start maar dat veranderde gelukkig in de loop van de dag en toen Rokia Traoré (Mali) haar geweldige mix van West-Afrikaanse muziek op het veld losliet, was het weer veel beter en werd het publiek uitzinnig bij een dansende en zingende Rokia waarna het bij de pompende ritmes en rockende gitaren van Jupiter & Okwess (Congo Kinshasa) helemaal uit z'n dak kon gaan.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, POP-ROCK

Maandag 17 Juli 2017 at 1:03 pm

En dan is het voorbij deze mooie editie van Gent Jazz 2017

Hypochristmutreefuzz foto Jacques Nachtegaal Hypochristmutreefuzz foto Jacques Nachtegaal Hypochristmutreefuzz foto Jacques Nachtegaal

Tekst en fotografie: Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Natuurlijk komt het eind altijd sneller dan gehoopt maar wat zou die laatste dag van Gent Jazz ons brengen. Enkele mij onbekende namen die, nadat ik ze gegoogled had, nog steeds niet veel duidelijker werden, dus ik liet me graag verrassen. Het was dus dan ook deels een verrassingsconcert dat ik beleefde bij de openingsact van de slotdag van het Gentse Jazz festival bij de Gentse Noise band Hypochristmutreefuzz.. Maar dat werd even schrikken, dit is geen Noise band, dit was gewoonweg teringherrie, erger dan The Sexpistols in hun droefste momenten maakten. Met een zanger die acteerde of hij aan spasmen leed en louter keelklanken kon uitstoten en over alles heen een drummer die meer op een houthakker leek dan op een drummer. Kortweg; ik schrok mij werkelijk de pokken. Toch was dat openingsnummer zeker niet de dekking van de gehele lading van deze formatie, zelfs verre van dat. Ze hadden wel degelijk muzikale inhoud en veelal ook genuanceerder dan bij aanvang van het concert. Hoewel het debuutalbum met de welluide titel  “Hypopotomonstrosesquipedaliophobia” een aanzienlijk stevig geluid laat horen is het vocale op het album aanzienlijk meer gepolijst dan live on stage. Het is even wennen en na enkele nummers, als gebleken is dat ze ieder voor zich best muzikale kwaliteiten hebben die de opening ver overstijgen, moet ik wel kwijt dat ik dit zeker geen Noise zou noemen, maar dat terzijde. Toch was dit voor mij niet echt de gewenste opening van de laatste dag, hoewel het publiek, waarschijnlijk veel Gentse vrienden en bekenden van de band, het geweldig vonden en met regelmaat meer dan enthousiast reageerden, ieder het zijne, moet ik bekennen.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zaterdag 15 Juli 2017 at 1:03 pm

Er is iets helemaal mis met deze dag op Gent Jazz

Stadt foto Jacques Nachtegaal Stadt foto Jacques Nachtegaal Stadt foto Jacques Nachtegaal

Tekst en fotografie Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P


Het weer levert weinig biijdrage aan deze zesde dag van Gent Jazz, het is bewolkt en fris, koud voor de tijd van het jaar zelfs. Een groot aantal bezoekers heeft regenkleding bij zich, hult zich in truien en de medewerkers van het festival zie ik met pakjes met plastic poncho's lopen. Als het gebodene op het podium dan maar voldoende verwarming kan brengen. Er wordt deze dag geopend met Stadt een schaduwproject voor een aantal musici die ook in andere formaties actief zijn. Het is ook een beetje een thuiswedstrijd voor dit voornamelijk Gents collectief. In hun midden onder andere Simon Segers van De Beren Gieren en ook hij ziet dit project als een heerlijke extra uitlaatklep naast het reguliere werk. Ze zijn namelijk allen professioneel musicus. De muziek omschrijven ze zelf als Krautpop, maar ik houd het op een mooie remodeling van de symphonische rock uit de jaren zeventig. Door het hoge stembereik doet het mij denken aan de groep Yes, die de muzikaten zeker beinvloed moet hebben, evenals King Crimson en mogelijk Caravan, Pink Floyd en Brian Eno. Heel veel snerpend en mooi lange gitaarsoli, met een strakke saus van toetsen en synthesizers er overheen. Ja dit groepje Belgische musici met deze stijl kan mij wel bekoren, jammer dat zij slechts een klein uurtje spelen. Maar wel naar volle tevredenheid van het aanwezige publiek in de redelijk, voor dit tijdstip, volgelopen giga tent van het hoofdpdium.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 14 Juli 2017 at 12:43 pm

Daar gaan we weer; zon, drankjes goed & gezond eten en heerlijke muziek op Gent Jazz

Hoera Feat Hiele foto Jacques Nachtegaal Hoera Feat Hiele foto Jacques Nachtegaal Hoera Feat Hiele foto Jacques Nachtegaal

Tekst en fotografie: Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P


Donderdag 13 juli is deel twee van Gent Jazz van start gegaan, om half vijf werd afgetrapt door Hoera ft. Hiele, Bert Cools (gitaar), Dries Laheye (basgitaar) en Stijn Cools (drums) vormen de kern van Hoera. Vorig jaar won dit trio de Gent Jong Talent Jazzprijs en mogen mede daarom deze middag aftrappen. Dit keer in samenwerking met electronica producer Roman Hiele. Hiele, die zowel nationaal als internationaal steeds sterker aan de weg timmert met zijn brede visie op electronica en synthetische klankkleuren in de Jazz, is een mooie aanvulling op deze prijswinnaars. Het concert wordt dan ook een samensmelting van doordachte melodielijnen doorweven met soundscapes en doet mij daardoor denken aan het werk dat Robert Fripp en Brain Eno ooit maakten. Het is mooi, ietwat zweverig en had nog veel mooier kunnen zijn als de geluidstechneut iets meer bij de les was gebleven. Helaas was zijn geluidsbalans met regelmaat ver uit het centrum en overstemde de baspartijen de toegevoegde soundscapes en het met regelmaat zeer subtiele gitaarwerk van Bert Cools, die zelfs een strijkstok gebruikte om zijn gitaar een nog sterkere klank mee te geven, meer dan de electronica al voor hem had gedaan. Na precies een uur, een voor mij persoonlijk heerlijk conce was het over en uit, jammer want dit had van mij best nog even mogen duren. Hou ze in de gaten Hoera ft. Hiele.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Maandag 10 Juli 2017 at 3:17 pm

Een zonnige zondag op Bijloke, jazz en een goede sfeer

LabTrio Photo Hans Speekenbrink LabTrio Photo Hans Speekenbrink LabTrio Photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P  Fotografie Hans Speekenbrink (klik voor groter)


De zon schijnt weer, als inmiddels gewoon, en het is al vroeg lekker vol op de Bijlokesite bij Gent Jazz. Vandaag de laatste dag van deel een van dit festival en die beloofd wat. We beginnen deze dag op het hoofdpodium met het Belgische Jazzcollectief Labtrio. Met Anneleen Boehme op de contrabas, Bram de Looze aan de vleugel en drummer Lander Gyselinck is dit trio de laatste jaren erg sterk ontwikkeld. Inmiddels is het 10 jarig jubileum gevierd met het derde album "Nature City" waarvan een aantal stukken wordt gespeeld maar het meest opvallend bij dit concert van Labtrio is hun aanpak van het werk Johan Sebastiaan Bach. Niet nieuw natuurlijk, tientallen jaren geleden speelden zowel Thijs van Leer als Chris Hinze jazz albums vol met werk van de klassiekers. Toch is de aanpak van Labtrio anders, ze beginnen vanuit de klassieke basis en vormen dat nagenoeg onmerkbaar om in swingende jazzy stukken. Voor ieder der drie is ruimte voldoende om te laten horen waar de sterke kanten zich bevinden. Drummer Gyselinck, die ik ook al in andere combi`s heb zien spelen, is ook vandaag weer helemaal op dreef. Deze jonge man, die zo weggelopen lijkt uit een film van Antonioni, valt niet alleen op door zijn helblauwe ogen in dat onschuldge gezicht maar veel meer nog door zijn simpel maar uitermate strak spel. In het merendeel der gespeelde nummers is hij in samenwerking met Anneleen de lead maar zelden laat het trio dit duidelijk naar voren komen. De jarenlange samenwerking werpt zodoende duidelijk de vruchten af waar het publiek uiteindelijk de grote winnaar van wordt. Pianist De Looze op zijn beurt heeft zo`n prachtige aanslag dat het lijkt alsof het geluid zweverig van de snaren rolt, slechts af en toe is zijn touche iets harder waardoor de complete sound weer iets opschuift naar een exprimentele en poppy sound. In ieder geval is deze middag opening al bijzonder geslaagd en het flink vroeg aanwezige grote publiek ontdekt nu ook de kwaliteiten van deze drie nog jonge Belgen.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zondag 09 Juli 2017 at 10:46 am

Old School Jazz maar ook de grenzen opgezocht

Stanko Rava photo Hans Speekenbrink Stanko Rava photo Hans Speekenbrink Stanko Rava photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P  Fotografie Hans Speekenbrink (klik voor groter)


Op deze derde dag van Gent Jazz, de zaterdag hebben we gelukkig een iets lagere temperatuur, maar nog steeds heerlijk zomers en dus ideaal voor dit heerlijke festival in de tuinen op Bijloke.
Vandaag zijn we begonnen met het Tomasz Stanko/Enrico Rava Quintet, twee oude rotten in het vak, beiden trompettist de één gekleed als een verdwaalde Fransoos in Italie en de ander lijkt op het onechte broertje van David Crosby, maar niets daarvan als de heren hun toeters laten klinken. Echte Old school jazz en geruggesteund door een ijzersterk en zeer strak trio met op de bas Rueben Rogers, Gerald Clever achter de drums en pianist Giovanni Guidi spelen de twee oude rakkers op een heerlijk relaxte wijze maar wel met echt alles uit hun trompetten halend. Het is een lekkere opening op deze vroege middag. We begonnen vandaag al om 14.30 uur en het is, zo vroeg op de festivaldag, al aanzienlijk drukker dan de twee voorgaande dagen. Wat de heren brengen stemt het publiek, wat nog wat landerig is van de heerlijke temperatuur van deze dag, zeer tevreden. Talloze open doekjes worden de heren dan ook toebedeeld. Geweldig om op een Jazz festival te zijn waar de Jazz nog wel preveleert boven de pop zoals op andere festivals. Want na gisteren een echte Jazz dag ziet deze dag er ook heel jazzy uit.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zaterdag 08 Juli 2017 at 12:08 pm

De hele dag echte Jazz in Gent

Christian Scott photo Hans SpeekenbrinkChristian Scott Christian Scott photo Hans Speekenbrink Christian Scott Christian Scott photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P - Fotografie Hans Speekenbrink( klik voor groter)


Dag twee van het Gent Jazz festival is een echte Jazz dag, geen pop artiesten of andere theatrale musici, nee gewoon toeters, bassen, drums en toetsen en heel veel ander moois.
De dag opent met de band van trompettist Christian Scott Atunde Adjuah een lekker collectief met een frontman die duidelijk de waardering voor zijn bandleden heeft, dat blijkt niet alleen in de muzikale ruimte die hij hen biedt maar vooral uit de wijze waarop hij zijn bandleden bij het publiek introduceert. Hij neemt daar alle tijd voor en toont ook daadwerkelijke interesse en waardering voor hen. Daarnaast is trompettist Christian Scott een waanzinnig goed en bezield blazer. Hij doet dat op een mede door hem ontworpen trompet, waar hij een naar het schijnt hele lijn van heeft ontworpen. Maar dat terzijde, zijn blaastechniek maakt duidelijk dat hij beschikt over een paar ijzersterke longen en een gevoel voor frasering die meer dan bijzonder genoemd kan worden. Zijn set op Gent Jazz kenmerkt zich vooral door de warmte die zijn collectief uitstraalt.Zijn muzikale stijl bereikt, nee overschrijdt de grenzen der Jazz, hij begeeft zich af en toe op de paden der funk, soul maar ook jazzrock, daarin op heerlijke wijze gesteund door Elena Pinderhughes op de dwarsfluit. Het is alleen een beetje jammer dat in die momenten dat zij niet speelt ze als een zoutzak terzijde staat, maar dat zal in de toekomst zeker veranderen.  Opmerkelijk in dit collectief is de kwaliteit van de pas 20 jarige drummer Mike Mitchell die in de toekomst nog veel van zich doen spreken. Kortom een heerlijk concert met een aantal heerlijke ballads, waarin bleek dat Scott niet alleen een mensen mens is maar vooral een sociaal muzikant, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg lijkt hij te denken.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 07 Juli 2017 at 3:38 pm

De kop is er af in Gent, Gent Jazz 2017 is begonnen

Kadhja Bonet photo Hans Speekenbrink iles Mosley photo Hans Speekenbrink GoGo Pinguin photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)


De kop is er af en hoe. Na een moeizame start met een mijn inziens totaal ongeinteresserde Kadhja Bonet, de Amerikaanse zangeres/gitariste, die mij met haar recent verschenen album eigenlijk best verraste, heeft in Gent geen indruk kunnen achterlaten. Natuurlijk is het vervelend spelen in een kolossaal grote tent voor een publiek van ongeveer dertig mensen, maar daar ben je professional voor. Haar drummer, ze waren met twee gekomen, leek iets enthousiaster maar dat kon al geen redding meer brengen. Nu moet ik ook kwijt dat live dit een zeer beperkte zangeres is, ze is flets en eentonig zo erg dat na twee nummers ze al begon te vervelen, toen ze later in het concert de Beatles klassieker "Yesterday" aanving, was voor mij de maat vol, ze irriteerde nu zelfs. Ik verdween enkele andere toehoorders achterlatend.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUZIEK

Dinsdag 04 Juli 2017 at 10:59 pm

Joke Bruijs, vijftig jaar in het vak, een jubileumconcert en cd

Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal

fotografie en tekst: Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Dit jaar zit Joke Bruijs al weer vijftig jaar in het vak, en hoewel je het haar niet aanziet is ze toch al weer 65 jaar, wat inhoudt dat ze met 15 jaar als professioneel artiest is begonnen. Het begon eigenlijk allemaal met een talentenjacht waar ze als dertienjarige een platencontract won, waar ze meerdere malen voor naar Amsterdam moest reizen, en er maar geen album verscheen, zelfs geen single. Pas toen ze werd gevraagd bij het VARA Dansorkest als meisje van 15 lentes jong begon de professionele carrière echt gestalte te krijgen. Hiervoor moest ze wekelijks met haar moeder per trein vanuit haar Rotterdam naar Hilversum reizen om daar in de Studio enkele nummers in te zingen. We weten allemaal hoe het verder is gelopen, maar tijdens haar jubileum concert onlangs in de Rotterdamse Doelen vertelde zij tussen de nummers door haar muzikale en entertainment geschiedenis. Een rijke geschiedenis die via Jan Blaaser, Don Quishocking, haar solocabaret programma’s, tv series en een speelfilm van “Toen was Geluk” haar hebben gevormd tot wat ze nu is een absoluut allround entertainer, een leading lady uit Rotterdam

Lees Verder