Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 11 Juli 2019 at 10:51 pm

Afrika Hertme 2019 laat de enorme diversiteit van de Afrikaanse muziek horen

Het 31e Afrika Hertme festival in Twenthe stond na de jubileum editie in 2018 in het teken van zangeressen als de tot grote ster gestegen Fatoumata Diawara, de Gnawa artieste Asmâa Hamzoui en de rijzende ster aan het Kaapverdisch firmament Lucibela. Maar ook werd er zaterdag een eerbetoon gebracht aan de koning van de rumba wijlen Tabu Ley, liet Harouna Samake de n’goni muziek uit Mali stralen en bracht de jonge Ghanese band Santrofi een onstuimige versie van  highlife. Zondag waren er mooie optredens van Toko Telo uit Madagaskar en Lucibela uit Kaapverdië. En kon er gedanst worden op de desert rock van Daara Tribes uit Marokko en Gyedu-Blay Ambolly en zijn Sekondi Band uit Ghana.

Tekst: Rik van Boeckel met foto’s van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Asmâa Hamzou photo Hans Speekenbrink Asmâa Hamzou photo Hans Speekenbrink Asmâa Hamzou photo Hans Speekenbrink

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Woensdag 10 Juli 2019 at 1:51 pm

Afscheid van Gent komt vroeger dan verwacht, de zevende dag werd voor mij de slotdag

 Tristan foto jacques Nachtegaal Tristan foto jacques Nachtegaal Tristan foto jacques Nachtegaal

Tekst en fotografie: Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P

Helaas was dit mijn laatste dag Gent Jazz voor deze editie, met maandag slechts twee concerten Novastar om 20:30 en Sting om 22:30 en het vervroegd vertrek uit mijn Hotel i.v.m. overboekingen en daardoor geen beschikbare kamer in mijn hotel, twijfel ik sterk of ik die tijd tussen uitchecken van de kamer en de aanvang van het concert van Novastar zal blijven hangen in Gent. Maandag wordt het duidelijk.

Maar eerst keek ik nog naar Tristan, de artiestennaam voor Isolde van den Bulcke,  een beeldschone Belgische vocaliste met een heel herkenbaar ietwat hemels stemgeluid. Ze wordt wel eens vergeleken met Melanie de Biasio, Volgens  een enkeling, ik moet eerlijk stellen dat ik die overeenkomst toch niet zo duidelijk herken. Inderdaad beiden sterk op hun vocale gebied, ietwat mysterieus en zweverig, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik De Biasio wat eentoniger vind. Tristan is ook wat uitdagender iets zwoeler en ook weer compacter in haar muziek. Bij de Biasio krijg je na een klein uurtje het idee dat heb ik toch al gehoord en bij Tristan is dat niet het geval. Ik heb overigens ook het idee dat Tristan eerder op het niveau van De Biasio zal staan dan dat De Biasio er zelf over heeft gedaan. Haar band bestaat uit een drummer en twee toetsenisten waarvan er 1 eveneens de basgitaar bespeelt, compact en goed op elkaar ingespeeld, dat is zeker een feit, Terwijl het concert zich ontwikkelt is het spanningsveld tussen Isolde en haar mannen volledig verdwenen en is zij nog vrijer op de planken. Ze heeft iets betoverende en voor menig man zal ze een begerenswaardige dame zijn, sexy met een heel hoge split in haar jurk die ze moedwillig met regelmaat laat openvallen. De mannen op de eerste rij een bijzondere blik op haar slip biedend. Maar het gaat uiteindelijk om de muziek en die is van een bijzonder karakter en een hoog niveau. En daar doen we het voor.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Dinsdag 09 Juli 2019 at 12:18 pm

Ook de zesde dag van Gent Jazz is wederom een bijzondere dag!

Pentadox foto Jacques Nachtegaal Pentadox foto Jacques Nachtegaal Pentadox foto Jacques Nachtegaal

Tekst & Fotografie Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P
 
Zaterdag 6 juli is de zesde festivaldag op Gent Jazz, een dag met veel variatie van experimenteel, via geweldige blazers tot een meesterlijk componist/pianist en een geweldige bigband. Een dag die voor het publiek, echte jazz liefhebbers heel wat in petto had. 

Het hoofdpodium opende met Pentadox, een band met jonge musici die vorig jaar het concours op Gent Jazz voor jonge beloftevolle musici wonnen. Dit jaar mochten zij dien ten gevolge, het festival op het hoofdpodium voor deze dag openen. Toen ik na een klein half uur dacht dat het stemmen van de instrumenten mag nu el een leer ophouden bleek dat dit het concert was. Nu heb ik niets tegen experimentele muziek, mits het ergens toe leidt, maar dit was een dusdanige geluiden kakofonie en die leek ook nergens toe te leiden. Dit was niet echt, eigenlijk meer echt niet mijn ding.
 
Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Maandag 08 Juli 2019 at 12:16 pm

GentJazz Dag 5: Wachten op Krall, de moeite meer dan waard

Jacques Nachtegaal-Het Collectief N&P. Foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Frank Woeste Baptiste Trotignon photo Hans Speekenbrink Frank Woeste Baptiste Trotignon photo Hans Speekenbrink Frank Woeste Baptiste Trotignon photo Hans Speekenbrink

Op de vijfde dag van het Gents Jazz Festival kwam ik iets later binnen t.g.v. Parkeerproblemen, want wel een ticket betalen en toch een boete van 80 euro onder de ruitenwisser vinden, is weer zo’n typisch voorbeeld van de onbekwaamheid van de Vlaamse koddebeiertjes. Gevolg was wel dat ik de Duitse pianist Frank Woeste heb moeten missen, ik kwam pas tijdens zijn slotnummer binnen dus het zou onterecht zijn daar een visie over te willen vormen. Dan maar het voordeel van de twijfel, met zo’n enthousiast publiek, moet het wel een goed concert geweest zijn. 
Christian Sands zijn trio wel heel het concert van kunnen volgen. En na aanvankelijk enige scepsis te hebben, werd het al naar gelang het concert zich vorderde steeds duidelijker dat dit een uitmuntend trio is. Ze spelen soms met een hoog uptenpo en dat bevalt hem wel dat is duidelijk van Sands gezicht af te lezen. Een mateloos stevige grijns geeft aan dat hij het goed naar de zin heeft.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, POP-ROCK

Vrijdag 05 Juli 2019 at 07:39 am

GentJazz dag 4

Geike Photo Hans Speekenbrink Geike Photo Hans Speekenbrink Geike Photo Hans Speekenbrink

Jacques Nachtegaal-Het Collectief N&P met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
 
De vierde dag van Gent Jazz heeft een verrassing in petto. De aangekondigde openingsact J.S. Ondara had in de States niet op tijd zijn papieren en visa voor Europa geregeld, dus moest dien ten gevolge in gehele Europese tour cancelen, zo ook zijn optreden op Gent Jazz. In allereil werd in Geike Arnaert opgetrommeld om haar set, zoals ze die recentelijk op Rock Werchter speelde, op Gent Jazz te komen spelen. Ik denk dat elke lezer Geike kent als de vrouwelijke stem naast Pascal Jacobse op de Bløf hit “Zoutelande” en mogelijk zijn er kenners die haar herinneren als lid van Dorleac, samen met Erik de Jong (Spinvis) of die haar kennen uit haar Hooverphonic periode. Geike heeft een waanzinnig mooie stem maar om, zoals een Humo journalist schijnt te hebben geschreven, te stellen dat ze de beste stem van de Benelux heeft is wat overtrokken. Inderdaad ze zet een heerlijke set neer met heel mooi, frêle materiaal en haar twee begeleiders pianist en gitarist, waarvan ik helaas de namen niet heb kunnen terug vinden maar ze waren heel belangrijk aanwezig!
Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 04 Juli 2019 at 07:47 am

Dag drie van Gent Jazz telt maar liefst 6 acts op het hoofdpodium

Blick Bassy foto Hans Speekenbrink Blick Bassy foto Hans Speekenbrink Blick Bassy foto Hans Speekenbrink

Jacques Nachtegaal-Het Collectief N&P met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)

 Het is stukken aangenamer nu de zonnekracht heeft afgenomen en de temperatuur stopt bij 19 graden in de schaduw is het zelfs wat fris, maar het overvolle programma biedt zelfs geen ruimte om ook maar in de schaduw te komen. De dag begint al vroeg met het openingsconcert voor deze derde dag op Gent Jazz met de uit Kameroen afkomstige Blick Bassy. Het is jammer dat het festival publiek op deze dag heeft besloten later naar het festivalterrein aan de Godhuizenlaan 2 te komen, waardoor Bassy voor een klein maar erg enthousiast publiek de dag mag openen. In het begin van zijn concert vertelde deze singer-songwriter//songwriter dat zijn roots in Kameroen liggen en vraagt vriendelijk aan zijn toehoorders of hij in het Frans of Engels moet spreken. Uiteindelijk heeft het publiek de voorkeur voor de Engelse taal. Hij zegt een song van zijn album 1958 te gaan spelen. Terloops vertelt hij ook waarom zijn album 1958 heet, dat is het jaar waarin zijn land officieel de naam Kameroen, met een “K”, kreeg. Dat hij trots is op zijn land moge hieruit duidelijk worden. Zijn werk is dat van een goed slinger/songwriter die de combinatie tekst en muziek op knappe wijze weet te combineren, dat blijkt ook uit de samenstelling van zijn band; de contrabassist bespeelt de bas met regelmaat ook als perscussie instrument en zijn andere twee begeleiders de trombonist die tevens toetsen speelt net als de trompettist die eveneens toetsen voor zijn rekening neemt. Bassy zelf is niet alleen vocalist in zijn moedertaal maar speelt ook op gitaar. Een niet eens al te grote bezetting maar wel een die voor een mooi afgebakend geluid zorg draagt. Jammer dat het publiek in deze fase langzaam binnen begint te druppelen.
Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, POP-ROCK

Maandag 01 Juli 2019 at 08:52 am

GentJazz dag 2: Van Jazzy soul tot Jamie Cullum op zijn best

Delv!s Photo Hans Speekenbrink Delv!s Photo Hans Speekenbrink Delv!s Photo Hans Speekenbrink

Jacques Nachtegaal-Het Collectief N&P. Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)

Eenmaal aangekomen op Bijloke werd mij duidelijk dat het vandaag weer heftig transpireren zou worden Toch was het publiek voor deze tweede dag Jazz in Gent weer in grote getalenteerd opgekomen. Er werd driftig gesmeerd met zonnebrand middeltjes en ook het goudgele vocht stroomde weer rijkelijk. Er werd begonnen op het hoofdpodium met Delv!s, deze Belgische zanger heeft niet alleen een ijzersterke band om zich heen maar ook twee zeer gemotiveerde backing vocalisten. Het geluid van Delv!s doet mij af en toe denken aan dat van Gino Vannelli in de Brother tot Brother periode, qua muzikale stijl zijn er tientallen namen te noemen die links met Delv!s vertonen. Hij heeft ontegenzeggelijk Soul en mede door zijn band weet hij een goede pakkende sfeer neer te zetten die als zeer swingend en pakkend omschreven kan worden. Er wordt in een speciaal daarvoor ingericht gedeelte tussen twee Banners zelfs flink gedanst. In België is hij al razend populair, Nederland zal zeker spoedig volgen. Zodra het concert ten einde is en na veel applaus voor een toegift, die uitblijft, de presentator van dienst ten tonele verschijnt, zie je het publiek met gezwinde spoed naar de drankstalletjes verdwijnen want de dorst is heftig deze dag in de brandende Gentse zon.

Lees Verder