Onderwerp: THEATER, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 11 Mei 2021 at 7:22 pm

Old Roots New Routes



Bevrijdingsconcert Patricio Wang Ensemble een fraaie mix van Zuid Amerikaanse, klassieke en popmuziek.

Tekst: Rik van Boeckel

Op 7 mei presenteerde Dutch Delta Sounds vanuit Tivoli Vredenburg het eerste vervolg op de vorig jaar wegens corona afgebroken concertserie Old Roots New Routes met een streaming concert van het ensemble van de Chileens/Nederlandse componist/gitarist Patricio Wang met medewerking van schrijfster/journaliste Marja Vuijsje. De thema’s verzet en bevrijding stonden centraal. Het werd een bevrijdingsconcert met klanken uit de Zuid-Amerikaanse muziek uit de Andes, klassieke muziek en pop. En met door muziek omlijste voordracht van Marja Vuijsje.

Niet voor niets noemt componist en gitarist Patricio Wang zich een vluchteling in ‘tweevoud’. Na de coup van Pinochet in 1973 wordt hij wegens zijn staatsgevaarlijke crossovers van traditionele muziek uit de Andes met klassiek en pop verbannen en vlucht hij naar Nederland. Als leerling van Louis Andriessen ontpopt hij zich tot een veelzijdig componist en gitarist die furore maakt in avant-garde ensembles als De Volharding en Hoketus. In schrijfster Marja Vuisje herkent hij een zielsverwante vanwege haar boek ‘Ons kamp. Een min of meer Joodse geschiedenis’. Zij beschreef daarin het relaas over haar joodse familie en onderhield ook nauwe connecties met Chili.

Presentator en muziekjournalist Stan Rijven interviewde voor aanvang van het concert Patricio Wang. “In Nederland mocht ik verder gaan met mijn muzikale carrière. Het concert is een reis door mijn muzikale geschiedenis,” vertelde hij. “Met muziek uit film en theater. Dat is de basis van ons repertoire.”

“Ik vind het heel interessant hoe traumatische momenten van de geschiedenis met elkaar in verband gebracht kunnen worden,” voegde hij er aan toe. “Het concert heeft te maken met herdenking maar ook met verzet, rebellie, non-conformisme, poëzie en muziek die heen en weer reist.”

Ook legde hij uit hoe de samenwerking met Marja Vuisje tot stand kwam. “In Chili was ik al geïnteresseerd in wat de mentaliteitsverandering is die het fascisme en de Shoah mogelijk hebben gemaakt. Toen ik in Amsterdam kwam was ik zeer onder de indruk van hoe de Tweede Wereldoorlog nog sterk aanwezig was. Ik heb Marja heel lang geleden ontmoet en we hebben elkaar heel lang niet gezien. We kwamen elkaar een paar jaar geleden weer tegen. Marja had toen het boek Ons Kamp over haar familie geschreven. Marja is geïnteresseerd in wat mensen aan de andere kant van de wereld meemaken. Dit heeft ons op het idee gebracht voor dit bevrijdingsconcert waarin we de muziek en tekst vorm proberen te geven. We gaan beginnen met De eerste ochtend, een stuk uit mijn filmmuziek voor Het Vonnis. “

Lees Verder