Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Maandag 19 Juli 2021 at 6:28 pm

10 DE SLOTDAG IS INSPIREREND EN ZEER GESLAAGD

Dayanne Dayanne Dayanne

Tekst en foto's Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P

Net voor het van start gaan van de slotdag van Gent Jazz 2021 “Back to Live” meldt Festival directeur dat er over de 10 dagen gemiddeld 2000 bezoekers zijn geweest wat het resultaat op rond de 20.000 bezoekers voor het festival op de scorelijst zet. Dat is ondanks de Covid, die de laatste week de kop weer opsteekt, zeer zeker geen slecht resultaat. Maar mondmasker op zodra je het terrein op komt en eenmaal aan tafel gezeten mag die omlaag, wat met de temperatuur van de laatste dagen geen overbodige luxe is.

 De openingsact is wederom een telg van de MASK muziek(conservatorium) opleiding van HO Gent. De samenwerking tussen het festival en deze talentvolle opleiding loopt al jaren maar is dit jaar mede door de Covid maatregelen zelfs nog iets geïntensiveerd vandaar vandaag als opening Dayanne, met de harde kern; zangeres Janne Blommaert en Daan Demeyer op de toetsen.

 

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Zondag 18 Juli 2021 at 7:29 pm

9 EEN SWINGENDE VOORLAATSTE DAG VAN GENT JAZZ ´21 `BACK TO LIVE`

Dishwasher Dishwasher Dishwasher

Tekst en foto's Jacques Nachtegaal  - Het Collectief N&P

Morgen sluit Gent Jazz ´21 en de voorlaatste dag is een enorm swingende geworden. En belangrijker voor de organisatie en de voortgang ook na 20 succesvolle edities, ook deze dag is uitverkocht. En het moet gezegd het publiek was deze zaterdag de grote winnaar. Jazz op de meest gevarieerd wijze was wat de klok sloeg. Na Rap en Hiphop, een dag Pop was het op de voorlaatste dag, dag 9 inmiddels, Jazz, en daar kwam men dan ook voor en voor de favoriete band(s).

Dishwasher beet het spits af en hoe. Dit Gentse trio experimentele jazz musici noemt de eigen muziek KrautJazz. Dit waarschijnlijk door de toepassing van de elektrische apparaten waarmee in de vorige eeuw de eerste Duitse Welle begon.  Drummer Arno Grootaers lijkt elk moment te willen ontsnappen aan het ingeslagen pad om totaal door de hekken te vliegen en zich helemaal te laten gaan, maar zijn discipline weerhoudt hem en dien ten gevolge blijft hij tezamen met bassiste Louise van den Heuvel in het patroon, wat overigens voldoende ruimte biedt. Overigens Louise speelt wel op een waanzinnig strakke wijze op haar basgitaar en biedt een waanzinnig stevig bed voor saxofonist en fx bespeler Werend van den Bossche die met zijn sax en de aangesloten kastjes op een indrukwekkende wijze free jazz weet te realiseren wat mij bij afwisseling doet denken aan de sirene´s om 12:00 uur op de maandelijkse maandagmorgen en voorbijrazende ambulances. Maar het meest indrukwekkend is zijn krachtig en enthousiasmerend spel op de saxofoon. Deze stijl doet mij denken aan de free jazz die in het midden en eind jaren 70 vooral uit Engeland het vaste land van Europa bereikte en mij altijd enorm heeft weten te boeien. Soms doet Van Den Bossche mij denken aan de in 2012 overleden Britse saxofonist Lol Coxhill, krachtig, verrassend en vooral overtuigend. Dit Gents trio zal in de toekomst zeker nog van zich laten horen en terecht.

Lees Verder

Onderwerp: WERELDMUZIEK

Zaterdag 17 Juli 2021 at 6:09 pm

SORRY, VANDAAG EVEN GEEN JAZZ OP GENT JAZZ `BACK TO LIVE`

Loverman Loverman Loverman

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P, Foto's Bruno Bollaert

Ik begrijp het wel, deze editie van Gent Jazz zal mogelijk zelfs, niet eens kostendekkend zijn. Dus uitverkochte dagen zijn een pure noodzaak. En ook al stelde ik eerder dat het festival desnoods ingekort zou kunnen worden, er moet wel zoveel mogelijk gestreefd worden naar kosten dekking en bij voorkeur zelfs winst. Men wil ook volgend jaar weer verder en namen als die van Sting zijn al genoemd dus het mag geen niet te dempen put worden deze jubileumversie. Waarschijnlijk met die gedachte in het achterhoofd was er voor de achtste dag geen jazz maar pop geprogrammeerd.

Er werd geopend met Loverman, een muziekstudent aan de HO Gent die ik mij veel meer kan voorstellen op een folk-festival of in een muziekcafe. Hij begon bijna een 25 minuten te laat en hij stopte ook wat eerder, of het gebrek aan materiaal of anderszins was, het stoorde het publiek niet ernstig. Dat het voor Loverman, het alias voor James de Graeff, er op zat en ik denk dat ook James er niet echt rouwig om was ondanks dat de respons van het publiek redelijk mee viel. Hij is een echte basic singer/songwriter en het moet mij van het hart dat hij dat niet echt heel onverdienstelijk doet, maar een grootheid zal het niet echt worden. Daar ontbreekt het hem te veel aan persoonlijkheid en stage performance voor. Het publiek wil, tenzij je een reeds gearriveerd grootheid bent, meer zien dan een mannetje met een gitaar en een bandje om zijn broekspijpen, waarvoor hij zijn kleedster nog eens extra bedankte. Het zijn juist die details die het onderscheid maken, maar in het kleinkunst en folk circuit zal hij het niet onverdienstelijk doen, maar hij moet verder niet te veel aspiraties hebben.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Vrijdag 16 Juli 2021 at 5:44 pm

Een dag vol variatie op de zevende dag van Gent Jazz `Back to Live`

Esinam Esinam Esinam
Tekst en foto's Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P

Terwijl de berichtgeving over de dood van Peter R de Vries en de natuurramp in Limburg en Oost Vlaanderen alsmede een groot gebied in het westelijk deel van Duitsland ruim de aandacht krijgt onder de aanwezige journalisten gaat het festival op volle kracht door. Niets lijkt de muziek te kunnen stoppen iedereen is opgetogen dat het weer kan, evenementen. Terwijl de dreiging van rood kleuren op de kaart van Europa ook Gent boven het hoofd hangt wordt er vooralsnog niet gedacht aan afgelasten van het resterende deel van het festival. Maar, er wordt ook heel veel aandacht besteed aan de veiligheid en de gezondheid van de bezoekers en de artiesten. Helaas handelt de evenementenbranche in Nederland toch heel wat nonchalanter.

Vandaag de zevende dag van dit 9-daags Jazz festival aan de Godhuizenlaan in Gent. Hoewel de geplande grote namen voor dit jaar Gregory Porter, Sting en Van Morrison, er niet zijn i.v.m. de Covid Pandemie staan er toch verdomd leuke artiesten op de poster. Soms zijn het voor mij op dat moment nog onbekende namen of regionaal en landelijk in België doorbrekende of zojuist doorgebroken namen en een groot aantal goed gearriveerde muzikanten. De Ghanese Esinam was mij onbekend, tot op dit moment want ik ga haar op zeker volgen. Esinam Dogbatse combineert Europese Jazz met Afrikaanse muziek maar, en dat is m.i. redelijk nieuw, doorspekt ze dit met elektronische klanken. Deze Multi/instrumentalisten die geboren werd in Brussel uit een Waalse moeder en een Ghanese vader speelt dwarsfluit, toetsen, drumpad en diverse percussie instrumenten maar bovenal heeft ze een pakkende en opvallende stem. Esinam speelt tijdens dit concert op Gent Jazz materiaal van haar eerder verschenen EP en nieuw materiaal van haar in september uit te brengen album `Shares in Twilights of Infinity` een heel knap album waarvan ik gisteren het eerste exemplaar van mocht ontvangen en wat ik vannacht nog heb beluisterd. Als ik na afloop van het zeer succesvolle concert waarbij Esinam werd begeleid door Pablo Casella (gitaren), Axel Gilian (Electrische bas en Moog) en Martin Méreau achter de drums, met haar spreek en haar de vraag voorleg wat ze prefereert, werken in een perfecte studio of een live concert is het antwoord, eigenlijk als verwacht, Live. Het is geweldig om live voor een publiek te kunnen spelen. De interactie mis je in een studio, natuurlijk klinkt het in een studio vaak perfecter, maar de boost die ik krijg van live spelen voor een groot publiek  zweept mij op. Dat laatste was tijdens het concert steeds duidelijker. Al naar gelang het concert zich vorderde, het publiek steeds enthousiaster werd en zo ook reageerde, werd Esinam nog enthousiaster en expressiever. Het klonk echt geweldig met dank aan haar muzikanten die hier een belangrijke taak in hadden. Maar of het een uptempo song of een zeer ingetogen ballad betrof Esinam klonk steeds weer geweldig en ik raad een ieder aan het album, wat na 3 september te koop is in de gaten te houden en ook haar voorgenomen tour in Nederland komt er aan Tilburg en Amsterdam staan al in haar geheugen maar er het zijn meer steden vult haar manager aan.  Dus onthouden die naam Esinam.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 15 Juli 2021 at 5:14 pm

SPREEJ SPREEJ SPREEJ

Een dag voor de jongere generatie op Gent Jazz

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P Foto's Bruno Bollaert

Eigenlijk heb ik dit al die jaren op Gent Jazz nimmer meegemaakt. Een echte dag geheel gericht op de bezoekers van de toekomst; jongeren.
Een hele festivaldag met trendy muziek voor een dol enthousiast jong publiek, met hier en daar wat trendy ouderen. Nee het is zeker geen verloochening van je publiek maar veel meer gericht op het binnenhalen van een nieuwe doelgroep. Liefhebbers van soul, R&B, Rap en Hip Hop.

Het begon deze dag met Spreej, de artiestennaam van de Gentse Rapper Christophe Caboche, helaas is deze jongen dit festival niet waardig. Nederlandstalige rap met een aantal plots verschijnende gasten die al evenmin echt iets boeiends te brengen hebben. De begeleiding is in handen van een niet vermelde DJ die in mijn optiek een zeer eentonig deuntje bij de nummers had uitgezocht en ook als een sfeerloze hark achter zijn DJ boot bleef staan en hoewel Spreej er van alles aan probeerde te doen om toch iets van sfeer neer te zetten deze rapper had alleen succes bij een groepje vrienden en aanverwanten die zich rond het podium ophielden. Helaas kan ik dit niet anders omschrijven dan Vlaamse-friet-Rap, echter met goede begeleiding maar vooral strakke regie en goede begeleiding is er waarschijnlijk wel een toekomst voor Spreej.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Woensdag 14 Juli 2021 at 6:04 pm

De vijfde dag werd al weer een heel succesvolle op Gent Jazz 2021

Tutu Puoane Tutu Puoane Tutu Puoane

door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P Foto's Bruno Bollaert (klik voor vergroting)

Tutu Puoane is een Zuid Afrikaanse zangeres met een heel mooi stembereik, ze kan van mooi vol laag tot strak hoog, daarbij bewijst ze over lekkere soepele stembanden te beschikken en  met haar 3 begeleiders bas: Clemens van der Feen drummer Dré Pallemaerts en op keyboards Ewout Pierreux geeft ze een dwarsdoorsnede van haar materiaal dat varieert van mooi ingetogen, soms heel klein en intiem, tot meeslepend swingend en soms niet zingend maar ook fluitend. Zo is  “You and I” zo knap ingetogen en klein gehouden, om kort daarna met “I will Fear” de hele tent mee in het lied te sleuren. Ze vertelde ooit haar nieuwe huis te betrekken en op het moment dat ze lekker een ontspannend bad wilde nemen, bleek er geen water uit de kraan te komen en zij zittend in het lege bad een lied schreef en dat werd “PD in Bath goes”. Ze swingt en weet precies tot hoe ver ze moet gaan met het publiek. In vergelijking met Aymee Nuviola is dit ware spontaniteit en echtheid. 

En steeds blijft Tutu in geweldig contact met het publiek. Een publiek dat haar aan het hart heeft gesloten zoals steeds meer blijkt. Vooral in het slotnummer heeft ze de hele tent mee en staat ze in duet met de zaal op z’n Zuid Afrikaans een muzikaal feestje te vieren.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 13 Juli 2021 at 5:33 pm

Gent Jazz dag 4 is echt Back to Live

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P foto's Bruno Bollaert

 Zotteg(h)em Zotteg(h)em Zotteg(h)em

Het is vaak een ondankbare taak om de dag te openen op een festival zo ook op Gent Jazz. Je moet stevig in de schoenen staan om dat er goed van af te brengen maar de jazzrock formatie Zotteg(h)em kwijt zich op meer dan succesvolle wijze van die taak. Met links naar pop en funk brengt dit collectief een stevig `eigen` geluid. Zo zijn de blazers Edward Capel (sax) en Bart Maris (trompet) een sterk koppel voor de frontlinie, toch mag zeker de inbreng van Cellist Lode Vercampt en pianist/Korg synthesizer en electronics speler Peter Vandenberghe niet onderschat worden. In tegenstelling tot de jongste garde die het eerder deze week niet konden waarmaken, zijn deze dertigers (en ouder) moeiteloos in staat een mooie basis voor de dag neer te leggen chapeau! Dag vier is goed begonnen!

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Maandag 12 Juli 2021 at 6:38 pm

Dag drie van Gent Jazz `Back to Live`brengt zon en drie meer dan bijzondere concerten

Cesar Quinn Cesar Quinn Cesar Quinn

Door Jacques Nachtegaal –Het Collectief N&P Foto's Bruno Bollaert

Het is drukkend warm in Gent, bij het verlaten van mijn hotel zie ik dat de buitentemperatuur 26 graden aantikt, er is geen regen voorspeld en die zal ook niet komen vandaag. Op de Bijlokesite is het lekker onder de appelbomen  van de binnentuin en in de immens grote tent. Bij het binnenkomen is Cesar Quinn zojuist gestart, ik neem plaats maar helaas het kan mij niet boeien. Cesar Quinn speelt domweg pop en daar hoorde ik geen enkele link met Jazz in. Hoewel het geen uitgesproken slecht concert was. zie ik deze band toch niet anders dan een programma vullertje dus vooral niet te lang bij stil blijven staan. Ze zijn jong genoeg om na een stevige ontwikkeling, ooit in de toekomst, de moeite wel waard te zijn. Alleen de drummer Thibault Goudket zal binnenkort wel overstappen naar een reeds gesetteld groepje musici want zijn spel is heel strak en knap uitgebalanceerd, dat dan weer wel. Dus verder met Jazz. Er komt vandaag nog voldoende interessants voorbij zoals bijvoorbeeld Sohnarr en Wim Mertens als avondsluiter..

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zondag 11 Juli 2021 at 6:28 pm

Gent Jazz - ´Back to Live´ dag twee telt helaas veel te weinig publiek.

Tekst en foto's Jacques Nachtegaal – Het Collectief N&P.

Donder & Apeland

Op dag 2 van Gent Jazz 2021 ontbreekt het zeker bij aanvang om 16.45 uur aan publiek een kleine 800 bezoekers hebben de ingang gepasseerd, het is ook wat levenloos op de Bijlokesite aan de Godhuizenlaan in Gent. De anders zo sfeervolle voortuin van de grote tent ziet er kil en verregend uit. Ik tel twee verliefden die meer aandacht voor elkaar dan voor het openingsconcert van deze tweede dag hebben. Daarbij moet het mij van het hart dat het concert van Donder en Apeland  niet echt een verrassend concert als opening van deze tweede dag genoemd kan worden. Harmonium speler Sigbjorn Apeland heeft met de groep Donder slechts één dag kunnen repeteren, dus af en toe sloop er een niet noemenswaardig foutje in het samenspel en een aantal maal was Apeland het spoor ietwat bijster maar een kniesoor die daar op let. Het merendeel van de kleine 800 toeschouwers, is het niet eens opgevallen. Ik vind het rumoerig in de grote tent. De mensen babbelen wat met de tafelgenoot alsof dit concert een behangetje is bij hun conversaties. Mogelijk daardoor of ten gevolge van het zo druilerige weer mis ik iets in de interactie tussen musici en publiek maar ook onder de musici onderling ontbreekt de spanningsboog wat vooral opvalt naar het publiek en met een verkooppraatje voor het album `Het Verdriet`, wat te koop is bij de dj boot, wordt het ietwat sfeerloze openingsconcert van dag 2  enigszins goed gepraat maar nee, overtuigend was dit optreden helaas niet, Terwijl het album mij enige weken geleden redelijk veelbelovend klonk. Ja cd en album verkoop bij de DJ Boot, we worden we er nogmaals aan herinnerd, het ontbreken van onder andere de cd en lp boetiek van Rombaux uit Brugge. Velen met mij zullen het snuffelen in de bakken en het vinden van verrassende aanbiedingen ook nu heftig missen, maar helaas anders is het niet op deze uitgeklede versie van de jubileum uitgave van de 20e Gent Jazz.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Zaterdag 10 Juli 2021 at 6:17 pm

Gent Jazz -`Back to Live` maar wel op de meest veilige manier.

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P

In eerste instantie was het festival, waar onder andere Sting, Gregory Porter en Van Morisson voor waren geboekt, gecanceled, maar in mei kwam er toch een bericht dat  er toch een aangepaste – `Back to Live`  versie van Gent Jazz zou plaatsvinden van 8 tot en met 19 juli. Uiteindelijk resulteerde het in een festival van 9 tot en met 19 juli maar een kniesoor die over die ene dag valt. Hoewel moeilijk vol te boeken,  i.v.m. ontbrekende Amerikaanse Jazzmusici en Britten die niet wilden reizen in deze Corona periode, wist festival directeur Bertrand Flamand een waardig Gent Jazz uit de grond te stampen. Maar wel tot op het bot bijna uitgekleed. Veel standhouders, die vaak voor die extra sfeer zorgden, ontbreken. Er is slechts toegang voor 2500 toeschouwers en er mocht slechts een beperkt aantal journalisten aanwezig zijn.  Ondergetekende is een van die gelukkigen.  Met het publiek zittend aan 4-of 2-persoons tafels op ruime afstand van elkaar heeft het festival de toegangslimiet i.v.m. de gestelde veiligheidseisen verder beperkt tot 2200 toeschouwers en slechts 12 Europese journalisten.

Lees Verder