Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zondag 09 Juli 2017 at 10:46 am

Old School Jazz maar ook de grenzen opgezocht

Stanko Rava photo Hans Speekenbrink Stanko Rava photo Hans Speekenbrink Stanko Rava photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P  Fotografie Hans Speekenbrink (klik voor groter)


Op deze derde dag van Gent Jazz, de zaterdag hebben we gelukkig een iets lagere temperatuur, maar nog steeds heerlijk zomers en dus ideaal voor dit heerlijke festival in de tuinen op Bijloke.
Vandaag zijn we begonnen met het Tomasz Stanko/Enrico Rava Quintet, twee oude rotten in het vak, beiden trompettist de één gekleed als een verdwaalde Fransoos in Italie en de ander lijkt op het onechte broertje van David Crosby, maar niets daarvan als de heren hun toeters laten klinken. Echte Old school jazz en geruggesteund door een ijzersterk en zeer strak trio met op de bas Rueben Rogers, Gerald Clever achter de drums en pianist Giovanni Guidi spelen de twee oude rakkers op een heerlijk relaxte wijze maar wel met echt alles uit hun trompetten halend. Het is een lekkere opening op deze vroege middag. We begonnen vandaag al om 14.30 uur en het is, zo vroeg op de festivaldag, al aanzienlijk drukker dan de twee voorgaande dagen. Wat de heren brengen stemt het publiek, wat nog wat landerig is van de heerlijke temperatuur van deze dag, zeer tevreden. Talloze open doekjes worden de heren dan ook toebedeeld. Geweldig om op een Jazz festival te zijn waar de Jazz nog wel preveleert boven de pop zoals op andere festivals. Want na gisteren een echte Jazz dag ziet deze dag er ook heel jazzy uit.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zaterdag 08 Juli 2017 at 12:08 pm

De hele dag echte Jazz in Gent

Christian Scott photo Hans SpeekenbrinkChristian Scott Christian Scott photo Hans Speekenbrink Christian Scott Christian Scott photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N&P - Fotografie Hans Speekenbrink( klik voor groter)


Dag twee van het Gent Jazz festival is een echte Jazz dag, geen pop artiesten of andere theatrale musici, nee gewoon toeters, bassen, drums en toetsen en heel veel ander moois.
De dag opent met de band van trompettist Christian Scott Atunde Adjuah een lekker collectief met een frontman die duidelijk de waardering voor zijn bandleden heeft, dat blijkt niet alleen in de muzikale ruimte die hij hen biedt maar vooral uit de wijze waarop hij zijn bandleden bij het publiek introduceert. Hij neemt daar alle tijd voor en toont ook daadwerkelijke interesse en waardering voor hen. Daarnaast is trompettist Christian Scott een waanzinnig goed en bezield blazer. Hij doet dat op een mede door hem ontworpen trompet, waar hij een naar het schijnt hele lijn van heeft ontworpen. Maar dat terzijde, zijn blaastechniek maakt duidelijk dat hij beschikt over een paar ijzersterke longen en een gevoel voor frasering die meer dan bijzonder genoemd kan worden. Zijn set op Gent Jazz kenmerkt zich vooral door de warmte die zijn collectief uitstraalt.Zijn muzikale stijl bereikt, nee overschrijdt de grenzen der Jazz, hij begeeft zich af en toe op de paden der funk, soul maar ook jazzrock, daarin op heerlijke wijze gesteund door Elena Pinderhughes op de dwarsfluit. Het is alleen een beetje jammer dat in die momenten dat zij niet speelt ze als een zoutzak terzijde staat, maar dat zal in de toekomst zeker veranderen.  Opmerkelijk in dit collectief is de kwaliteit van de pas 20 jarige drummer Mike Mitchell die in de toekomst nog veel van zich doen spreken. Kortom een heerlijk concert met een aantal heerlijke ballads, waarin bleek dat Scott niet alleen een mensen mens is maar vooral een sociaal muzikant, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg lijkt hij te denken.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 07 Juli 2017 at 3:38 pm

De kop is er af in Gent, Gent Jazz 2017 is begonnen

Kadhja Bonet photo Hans Speekenbrink iles Mosley photo Hans Speekenbrink GoGo Pinguin photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)


De kop is er af en hoe. Na een moeizame start met een mijn inziens totaal ongeinteresserde Kadhja Bonet, de Amerikaanse zangeres/gitariste, die mij met haar recent verschenen album eigenlijk best verraste, heeft in Gent geen indruk kunnen achterlaten. Natuurlijk is het vervelend spelen in een kolossaal grote tent voor een publiek van ongeveer dertig mensen, maar daar ben je professional voor. Haar drummer, ze waren met twee gekomen, leek iets enthousiaster maar dat kon al geen redding meer brengen. Nu moet ik ook kwijt dat live dit een zeer beperkte zangeres is, ze is flets en eentonig zo erg dat na twee nummers ze al begon te vervelen, toen ze later in het concert de Beatles klassieker "Yesterday" aanving, was voor mij de maat vol, ze irriteerde nu zelfs. Ik verdween enkele andere toehoorders achterlatend.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUZIEK

Dinsdag 04 Juli 2017 at 10:59 pm

Joke Bruijs, vijftig jaar in het vak, een jubileumconcert en cd

Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal Joke Bruijs foto Jacques Nachtegaal

fotografie en tekst: Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Dit jaar zit Joke Bruijs al weer vijftig jaar in het vak, en hoewel je het haar niet aanziet is ze toch al weer 65 jaar, wat inhoudt dat ze met 15 jaar als professioneel artiest is begonnen. Het begon eigenlijk allemaal met een talentenjacht waar ze als dertienjarige een platencontract won, waar ze meerdere malen voor naar Amsterdam moest reizen, en er maar geen album verscheen, zelfs geen single. Pas toen ze werd gevraagd bij het VARA Dansorkest als meisje van 15 lentes jong begon de professionele carrière echt gestalte te krijgen. Hiervoor moest ze wekelijks met haar moeder per trein vanuit haar Rotterdam naar Hilversum reizen om daar in de Studio enkele nummers in te zingen. We weten allemaal hoe het verder is gelopen, maar tijdens haar jubileum concert onlangs in de Rotterdamse Doelen vertelde zij tussen de nummers door haar muzikale en entertainment geschiedenis. Een rijke geschiedenis die via Jan Blaaser, Don Quishocking, haar solocabaret programma’s, tv series en een speelfilm van “Toen was Geluk” haar hebben gevormd tot wat ze nu is een absoluut allround entertainer, een leading lady uit Rotterdam

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Vrijdag 30 Juni 2017 at 2:35 pm

Vanaf 6 juli is het weer genieten op Bijloke in Gent bij Gent Jazz.

Herbie Hancock photo Hans Speekenbrink Christian Scott photo Hans Speekenbrink Marcus Strickland photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P met beeld van Hans Speekenbrink (klik voor groter)

Ieder jaar weer is het een verrassing welke fantastische acts er weer geboekt zijn voor het meer dan sfeervolle Gent Jazz festival. Een maand voor dat in Antwerpen het Jazz Middelheim losbarst, is op de Bijloke site in het gezellige Gent het over twee periodes verdeelde Gent Jazz festival. In de eerste periode die loopt van vrijdag 6 tot en met zondag 9 juli zijn er al direct een paar zeer interessante concerten te verwachten. Op de openingsdag wordt het al direct spetteren met als openingsact de uit LA afkomstige Kadhja Bonet, een mix tussen zangeressen als Roberta Flack en Shirley Bassey maar misschien juist weer net iets anders door haar toch wel heel bijzonder mooie stemgeluid. Bracht zij onlangs haar eerste album ”The Visitor” waar ze mij in ieder geval al mee om kreeg. Ik hoor er ook een beetje een soulfull Astrid Gilberto in terug. Maar de ogen en oren zijn natuurlijk het meest gericht op de klapper van de openingsavond de nog altijd springlevende extravagante en over de top spetterende Grace Jones. De laatste keer dat ik haar zag een kleine twee jaar geleden was ik overdonderd van de energie die zij nog had en naar verluidt heeft ze daar nog steeds niets op ingeboet. Maar voor zij de main stage zal betreden kunnen we eerst nog genieten van meester bassist Miles Mosley gevolgd door het trio GoGo Penguin uit Manchester die ook in 2015 al op Gent aanwezig waren dit jaar brengen ze vooral werk van hun meest recente album “Man Made Object”
Dag twee zal voornamelijk in het teken staan van veertienvoudig Grammy award winnaar Herbie Hancock die de tweede avond zal afsluiten, hij wordt vooraf gegaan door respectievelijk Christian Scott Atunde Adjuah, French Quarter, met in hun midden vocalist Hugh Coltman, mogelijk nog bekend van zijn Nat King Cole tribute vorig jaar en voorafgaand aan Hancock kunnen we genieten van Christian McBride’s New Jawn met op de sax Marcus Strickland. Ook dag twee is dus meer dan de moeite waard.

Lees Verder