Onderwerp: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 10 Augustus 2018 at 10:55 am

Drie acts aaneen die de opening van Jazz Middelheim 2018 tot een feest weten te maken.

Bram Weijters Crazy Men foto Hans Speekenbrink Bram Weijters Crazy Men foto Hans Speekenbrink Bram Weijters Crazy Men foto Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In eerste instantie was ik van mening dat deze Jazz Middelheim, in het Park Den Brandt in Antwerpen, niet de sterkste editie was sinds jaren. Eigenlijk vond ik het ontbreken van echt pakkende namen en het grote aanbod aan Belgische Jazz artiesten een beetje afzwakking van het festival wat ik een der beste van de lage landen vind. Natuurlijk had de organisatie met Gent Jazz enkele weken geleden een meer dan meesterlijk festival neergezet en mogelijk dat daardoor Middelheim daardoor wat magertjes overkwam. Echter de openingsdag gisteren donderdag 9 augustus was van ongekende klasse.

Beginnend met Bram Weijters en zijn Crazy Men, een door Bram Weijters (toetsen en samples) stelde voor dit exclusieve concert (hoewel exclusief, Bram speelt met deze formatie een zelfde concert op vrijdag 7 september 18.00 uur in het Zuidpark in Gent op Jazz in het Park maar dat terzijde) een heerlijk collectief met een drietal stevige blazers, Sam Vloemans, Andrew Claes en Vincent Brijs, drummer Steven Cassiers en bassist Dries Laheye een geweldige band samen die de jaren van de succesvolle Jazzrock in België lieten herleven.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 24 Juli 2018 at 12:25 pm

Youssou N’Dour goed op dreef in Paradiso

Youssou N'Dour foto Rik van Boeckel Youssou N'Dour foto Rik van Boeckel Youssou N'Dour foto Rik van Boeckel

Tekst en foto's: Rik van Boeckel

Voor de derde keer in twee jaar tijd was de Senegalese ster Youssou N’Dour weer op Nederlandse podia te zien, nu in Paradiso. Na Afrika Hertme in 2016 en de Melkweg in 2017 was het natuurlijk de vraag of de koning van de mbalax weer zou kunnen verrassen. Uiteraard werd het weer een concert waar niemand stil kon blijven staan bij de opzwepende muziek van Youssou N’Dour.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 12 Juli 2018 at 3:07 pm

Afrika Hertme 2018. Een groot zonnig muziekfeest viert 30-jarig bestaan

Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto’s van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

De 30e editie van het Afrika Festival in het in Twenthe gelegen dorp Hertme was 7 en 8 juli jl. een groot muziekfeest met muziek uit veel Afrikaanse landen: Namibië, Gambia, Madagaskar, Togo, Congo, Zimbabwe, Mali, Burkina Faso, Ivoorkust en de eilanden Réunion en São Tomé en Principe. Ook de Afrikaanse roots van Haïti en Colombia kwamen goed aan bod.

Zaterdagmiddag opende Sishani & Namibian Tales het festival. Het werd een zeer bijzonder optreden aangezien oprichters zangeres Shishani Vranckx ( met Namibische roots) en percussionist Sjahin During 4 vrouwen van het San volk uit de Kalahari woestijn naar Nederland hebben gehaald. De San zijn de oudste bewoners van zuidelijk Afrika. Na hun gezamenlijk optreden in het Bimhuis was Hertme het tweede podium waar de Namibian Tales met de San vrouwen in Nederland optraden. Dat hadden ze in Namibië al gedaan in het stadje Tsumkwe, gelegen vlakbij het dorp waar de San vrouwen vandaan komen: //Xoa/oba; en in een theater in de hoofdstad Windhoek. Voor de San vrouwen is op een podium staan iets nieuws maar daar was in Hertme niks van te merken. Tussen de nummers van het album Kalahari Encounters door voerden de 4 vrouwen een traditionele dans uit zoals ze dat in hun dorp gewoon zijn te doen. Of ze sprongen touwtje. Zo gaven ze een enerverend inkijkje in een specifieke Namibische traditie.

Lees Verder

Onderwerp: JAZZ

Dinsdag 10 Juli 2018 at 06:10 am

Met een heel goed gevoel verlaat ik Gent Jazz 2018

Moonchild foto Peter Putters Moonchild foto Peter Putters Moonchild foto Peter Putters

Door Jacques Nachtegaal met foto's van Peter Putters

Gent Jazz 2018 is voorbij, gisteravond waren het The Roots die op het hoofdpodium het festival afsloten, maar daarover later meer. De eerste act was de in de festival krant geroemde Moonchild, waarvan werd gesteld dat Stevie Wonder een groot fan van zou zijn. Ik ben na het horen van dit zeer eentonig bandje hoogstverbaasd hierover en weiger te geloven dat het op eerlijke informatie berust. Want hoezeer het zangeresje ook probeerde alles uit de kast te halen en haar kunstmatige, overdreven Amerikaanse, smile van oor tot oor nagenoeg na elk gezongen regeltje op het gezicht toverde, het bleef een triest monotoon niemendalletje wat hier op Gent Jazz zeker niet thuis hoorde. Ik vind zelfs dat Moonchild verreweg en met voorsprong de meest misplaatste formatie op Gent Jazz 2018 genoemd mag worden, dus heel snel vergeten die naam.

Lees Verder

Onderwerp: JAZZ

Zondag 08 Juli 2018 at 10:33 pm

Een dag van vele stijlen Jazz bracht soms wel wat verwarring

Fundament foto Peter Putters Fundament foto Peter Putters Fundament foto Peter Putters

Door Jacques Nachtegaal met fotografie van Peter Putters
 
Het moment dat ik binnenkwam in de grote tent sloeg heel even de paniek toe, Nee toch niet heel deze dag experimentele Jazz, want dat trek ik niet. Op het podium de formatie Fundament een Belgisch collectief van maar liefst 14 personen. Recentelijk verscheen hun album Fundament (met als uitvoerende er bij genoemd Peter Jacquemyn echter op de achterzijde van het cd hoesje worden nog 11 medemusici genoemd, ietwat verwarrend). Als ik het allemaal goed heb begrepen is het een project van Jacquemyn met de titel Fundament en met medewerking van die 11 medemusici. Mogelijk dat de twee die ik wel bij het applaus telde, maar verder niet on stage had gezien, zijn hoogstwaarschijnlijk de video-editor en de belichter. In ieder geval was dit een zeer explosief experiment waarbij de luisteraar eenmaal in de muziek opgenomen mee werd meegenomen in een verhaal wat steeds weer de interpretatie van de verschillende instrumenten kreeg. Op de grote schermen passeerde barcodes en toon-gegenereerde tijdsregistraties. Je moet hier wel voor open staan en als tip met betrekking tot de cd, deze bij voorkeur niet in de auto draaien, want dat leidt geheid tot ongelukken.
 
Lees Verder