Onderwerp: NIEUWS

Zondag 22 Juni 2008 at 11:46 pm

Afsluiting Oerol 2008 afgeblazen door harde wind

Tekst Oerol

De afsluiting van de 27e editie van het Terschellings Oerol Festival is vanavond afgelast door de harde wind. Het slotspektakel op het strand bij West-Terschelling zou bestaan uit een optreden van de Friese fadozangeres Nynke Laverman, Sytse Pruiksma, flamencogitarist Paco Fernandez, vuurwerkkunstenaar Ephémere en SLEM. Windkrant 7 met uitschieters naar 8 belemmerde het vuurwerk- en muziekspektakel.

De afsluiting is door financiële steun van NAM, NFPK+ en Stichting Dioraphte de afgelopen dagen voorbereid op het strand, de Noordsvaarder. Door de harde wind kon het licht en geluid echter vandaag niet volledig afgerond worden. Daarnaast is het afsteken van vuurwerk met windkracht 7 tot 8 onmogelijk.

De verplaatsing van het totaalspektakel naar het podium op het Groene Strand was geen optie. Het festivalterrein is niet ingericht op de verwachte grote toestroom van publiek. De organisatie betreurt het ontzettend dat ze door overmacht het publiek niet het verwachte slotspektakel kan bieden.

Terschellings Oerol Festival 2008 Het eiland van de vorige dag, 13 t/m 22 juni, www.oerol.nl<http://www.oerol.nl/>
Hoofdsponsors van Oerol zijn Brand, NAM, Rederij Doeksen. Partner in natuur is Staatsbosbeheer.

Onderwerp: NIEUWS

Zondag 22 Juni 2008 at 3:00 pm

Jong talent en gevestigde theatermakers stralen op Oerol

Bron: Cultuurnet

De jonge theatermakers op het Terschellings Oerol Festival straalden dit jaar naast de grote namen. De voorstelling Walking van de gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar Robert Wilson en de talentvolle Nederlandse theatermakers Theun Mosk en Boukje Schweigman was 10 dagen lang uitverkocht. Alle nieuwkomers in de werkplaats van Oerol zijn zeer goed bezocht en door pers en publiek enthousiast ontvangen. Het festival opent vanaf dit najaar de deuren van haar nieuwe Atelier Oerol. Deze biedt plaats aan werkplaatsproducties, artists in residence en internationale coproducties.

Met de uitbreiding van de online kaartverkoop speelde de organisatie in op de wens van haar bezoekers. Dit heeft bovendien de druk van de kaartverkoop op het eiland gehaald, waardoor er minder rijen waren. Er waren elke dag nog kaarten in de dagverkoop te verkrijgen. "We hebben dit jaar totaal 10.000 extra kaarten in de verkoop gehad, juist om altijd iedereen van kaarten te kunnen voorzien," aldus algemeen directeur Janneke Staarink. Oerol verkocht dit jaar 85% van alle kaarten.

Daarnaast zijn de kleine voorstellingen die je op de 'bonnefooi', buiten de kaartverkoop om, kon meemaken heel goed bezocht. Het nieuwe dagarrangement op woensdag en de laatste zaterdag van Oerol i.s.m. met Rederij Doeksen en CJP trok vele dagbezoekers. Oerol overweegt om dit programma volgend jaar uit te breiden.

De organisatie heeft de indruk dat dit jaar meer jongeren dan ooit het festival hebben bezocht. Ze denkt dat dit te maken heeft met de nieuwe muziekprogrammering en de voorstellingen van de vele jonge theatermakers. Rederij Doeksen heeft dit jaar ruim 45.000 mensen over gezet. Mede door de inzet van extra boten verliep de overtocht soepel. Inclusief de mensen die in de jachthaven verbleven en de eilanders trok het festival evenals vorig jaar een kleine 55.000 bezoekers.

Terschellings Oerol Festival 2008 Het eiland van de vorige dag, 13 t/m 22 juni, www.oerol.nl
Hoofdsponsors van Oerol zijn Brand, NAM, Rederij Doeksen. Partner in natuur is Staatsbosbeheer.

Onderwerp: OEROL

Zaterdag 21 Juni 2008 at 11:42 pm

SPOTTERS - JUDITH HOFLAND | De waarheid van Meisje Keizer

Spotters Spotters Spotters
Tekst en beeld van Barbara Klomp (klik voor vergroting)

Naast het Zeeliedenmonument op West staat een auto. “Spotters” staat er op een kartonnenbordje.
Als je tijdens het Oerol op West-Terschelling bent geweest heb je ze waarschijnlijk al zien lopen, de 'spotters', ze lopen zoekend door de straten en de duinen, met een enorme witte koptelefoon op hun hoofd.

Het is vrijdagmiddag en ik ga een van die spotters worden. Op mijn kaartje staat half vijf, maar ik meld mij wat eerder. Het meisje kijkt op de lijst. Om tien over half vijf ben je aan de beurt, zegt ze. En ze schrijft mijn naam en mobiele nummer op een lijst. Deze voorstelling begint niet op een bepaald tijdstip, alleen ruim vijf minuten na de vorige 'spotter'.

“Hoi Barbara, ik ben Frank” stelt een van de medewerkers zich voor. Hij legt me uit hoe de mp3 speler werkt, geeft mij een envelop met een '7' erop. “Zet je koptelefoon maar op en dan begint je avontuur, ga maar in het spottershuisje zitten”.

Daar zit ik. In een spottershuisje, de meeuwen vliegen vlak langs, ik kijk naar de zee. Daar begint het verhaal. Het verhaal van Meisje Keizer, op zoek naar haar Opa. “Ik ben een elfje op je schouder,” zegt ze. Een elfje dat lief is, en dwingend, vervelend en charmant. Een elfje waar ik het komende uur aan overgeleverd ben. “Dit is het begin,” zegt Meisje Keizer, “Heeft u water? Zo niet, dan is het te laat. We moeten gaan.” Dus we gaan, Meisje Keizer en ik.

Ik steek de straat over, loop een straat in. Meisje Keizer laat me stoppen bij nummer 45. Dit is het huis van Kees, vertelt ze. Kijk maar naar binnen. Op het raam prijkt een bordje 'Niet naar binnenkijken, hier wonen mensen!'
Wat doe je? Geloof je Meisje Keizer, dat zegt “Toe maar, kijk maar!” Het is hetzelfde meisje dat zegt “De waarheid is niet wat je hoort, de waarheid is wat je ziet...” Gaandeweg geeft Meisje Keizer je meer opdrachten. Je loopt een winkel binnen, of zelfs iemands tuin, “duw de poort maar open, heeft niemand je gezien?”.

Met een gevoel van gêne kijk je om je heen, en duw je de poort open. Je hoopt dat inderdaad niemand je gezien heeft. Want wat als het er niet bijhoort? Wat als je wel die opdracht krijgt, maar de eigenaar van deze tuin daar helemaal niet blij mee is? En als je ergens naar binnen kijkt, bij Kees van nummer 45, of bij de oude slagerij twee straten verder, kijkt er dan niemand naar je terug?

Meisje Keizer leidt je door het dorp en door het bos en de duinen. Ze dwingt je. Loop hier, kijk daar. Ze vertelt verhalen, over haar Opa. Ze leidt je langs zijn leven. Ze dwingt je een heuvel op. Een behoorlijke klim. “En de spotter kwam rood en hijgend boven,” hoor je tussen je eigen gehijg door. En dan, bijna aan het einde van de wandeling, moet je een keuze maken. Meisje Keizer kan nog zo een lieve stem hebben, ze is niet de makkelijkste.

Zij dwingt je stelling te nemen. Te kiezen. En daarmee confronteert Meisje je vooral met jezelf. IJzersterk en keihard.“De waarheid is niet wat je hoort, de waarheid is wat je ziet...”


Onderwerp: VIDEO, OEROL

Dinsdag 17 Juni 2008 at 11:26 pm

Compania de Paso met Un horizonte cuadrado


Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK

Vrijdag 30 Mei 2008 at 7:13 pm

Hamel doet live zijn liedjes eer aan

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting) Paard van Troje, Den Haag op 16 mei 2008.

'Wat istie leuk!' roept een toeschouwer keihard vanuit de zaal terwijl Wouter Hamel in zijn eentje op het podium een intens mooi 'Useless Fraud' staat te zingen, zichzelf eenvoudig begeleidend op een gekleurd akoestisch gitaartje. Hamel is dan al lang zover dat het Haagse Paard van Troje na vijf kwartier spelen uit zijn hand eet. Hamel is eind maart begonnen aan een tour die hem langs alle grote clubs van de Lage Landen voert. Het is hard gegaan met Hamel. Zijn debuut CD werd vorig jaar met gejuich ontvangen. Een fijne mix van jazz-, en popinvloeden, vrolijke melodieën die swingend en laidback kunnen uitpakken. Deze omlijsting wordt ingevuld met Hamel's prettig in het gehoor liggende zwoele stem. Wat volgde waren o.a. vele optredens op festivals en in clubs, een succesvolle tour in Japan, hits met 'Breezy' en 'As Long As We're In Love', een Zilveren Harp en een gouden plaat.

Naast dat hij fijne liedjes brengt is Hamel ook een leuke verschijning. Een frisse jong ogende blonde man (hij is toch al dertig) met een mooie glimlach die er overwegend casual bijloopt. Ook op het podium van het Paard gaat hij eenvoudig gekleed in een zwart V-hals T-shirt, jeans en bootschoenen. Inmiddels is dit ook wel het imago van Hamel geworden. Daarnaast vertelt hij wat over de liedjes en zoekt hij interactie met het publiek.

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

Hamel laat nagenoeg zijn hele debuut CD voorbijkomen, inclusief de nummers van de 'Limited Edition' van de CD. Nummers als 'Cheap Chardonnay', 'Details', 'Don't Ask' en 'Interpretation Of Love' klinken op het podium voller dan op zijn cd en zijn hier en daar voorzien van improvisatiemomenten waarin vooral pianist Pieter de Graaf van zich laat horen. De jonge muzikant zit als een bezetene achter zijn toetsen en geniet volop van de muziek. De grimassen op zijn gezicht en het constant bewegende lichaam zijn geweldig om te observeren. Ook gitarist Rory Ronde komt meesterlijk uit de hoek met een aantal jazzy solo's. Maar niet alleen deze heren verdienen alle lof, ieder bandlid geeft zich volledig over aan de liedjes van Hamel. Erg leuk is als de hele groep aan de rand van het podium komt staan om een mooie bewerking van 'Ride That Sunbeam' ten beste te geven. Eén van de bonustracks op de 'Limited Edition' van Hamel's debuut CD is de meezinger 'As Long As We're In Love'. Vlak voor het einde van de show wordt dit nummer omgetoverd tot een wel zeer dansbaar geheel waarbij Hamel een slordige 15 man op het podium uitnodigt om mee te zingen en te dansen. Evenzo aantrekkelijk is Horace Silver's 'Filthy McNasty' waarvan het refrein al snel uit volle borst wordt meegezongen.

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

De presentatie van Hamel's songs op het podium pakt meer dan goed uit. Zijn prettig in het gehoor liggende croonerstem, zijn interactieve benadering, zijn jongensachtige uitstraling en een begeleidingsband die zich voor 100% aan hem overgeeft, leidt tot een anderhalf uur durend concert van grote klasse waarin de muzikant aantoont een uitstekende performer te zijn van zijn eigen composities. Het wachten is op de opvolger van zijn debuut waar we reikhalzend naar uitkijken. Tot die tijd tourt Hamel vrolijk verder en zal hij in juli twee keer in het voorprogramma staan van Doe Maar in de Kuip. Maar er zàl een moment komen dat Hamel op eigen titel de clubs kan verruilen voor zalen als de Heineken Music Hall en Ahoy!

De Band
Wouter Hamel - zang en toetsen
Pieter de Graaf - toetsen
Rory Ronde a.k.a. Kofy Anonymous - gitaar
Sven Happel - bas
Jasper van Hulten - drums
Gijs Anders van Straalen - percussie