Onderwerp: MUSICAL, VERWACHT

Dinsdag 22 April 2008 at 10:32 am

Anatevka terug in het theater

Anatevka
Anatevka
Anatevka

Door Marit van Eisden met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Steeds vaker zien we dat ook in musicalland de klassiekers na een aantal jaren weer opnieuw in productie wordt genomen, een fenomeen dat in de toneelwereld heel normaal is. Immers, hoe vaak wordt Hamlet niet opgevoerd of Romeo en Julia. Dat Fiddler on the Roof zo'n klassieker is zal niemand verbazen. Producent Mark Vijn brengt 'Fiddler on the Roof' terug in de Nederlandse Theaters, tien jaar na de laatste opvoering, eveneens met Henk Poort in de hoofdrol.

Het verhaal gaat over de Joodse melkboer Tevje in het Russische dorp Anatevka. Hij heeft vijf dochters en vooral met de drie oudste heeft hij veel te stellen. Want waar Tevje vasthoudt aan de eeuwenoude tradities van zijn geloof, maken zijn huwbare dochters voor hem moeilijk te accepteren keuzes. Hij heeft daarover vaak onderonsjes met God, die hem best begrijpt. Toch dreigt door zijn vasthoudendheid zijn geliefde gezin uit elkaar te vallen. Als de politieke situatie in Rusland verandert, moet ook Tevje ingrijpende keuzes maken. Is de liefde voor zijn vrouw en kinderen sterker dan zijn hang naar het oude? In de gezellige boerenschuur van boer Stevens in Kockengen was de pers uitgenodigd om kennis te maken met de cast van Anatevka anno 2008 en het is dan ook een drukte van belang op deze bijzondere locatie.

Anatevka
Anatevka
Anatevka


Franck van Laecke, die de regie voor zijn rekening neemt, is van mening dat de kracht van deze musical ligt in het oersterke plot en de muzikale verwerking ervan. Maar ook belangrijk voor het stuk is de kenmerkende humor die in schril contrast staat met de tragiek van het afscheid van dorp, grond, verleden, huis, dierbaren, geliefden en kinderen, kortom de rollercoaster van het leven. Het relativeren van het levensdrama en de combinatie tussen lach en traan, cynisme en humor, is wat de makers volgens Van Laecke perfect hebben gedaan.

Na deze inleiding is het tijd voor Henk Poort om zijn entree te maken. Op de bekende tonen van 'If I were a rich man' schuift er een rolluik open en daarachter staat Anatevka met een koe aan de hand, klaar om de schuur te betreden. De koe heeft blijkbaar het scenario niet helemaal scherp want in plaats van keurig te volgen geeft zij zich met grote toewijding en bijbehorende geluiden aan het verhogen van het mestoverschot. Al met al een iets ander spektakel dan de producent voor ogen had maar wel goed voor een spontane lachsalvo van de aanwezigen.
Terwijl de fotografen in de kleine boerderij halsbrekende toeren uithalen voor het mooiste plaatje brengt de hele cast het nummer 'Traditie' ten gehore waarna de echte photoshoot kon plaatsvinden in de koeienstal, in het hooi en met blatende schapen.

Anatevka
Anatevka
Anatevka


Op 23 december 2008 zal deze productie in première gaan. Het zal een groot opgezette productie worden vertelt Mark Vijn. De voorstelling zal meerdere dagen in hetzelfde theater te zien zijn. Dit heeft te maken met het decor, wat dusdanig groot is en wat het daarom moeilijk maakt om slechts één enkele dag in hetzelfde theater te staan.

Cast
Tevye, de Melkboer - Henk Poort
Golde, zijn vrouw - Doris Baaten
Tzeitel, dochter - Sophie Veldhuizen
Hodel, dochter - Anne Stalman
Chava, dochter - Madelon van der Poel
Yente, de koppelaar, us Golde - Bea Meulman
Leiser Wolf, de slager - Bert Simhoffer
Mottel, de kleermaker - Marc-Peter van der Maas
Perchik, de student - Addo Kruizinga
Mordcha, de kroegbaas, us Leiser Wolf - Marcel Jonker
Rabbijn - Harry Slinger
Fromme Sarah, us Yente en Tzeitel - Babette Holtmann
De Dorpsagent, us Tevje - Paul Vaes
Fridel, dochter / ens V - Marit Slinger
Herschel, dochter ens V - Laura Burgmans
Swing M - Yannick Baetens

Creatives
Script “ Joseph Stein
Liedteksten “ Sheldon Harnick
Muziek “ Jerry Bock
Vertaling “ Koen van Dijk
Regie “ Frank van Laecke
Muzikale leiding “ Jeroen Sleijfer
Choreografie “ Danny Rosseel
Producent “ Mark Vijn Theaterproducties bv.

Onderwerp: TONEEL

Zondag 20 April 2008 at 11:44 am

Op Mars woont het meisje van de HEMA-worst

ISTLOM
ISTLOM
ISTLOM

Door Barbara Klomp met foto's van Robin Vogel (klik voor vergroting)
Gezien: Toneelschuur Haarlem, 18 april 2008


“Het is 2025. Eva en Harold hebben een wedstrijd gewonnen. Hun prijs; een weekend op Mars. So far so good&hellip”

We zien een man en een vrouw, ze komen uit de ruimte, of gaan daar net naartoe. Om hun hoofd is een soort zeepbel, zij naait zijn ruimtepak.
De vrouw wordt gespeeld door Christine van Stralen, bekend van onder andere Mugmetdegoudentand en Dunya en Desie, de man kennen we als Harm van Geel, theatermaker en acteur bij onder andere Huis en Festival aan de Werf, Toneelgroep Amsterdam en Growing up in Public.

Het is misschien ‘so far’, want helemaal op Mars. ‘So good’ is het zeker niet.
Er is iets misgegaan, een technische fout door de meteorietenregen. En nu kunnen ze niet meer terug. Een man en een vrouw, zitten vast in hun vakantiehuis op Mars. Ze irriteren elkaar. Ze houden van elkaar. Ze praten over niets en zwijgen over alles. Hij knutselt en zij zorgt voor de planten, ze maken ruzie over appelmoes.

De soms erg poëtische teksten worden begeleid door een mimische choreografie, die balanceert op de grens van geestig en overbodig storend en te vaak doorslaat naar het laatste. De verveling slaat toe, op het toneel en bij het publiek.

En dan, net als Eva de sanseveria’s aan het bijpunten is, kruipt er een meisje door het luchtrooster. Is het een robot? Is het een pop? Is ze echt of in hun brein? Ze is zo gewenst door haar en ongewenst door hem.
“Wie ben jij?!” schreeuwt hij uit.
“Ik ben het meisje dat bij de HEMA de worst snijdt,” antwoord ze, “Ik ben het meisje dat aan je bed zit als je sterft.”

ISTLOM


Het spel van Sanne Vogel, het HEMA-meisje van Mars, maakt dat je naar de voorstelling blijft kijken. Is zij echt, een droom, een alien van Mars, of gewoon de verpleegster in het bejaardenhuis, waar Eva en Harold dementeren? Ze is lief, ontroerend en beangstigend.

ISTLOM is een voorstelling die in het begin wat verveelt, maar wanneer Sanne Vogel op het toneel komt, is hij amusant en soms meer dan dat. De tekst van Don Duyns is geen spreektaal, maar levert soms prachtige poëtische regels op. De kostuums zijn in hun simpelheid zeer treffend en de muziek past bij het stuk.

Maar toch.
Het blijft een loszand van mooie dingen, die helaas samen geen prachtvoorstelling opleveren. Nergens wordt het spannend, vervreemdend, in elk geval niet genoeg. En dat is jammer, want met een tekst van Don Duyns en drie topacteurs zou je verder moeten kunnen komen.

Het is wat het is. Het leeft niet echt, daar op Mars, niet genoeg om spannend te zijn. Net genoeg, door soms mooie teksten, door Sanne Vogel, door de kostuums (Inge Roseboom) en door -af en toe- een samenhang van tekst en spel die opeens de plank zo raak slaat, dat je toch blijft geloven. In leven op Mars, of in Sanne Vogel in elk geval.

De Vogelfabriek speelt ISTLOM (is there life on Mars) - website

Onderwerp: POP-ROCK, WERELDMUZIEK

Zaterdag 19 April 2008 at 2:12 pm

Niets blijkt zo levendig als Noorse zigeunerrock

Kaizers Orchestra
Kaizers Orchestra
Georff Berner

Door Richard van de Crommert met foto's van Jeroen van den Ent
(klik voor vergroting)


Twee jaar heb ik moeten wachten en eindelijk zouden ze weer naar Nederland komen: de Noorse band Kaizers Orchestra. De vorige keer miste ik het concert. En dat mocht niet nog een keer gebeuren. De energieke optredens van de Noren zijn berucht. Maandenlang verheugde ik me erop. En op dinsdag 1 april was het eindelijk zover.

Paradiso was rokerig zoals het op een avond als deze moest zijn. De olievaten stonden klaar. De koevoeten lagen op het podium. Het schemerlampje op de piano was vooralsnog de enige verlichting op de buhne. Nog even en het geweld zou losbarsten&hellip.

Als eerste kwam Helge Risa het podium op. De pianist. Met een gasmasker op zijn kop. Surrealistisch inderdaad. Als even later een belachelijk choreografietje werd ingezet door drie bandleden, dan weet je&hellip: dit wordt een bizarre avond. Dat de optredens van de Noorse band zo levendig zijn, verbaasd me na drie nummers al niks meer. De levendigheid spat van het podium. Niemand hoeft zich ook maar een minuut te vervelen. Niet alleen de zanger vraagt om de aandacht van het publiek. Alle bandleden lijken van die aandacht te genieten. Eén voor één pakken ze hun momenten. Niet alleen de man met het gasmasker, maar ook de drummer doet raar en slaat in de meest bizarre houdingen op zijn instrumenten. Lachen. Dit heeft alles in zich wat ooit met pure rock’n roll moet zijn bedoeld.

Kaizers Orchestra zingt, naar ik heb begrepen, in een zelfs voor Noren nauwelijks verstaanbaar dialect, maar het deert de Amsterdammers niet. Enkele universele klanken worden uit volle borst meegezongen en we worden uitgedaagd om mee te doen met enkele gebaren. Als de hele zaal zelfs enkele Noorse woorden weet mee te brullen, raakt de zanger door het dolle en belooft snel terug te komen.

De muziek van de Vikingen laat zich moeilijk omschrijven. De een noemt het zigeunerrock. De ander hoempapa. Maar het is ook cabaretesk. En kleinkunst.

Na één uur is zanger Janove Ottesen drijfnat. Maar over is het feestje nog lang niet. Er wordt nog een zigeunerfinale ingezet waarbij ook ineens een accordeon opduikt. Als het laatste nummer voorbij is, hoor ik een bezoeker zeggen: “Wat een aparte band.” Maar dat lijkt me zwakjes uitgedrukt. Er is geen enkele band zoals Kaizers Orchestra. Dit is absoluut een van de beste livebands van Scandinavië.

Helaas voor mij werd mijn favoriete ‘Fra Sj Â¥før Til Passasjer’ niet gespeeld. Het is natuurlijk volledig aan de optredende artiest welke nummers hij speelt en welke niet. Maar ik was best teleurgesteld. Had ik me daar nou twee jaar op verheugd&hellip? Nu maar hopen dat we niet opnieuw twee jaar moeten wachten voordat Kaizers Orchestra opnieuw ons land aandoet. Alhoewel, als dat beloond wordt met het spelen van mijn lievelingslied, dan ben ik er zeker weer bij&hellip.

De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt bij het concert in het Paard in Den Haag, op 2 april 2008.

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 17 April 2008 at 4:36 pm

Woodstock icoon Alvin Lee naar Nederland

Woodstock icoon Alvin Lee naar Nederland

Alvin Lee, de zanger, leadgitarist en het creatieve brein van de legendarische succesband Ten Years After komt op 21 november sinds jaren weer naar Nederland, en wel naar Popcentrum 013 in Tilburg als onderdeel van de 013’s 10-jarige jubileumprogrammering. Voorprogramma is de Amerikaanse bluesveteraan John Hammond. Alvin Lee behoort tot één van de grondleggers van de (blues)rock. Het optreden van Alvin Lee en Ten Years After op Woodstock geldt vandaag de dag nog steeds als een mijlpaal in de rockhistorie. Zijn heldere stem, virtuoze gitaarspel en unieke mix van blues met klassieke rock ’n roll zijn de hoekstenen van het legendarische Ten Years After geluid.

Alvin Lee nam tijdens zijn intensieve Amerikaanse tours veelvuldig deel aan de legendarische concerten in het Fillmore Auditorium in San Francisco, in die jaren het mekka van de rockmuziek.
In latere jaren werkte Alvin Lee vaak samen met vrienden als George Harrison (The Beatles), Ronnie Wood (Rolling Stones) en Elvis Presley’s gitarist Scotty Moore. Optreden doet hij nog sporadisch, maar altijd met veel plezier; vorige maand bewees Alvin Lee in een uitverkocht Olympia in Parijs dat hij nog altijd één van de meest virtuoze en gepassioneerde live-performers in het genre is.

Alvin Lee stopte enkele jaren geleden officieel met de band Ten Years After en werkt sindsdien met zijn eigen band bestaande uit naar eigen zeggen ‘de beste muzikanten met wie ik sinds lange tijd heb samengewerkt’.
Alvin Lee zal exclusief optreden als onderdeel van de 10-jarige jubileumprogrammering van 013.

John Hammond
De Amerikaanse Grammy Award winnaar John Hammond werkte voor zijn 4 laatste albums samen met sterren als JJ Cale en Tom Waits. Al sinds de vroege jaren ’60 is Hammond actief als bluesgitarist/zanger en werkte ook toen al samen met grootheden als John Lee Hooker, BB King en Muddy Waters.

ALVIN LEE & support John Hammond
Vrijdag 21 november 2008
Popcentrum 013 - Tilburg
Entree: euro 34,- excl. servicekosten
Aanvang: 20.30 uur
Kaartverkoop start aanstaande zaterdag om 10.00 uur door Ticket Service via de grotere postkantoren, de grotere Free Record Shops, VVV’s en GWK’s, 0900-3001250(45 ct.p.m), www.ticketservice.nl, 013 Box-office en de bekende voorverkoopadressen.

Onderwerp: VERWACHT, POP-ROCK

Donderdag 17 April 2008 at 1:11 pm

Picknicken met John Mayer en Room Eleven in Haagse Zuiderpark

Alphabeat
Donavon Frankenreiter
Room Eleven

Door Serge Julien met foto's van The Alternative (klik voor vergroting)

Het Haagse Zuiderpark is voor muziekliefhebbers vooral bekend om het grootste gratis festival in Europa: Parkpop. In 2006 werd er een nieuw evenement neergezet: PICNIC in the PARK. Die eerste editie had toen popjazz cat Jamie Cullum als hoofdact op het programma en DJ Maestro achter de draaitafel om het publiek op te warmen. Dit jaar heeft de organisatie die in handen is van The Alternative voor een bredere opzet gekozen. Op zondag 22 juni zal deze tweede editie gaan plaatsvinden.

In de persoon van niemand minder dan John Mayer zal deze New Yorker acte de presence geven als hoofdact op de tweede editie van PICNIC in the PARK. Met zijn eerste album Room for Squares was het meteen raak maar met de opvolger Heavier Things waarvan het nummer Daughters een grote hit werd, lag de wereld aan zijn voeten. Prachtige teksten, goed in het gehoorliggende melodieën en een gepassioneerde zangvoordracht maken het werk van Mayer om van te smullen. Zijn laatste CD Continuum bezorgde hem twee Grammy awards en zijn concerten zijn in een mum van tijd uitverkocht. De verwachtingen zijn hooggespannen! Een andere grote naam is die van Donavon Frankenreiter. Deze zomerse bluegrass singer-songwriter en surfer uit Californie linken velen aan die andere singer-songwriter en surfer Jack Johnson met wie Frankenreiter goed bevriend is. Johnson produceerde het in 2004 uitgebrachte zelfgetitelde debuut van Frankenreiter. In 2006 kwam de opvolger Move by Yourself uit en op dit moment is zijn derde album in de maak. Wellicht dat er nieuw materiaal wordt uitgeprobeerd tijdens PICNIC in the PARK!

Rodrigo Y Gabriela
John Mayer
Milow


Kwaliteitsmuziek van eigen bodem wordt verzorgd door de topformatie Room Eleven. De groep scoorde magistraal met hun debuut Six White Russians and a Pink Pussycat waarop prachtige liedjes zijn te vinden die een mengeling vormen van jazz, pop, funk, blues en een vleugje folk. Tel daarbij op de prettige zang van boegbeeld Janne Schra en je bent goed voor platina, een Essent award en uitverkochte zalen. Begin van dit jaar kwam hun tweede CD Mmm&hellipGumbo? uit die muzikaal iets verder de diepte ingaat. Niet gering detail is dat het album is geproduceerd door niemand minder dan singer songwriter Dayna Kurtz en haar vaste producer Randy Crafton.

Het zou er ook nog weleens hevig aan toe kunnen gaan tijdens PICNIC in the PARK want het jonge Mexicaanse gitaarduo Rodrigo y Gabriela staat erom bekend een snel en ritmisch gitaarspel te presenteren. Vorig jaar was Lowlands nog getuige van dit opzwepende duo. Ze noemen Metallica als hun grootste invloed. Riemen vast!

Recentelijk kwam de tweede CD Coming of Age uit van de Belgische singer songwriter Milow. Deze 27-jarige zanger heeft in eigen land inmiddels aardig naam gemaakt. Vorig jaar opende hij het Rock Werchter festival. Tijdens PICNIC in the PARK wint de Belg er ongetwijfeld nieuwe fans bij.

Een feestje moet het worden met de feel good pop van het Deense Alphabeat. Het Engelse blad NME noemde het collectief het beste Scandinavische product sinds Abba. Hun debuut is in hun thuisland bekroond met platinum. Invloeden zijn te horen van B52’s, Wham maar ook Abba. Het resulteert in een uiterst vrolijk en swingend geheel van dit zestal. Dat zou weleens een levendige set kunnen worden tijdens PICNIC in the PARK!

Informatie
PICNIC in the PARK A day of music in the park
Zondag 22 juni 2008
Zuiderpark Den Haag / Aanvang 14.00
Entree 49,00 euro / 4,80 euro servicekosten
Voorverkoop gestart sinds 23 februari