Onderwerp: VIDEO

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:41 am

Celtic Rhythm Dancers


Onderwerp: NIEUWS

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:34 am

Iers theatersucces CELTIC RHYTHMS met Peter Corry in Nederland

Iers theatersucces CELTIC RHYTHMS met Peter Corry vanaf 5 maart in Nederland

West End theaterster Peter Corry is terug in Nederland met een geweldige nieuwe Ierse show! In CELTIC RHYTHMS brengen Ierse topartiesten de magie van Ierland tot leven. In deze nieuwe Ierse show wordt het publiek meegenomen op een reis door Ierland, waar de zang, muziek en dans het publiek in het hart zal raken. CELTIC RHYTHMS is in Ierland ontwikkeld. De show heeft afgelopen maanden voor uitverkochte zalen en uitzinnig publiek gezorgd in Ierland, Engeland en Schotland. CELTIC RHYTHMS is van
5 maart tot en met 3 mei 2008 in de Nederlandse theaters te zien. Na de Nederlandse tournee gaat de show beginnen aan een uitgebreide Europese tournee.

CELTIC RHYTHMS is een spektakel dat het allemaal in zich heeft om het publiek het ware gevoel van Ierland te laten beleven. De hoofdrol is weggelegd voor West End-musicalster Peter Corry. Peter Corry is een welbekende en geliefde ster in Nederland. Zo was hij eerder te zien in o.a. The Magical Rythms of Ireland, Irish Night, Irish Christmas en afgelopen Kerst nog in De Grote Kerstshow.
CELTIC RHYTHMS brengt de magie van Ierland naar Nederland. Het publiek wordt meegesleept door prachtige muziek, wervelende dans en betoverende stemmen!

CELTIC RHYTHMS is van 4 maart tot en met 3 mei 2008 in de Nederlandse theaters te zien.

Onderwerp: DANSLOG

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:03 am

The day(s) after &hellip BEELDSCHOON première.


Het zit erop... tenminste, de première van BEELDSCHOON!. Die was afgelopen zaterdag in de schouwburg van Arnhem. En wat was het spannend!!

Blauwe plekken en computerproblemen
De hele vorige week zaten we in het theater, zelfs tot 23.00 uur 's avonds soms, om alles voor elkaar te krijgen, de belichting, de decors. Tussendoor moest ik nog van alles regelen, toititoi's verzinnen en klaarmaken (zo heeft iedereen op de première avond voor zijn of haar spiegel een hele berg met cadeautjes, super!). Voor de technici was het ook best stressen. Belichting en cue's die steeds maar veranderd worden. Bijvoorbeeld werkte de computeranimatie van Karin Post soms niet helemaal goed. Zo gebeurde het bij de generale repetitie op vrijdagavond dat die animatie en de muziek startten en na een paar tellen ook weer stopten, met als gevolg dat sommige dansers het toneel op vlogen en vervolgens schrokken en weer terug de coulissen in schoten... Erg vermakelijk later, maar op zo'n moment, oei. En dat mag bij de première natuurlijk al helemaal niet gebeuren! Ook ging er een sprong van de trappen bij mij en mijn collega fout en kreeg ik twee enorm blauwe heupen waardoor ik 's nachts niet op mijn zij kon slapen, erg fijn...



Mijn eigen wereld
In zo'n week leef ik echt een beetje in mijn eigen wereld. Zo gefocust en geconcentreerd ben ik op de dans en de passen en de correcties. Er valt niet veel met mij te beginnen op sociaal gebied, haha. Het is best een zware pittige week zo voor de première. Je lichaam voelt moe en je spieren zwaar. Gelukkig krijg je op de dag van de première zo'n adrenalinekick; dan wil je echt, dan houdt niets je meer tegen en vergeet je alle moeheid en pijn om je heen en ga je er helemaal voor. Het toneel op, doek open, de energie. Je voelt de warmte van het verwachtingsvolle publiek op je af komen, de lichten gaan aan, de muziek start en voor je het weet zit het laatste ballet er ook alweer op.
“Nog een keer, nog een keer, nog een keer!!”, schreeuwt iets binnen in mij dan vaak. Het moment dat je danst op het toneel is eigenlijk zo'n unieke ervaring! Je spreekt en communiceert met je lichaam, je probeert alles zo mooi mogelijk en vloeiend te laten gaan, probeert accenten te maken waar die moeten, de correcties die je hebt gekregen uit te voeren, maar het is vooral zo ontzettend genieten!!!

Bewegen tot ik erbij neerval
Toen ik nog op de dansacademie zat was dat nog wel anders. Dan heb je nog zo weinig podiumervaring dat ik vooral zo ontzettend zenuwachtig was. Ik vond het zó eng om op het toneel te staan. Voordat ik op moest dacht ik altijd: “ Waarom in vredesnaam doe ik dit? morgen stop ik!” Nu, met meer ervaring, kan ik echt genieten van dat toneel, de controle die je voelt over je lichaam is ook zo'n apart, maar gaaf gevoel. Ik hoop dan altijd maar dat hoe ik me voel, dat ik dat ook kan overbrengen op het publiek, dat ze kunnen zien in wat voor emotie ik zit of dat ze de energie zien waarmee ik beweeg. En dat ik ze iets meegeef, leer of inspireer. Natuurlijk, eigenlijk dans ik in de eerste plaats voor mezelf, omdat ik het zo heerlijk vind om te bewegen en die verfijnde controle over mijn spieren en mijn lichaam te leren controleren, met alle voor- en nadelen die erbij horen, maar daarna komen natuurlijk de vaders, moeders, kinderen, opa's en oma's in de zaal, die wil je bereiken!!



Aan de champagne
Nadat het laatste stuk en de buiging erop zitten zijn we allemaal een beetje beduusd. Alles hebben we gegeven en zijn nu echt, echt moe... Daar komen Roel en Ton (de algemeen en artistiek directeuren van Introdans), Iris (onze repetitor), de choreografen en hmmm: champagne! Iedereen is uitgelaten, blij en tevreden. Na het nemen van wat groepsfoto's loop ik naar boven, naar de kleedkamer en haal mijn make-up eraf, neem een toitoitoi-chocolaatje en staar naar mezelf in de spiegel... Ja, ik voel me moe, maar voldaan en klaar om de theaters in Nederland te betoveren met mijn collega's en deze voorstelling BEELDSCHOON!
Snel kleed ik me om, trek mijn gala-outfit aan en ren, voor zover mogelijk op hakken, richting de foyer van de schouwburg. Tussen alle mensen zoek ik mijn vader. Mijn ouders zijn mijn trouwste fans en komen soms zelfs wel 2x naar een voorstelling kijken! Het werd nog een geslaagde avond met familie en vrienden!

Het zit er op
Ja het zit erop, niet alleen de première, maar ook mijn wekelijke schrijfsels voor Cultuurpodium.nl. Op de première avond kreeg ik tot mijn verbazing een ontzettend mooie foto als dank voor het bijhouden van dit weblog. Daar wil ik haar bij deze heel erg voor bedanken!! En natuurlijk ook alle mensen die dit zo eens hebben gelezen, leuk!! En misschien ga ik nog wel een paar keer een berichtje hier achterlaten over wat de dansers van Introdans Ensemble voor de Jeugd allemaal uitspoken!

Tot ziens in het theater!
Karin

Introdans - website

Meer logjes van Karin lezen? Ga naar Cultuurpodium Backstage

Onderwerp: MUZIEK, KLASSIEKE MUZIEK

Woensdag 27 Februari 2008 at 10:18 am

Flairck: een nieuwe benadering van oude tradities

Flairck
Flairck
Flairck

Tekst en beeld van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In januari 2007 was er nog een Reunion première van Flairck in combinatie met muzietheatergroep Zenga, met aardig wat muzikanten uit oude bezettingen. Naast centrale figuur Erik Visser, waren toen onder andere aanwezig broer en zus Hans en Annet, violiste Judy Schomper en fluitist van het eerste uur Peter Weekers. Weekers zou in later jaren de muziektheatergroep Zenga op richten, samen met zijn partner Annet Visser. Het gecombineerde gezelschap heeft nog een tijdje getoerd langs diverse podia, maar de bezetting samen met Zenga heeft het niet volgehouden.

In het kort geleden opgerichte Cultuurhuis Doorn zou Flairck met een nieuwe opzet, een bezetting van 'slechts' vier personen optreden. De vraag rees dan ook onmiddellijk, of dit wel een volwaardig vervolg zou kunnen zijn op het muzikaal rijk geschakeerde Flairck dat we kennen uit het verleden. Het podium in Doorn gaf al meteen een overweldigende indruk. Naast de vele gitaren van Erik Visser viel de blik meteen op een imposant mooi uitgelicht houten orgel, dat zoals Erik later uitlegde, weliswaar computergestuurd was maar van 'echte' lucht voorzien werd door een grote ventilator die elders buiten zicht stond.

De voorstelling heeft de titel 'Stoomwals' meegekregen. Een wat vreemde titel, die bij mij geen associaties opriep. Op de site van Flairck staat de volgende toelichting: De voorstelling "Stoomwals" is bedoeld om de weg naar deze nieuwe benadering van oude tradities te effenen. Dit geeft de indruk dat er behoorlijk wat voor nodig is geweest een nieuwe weg te vinden. Erik Visser, die de rechten heeft op de naam Flairck, is er in geslaagd om drie nieuwe muzikanten te vinden die in staat zijn om de traditie voort te zetten. Die traditie komt grotendeels neer op het bewerken van muziek uit alle windstreken en alle tijden met een vaak semi-klassiek tintje, dat soms een beetje serieus aan doet. Dat wordt dan weer voldoende gecompenseerd door de grote dosis humor die verwerkt is in de voorstelling en het geheel luchtig houdt.

Flairck
Flairck
Flairck


De vier muzikanten zijn allen van grote klasse en weten de bekende Flaircksound volwaardig neer te zetten. Naast meestergitarist Erik zelf, speelt de Mexicaan Pablo Ortiz op alle mogelijke soorten gitaar-verwante instrumenten waaronder een zeer fraai klinkende akoestische basgitaar. Eén van de acts die een glimlach op de gezichten van het publiek tovert, is het spelen door Ortiz op de tweede hals van een dubbele gitaar achter de rug van Erik. Meest bepalend voor de Flaircksound zijn echter de viool van de dochter van een Amerikaanse bluegrass gitarist Elaina Cook en het ruime scala aan fluiten van Brabander Jeroen Goosens.
Het vijfde lid van de band, het uit 200 houten pijpen bestaande orgel 'Orchestrion' genaamd, heeft voornamelijk lucht nodig om te functioneren. Dit midi gestuurde, via een voetpedaal te activeren, wonder wordt door de groep met smaak ingezet en roept dan vervolgens ah- en oh-gevoelens op.

Na de pauze is er een vrij langdurig gedeelte met maskers op. De clou daarvan ontging mij. Verder veel leuke muzikale interacties tussen de verschillende leden, die het erg naar hun zin hadden met elkaar. De muziek die gespeeld wordt komt uit diverse werelddelen, met name uit Mexico waar Erik pas is geweest en wordt steeds in pakketjes rond een thema geserveerd, voorzien van een toelichting van Visser.

Het was al met al een zeer onderhoudende avond met een variatie en muzikaliteit die de naam Flairck waardig is. Een toegift was dan ook onvermijdelijk en mooier kon het bijna niet toen duidelijk werd dat die toegift het epos 'Variaties op een Dame' bleek te zijn.

Flairck - website

Bezetting
Elaina Cook - viool
Erik Visser - gitaar
Jeroen Goossens - fluit
Pablo Ortiz - snaren en accordeon

Onderwerp: DIRTY DANCING WEBLOG

Woensdag 27 Februari 2008 at 09:55 am

Gooi de zaal maar open!



Morgen gaan we tijdens de generale repetitie voor het eerst met publiek in de zaal spelen en ik kan haast niet wachten. Alles bij elkaar hebben we nu zo'n zeven weken repetitie achter de rug. Zo vlak voor de grote aftrap beginnen de zenuwen weer op te spelen. Heb ik me wel goed genoeg voorbereid? Moet ik al m'n teksten nog eens onder de loep nemen? Zal ik toch niet iets veranderen aan m'n hula-dansje? Het hoofd is onrustig en m'n verwachtingen zijn hoog gespannen.

De laatste dagen zijn we vooral bezig geweest de laatste aandachtspunten te tackelen. Een aantal mise-en-scènes worden volledig omgegooid omdat ze in het theater toch minder goed lijken te werken dan in de repetitieruimte. Het Beatrix Theater is erg groot. Er zijn ruim 1500 stoelen en a.s. donderdag spelen we voor de eerste uitverkochte zaal! Na drie weken tegen rode stoelen gespeeld te hebben, moet dat wel een enorme kick gaan geven. Lees hier binnenkort over mijn eerste ervaringen met het Dirty Dancing publiek!

Noortje

Dirty Dancing - website

Alle artikelen van Noortje Herlaar zijn hier te vinden in het Dirty Dancing Weblog.