Onderwerp: JAZZ, FESTIVAL

Dinsdag 11 September 2007 at 10:44 am

Geslaagde tweede dag Pure Jazz Festival

Benny Golson
Phil Harper
Oleta Adams

Door Serge Julien, foto's Berbera van den Hoek (klik voor groter)
Spuiplein Den Haag - 8 september 2007


New Roots in Jazz luidt de ondertitel van de tweede editie van het tweedaagse Pure Jazz Festival in Den Haag. Want naast jazz wordt het begrip breder getrokken aangezien er ook stijlen te bespeuren zijn als soul, hip hop en world. Nog een stapje verder zal er tijdens deze editie aandacht zijn voor de kunst vormen poëzie en proza.

De eerste editie van Pure Jazz had een teleurstellende opkomst maar dat weerhield de organisatie er niet van om op te gaan voor een tweede editie. Met een prima programmering van veelal Nederlandse jazz en crossover acts en een enkele internationale artiesten is het tweedaagse festival niet uitverkocht maar is er wel meer belangstelling dan vorig jaar. Het jazz evenement wordt gehouden in lokaties rondom het Haagse Spui zoals het Lucent Danstheater, Studio 3, Theater aan het Spui en het Mercure Hotel.

De tweede dag bevat met Benny Golson een legende. De inmiddels 78-jarige Golson (vooral bekend van het nummer Killer Joe) loopt er relaxed bij op het podium en blijkt een praatgrage persoon die de nummers aan elkaar praat met leuke anekdotes. Met onder andere Horizon Ahead en Along Came Betty zet hij een prima performance neer waarin alle speelruimte is voor zijn drie uitstekende begeleiders. Terwijl Hans Dijkstal vanuit de foyer in Theater aan het Spui het radioprogramma Jazz op West presenteert staat in de kleine zaal van het theater een jonge muzikant die een aanstekelijke mengeling van jazz en pop ten gehore brengt: Wouter Hamel. Zijn debuut CD is er een van grote klasse en laat een fris geluid horen. Dat weet hij ook zo over te brengen op het podium. Hij wordt bijgestaan door een groep jonge enthousiastelingen waarin gitarist Kofi Anonymous excelleert. Nummers als Cheap Chardonnay, Don’t Ask and Breezy gaan erin als koek. Prachtig is Useless Fraud waarin Hamel alleen met gitaar en zijn prettige stemgeluid dat soms croonend aandoet harten kan doen smelten. Mocht Hamel een volgende keer weer worden geprogrammeerd dan is de grote zaal hem zeker meer dan waardig.

Jules Deelder
New Cool Collective
Wouter Hamel


Terug in het Lucent Danstheater geeft Oleta Adams een prachtig optreden dat afwijkt van haar reguliere concerten. Waar ze normaliter een grote groep muzikanten op het podium heeft, is de bezetting vanavond minimaal met Paul Peterson bas en John Cushon op drums. Als special gast heeft ze trompettist Philip Harper uitgenodigd die niet misselijke invullingen geeft tijdens de nummers. Oleta heeft nog altijd een dijk van een stem en nummers als Can’t Take That Away From Me, New York State Of Mind en een intens Don’t Explain worden in deze setting met een hoop zeggingskracht gepresenteerd.
Een paar meter verderop in een stijlvol Studio 3 vindt de hele avond door een hoop dansbaar werk plaats waaronder het succesvolle Benny Sings met Rednose District.

In de grote zaal van Theater aan het Spui vindt de première plaats van wat later in het jaar een theatertour moet worden van New Cool Collective en Jules Deelder. Het feestelijke jazz/latin geweld van de altijd keurig in pak gestoken heren van New Cool Collective wordt hierin afgewisseld met proza en poëzie over jazz van de charismatische Jules. Dat levert een zeer amusante en smakelijke vertoning op waarin veel plezier is af te lezen van het gezelschap.
Iets later speelt in de kleine zaal New Cool Collective’s Wouter Schueler met zijn band Sinas een enorm ritmisch en melodisch optreden waarbij niet geringe namen als trompettist Rob van der Wouw en drummer Cyril Directie er voor zorgen dat het al toch broeierige festival extra wordt aangezet tot een nog hoger zweetgehalte.

De organisatie van Pure Jazz mag ondanks een net als vorig jaar niet uitverkochte editie worden gefeliciteerd met een prima programmering van artiesten en een uitstekende ongedwongen sfeer op een aangename lokatie. Een derde editie van Pure Jazz verdient een groter publiek!

Pure Jazz Festival - webiste

Onderwerp: VERWACHT

Maandag 10 September 2007 at 3:20 pm

Culturele seizoen barst los in Den Haag

Freek de Jonge
Theater op Uitmarkt Den Haag
Straattheater op Uitmarkt Den Haag

Tekst en beeld van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Zondag was het op de Haagse Lange Voorhout een gezellige boel. In de laatste week dat de beeldententoonstelling Den Haag Sculptuur nog te bewonderen is het ook het toneel van de Haagse Uitmarkt. In het theater Diligentia laten cabaretiers alvast een voorproefje zien van hun voorstellingen die het komende seizoen in de theater te bewonderen zijn.

Alle theaters, gezelschappen, poppodia in Den Haag en ver erbuiten hebben hun kramen opgezet en uiteraard zijn alle programma’s verkrijgbaar. Ook aan straattheater is gedacht. Overal lopen apart uitgedoste figuren rond. Ook zijn er diverse podia opgebouwd. Ook de kinderen zijn niet vergeten. Zij kunnen bijvoorbeeld meedoen aan een workshop Balinese dans. Bij de stand van Het Paard krijgt nieuw akoestisch talent de kans zich aan het publiek te laten zien. Bij Het Paard kennen ze al enige tijd met succes het ‘No Risk Ticket’. Je koopt een kaartje voor een voorstelling en als je binnen een kwartier besluit dat je het niet leuk vind krijg je je geld terug. Het Stadstheater in Zoetermeer wil toneel bekender maken bij het grote publiek. Als je in 100 woorden kan aangeven waarom een toneelvoorstelling niet aan de verwachtingen voldoet krijg je geld terug. Voor deze actie zijn een aantal voorstellingen geselecteerd van o.a. Brecht en Shakespeare. Voor het Escher Museum was een podium opgebouwd waar halverwege de middag Freek de Jonge met band optreedt. Volgens mij is er geen tussenweg bij Freek, of je vind het helemaal niets of je bent fan voor het leven. Dat merkte je ook uit wel aan de reacties van het publiek. Hij is niet de beste zanger maar gecombineerd met zijn manier van anekdotes en sketches blijft het een belevenis hem bezig te zien. Hilarisch was zijn hommage aan Bo Diddley en tot mijn verrassing ‘de vondeling van Ameland’ Een nummer wat uitgebracht is door Boudewijn de Groot maar geschreven is door Freek de Jonge en dat moest natuurlijk iedereen weten.

Wouter Hamel
Toneelgroep De Appel
UItmarkt Den Haag


Het publiek ondergaat een snelle verjongingskuur als hetzelfde podium wordt omgebouwd voor publiekslieveling Wouter Hamel. Deze jonge en hippe zanger geeft vast een voorproefje van wat er komen gaat op het Haagse ‘Pure Jazz’ festival. Hij zet jazz op de kaart bij een nieuw publiek en dat is terecht. Binnen mum van tijd krijgt hij het publiek mee met zijn catchy liedjes. Een paar maanden geleden is zijn eerste cd uitgekomen en daar laat hij wat van horen, en een aantal nieuwe liedjes.

Spectaculair was een heel klein voorproefje van Odysseus, de nieuwste theater marathon van Theatergroep de Appel. Dit vindt geheel plaats op de Hofvijver. Er drijft een vlonder in het midden van het water, waarop een man zit, geheel gekleed in antieke kledij. Er vertrekt een boot met daarin een in het zwart geklede vrouw naar het vlonder. Met veel spektakel, rook en vuur, roeit er een grote antiek aandoende boot naar het vlonder waar alles eindigt met veel vuur in een zinderende finale. Vanaf 18 december is dit spektakel te zien in het Appeltheater. In aanloop op deze voorstellingen worden er enkele literaire middagen georganiseerd. Het belooft weer een prima theaterseizoen te worden.

Odysseus - website
Diligentia - website
Pure Jazz - website
Stadstheater - website
Paard van Troje - website

Onderwerp: LOCATIETHEATER

Zondag 09 September 2007 at 9:36 pm

Cie Barrevoet trekt bomvolle kerk met Echo

Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets

Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor groter)

Onlangs, eind augustus was ik op vakantie op Terschelling. Ik ben al bijna 30 jaar vaste bezoeker van het eiland. Sowieso altijd tijdens de Oerolperiode maar nu dus ook. Enigszins tot mijn verrassing zag ik aangekondigd staan dat Cie. Barrevoet, een beeldend theatergezelschap dat zich op het eiland gevestigd heeft, de voorstelling Echo speelde.

Een beetje theatermoe, maar net niet helemaal, had ik me al vroegtijdig bij de speellocatie gemeld. En niet overbodig, zo bleek al snel. Het was weliswaar geen Oerolfestival maar al vroegtijdig was het flink druk. Belangstellenden van allerlei pluimage, ander publiek dan wat op Oerol komt, had zich verzameld.
We werden voor aanvang enthousiast verwelkomd door een jongedame die een soort van corsages uitdeelde. Menigeen werd begroet met een “Goh joh, wat leuk dat je ook gekomen bent”. Of “welkom op de bruiloft”.
Ja, inderdaad, we waren met z’n allen te gast op een soort van bruiloftsplechtigheid&hellip
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets


Echo is een sprankelende poëtische theatervoorstelling die speciaal gemaakt is voor historische kerken. In de voorstelling waarbij live-muziek (op accordeon, cello, trompet, saxofoon, gitaar en orgel), theater en beeld naadloos in elkaar overgaan, speelde in het kerkje van Hoorn. De kerken waar de voorstelling speelt staan met al hun specifieke architectonische kenmerken centraal in de voorstelling, evenals het orgel, dat tijdens de voorstelling bespeeld wordt door concertorganist Gert Oost.
De voorstelling die zowel humoristisch als muzikaal is gaat over herinneringen, over seizoenen en over de tijd die zijn sporen nalaat. Het is als het ware en beeldend verhaal over het leven zelf, over jeugd en volwassenheid, over onbevangenheid, over de herfst, over wijsheid en over de stilte van de dood.
Door de ogen van de oude koster zien we het gebouw en de mensen die er hun herinneringen hebben achtergelaten.

Gedurende een uur heb ik me zeer goed geamuseerd. Vele anderen, afgaande op hun reacties, ook. Waren er dan ook nog minpuntjes? Vast wel. Ik had een goede plek maar omdat het eigenlijk (veel) te vol was zullen ook veel mensen dingen gemist hebben. De zichtlijnen waren ver van ideaal.
Jammer.

Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets


De voorstelling toert nog tot medio september door vooral Noord Nederland. Check de website voor de data.

Cie Barrevoets - website

Spel/Concept:
Mariela Melani, Judith Oost, Martin de Nooij, Giovanni Delfino

Eindregie: Terence Roe
Live muziek en compositie: Gert Oost, Chris Corstens en spelers
Digitale muziek: Studio C72 (Paul Cupido en Alien B)
Techniek en assistentie: Carlo Magnani,
Vormgeving en productie: Compagnie Barrevoet.

Onderwerp: LOCATIETHEATER

Donderdag 30 Augustus 2007 at 10:31 am

Ronja de Roversdochter

Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter

Door Nanny Heijmans met foto's van Productiehuis d*Amor
Amersfoort, 22 augustus 2007


Het bos Birkhoven wordt momenteel veroverd en bevolkt door een grote groep rovers die tijdelijk hun intrek hebben genomen in de Amersfoortse bossen. Het bos vormt namelijk het bijzondere decor van de nieuwe familievoorstelling: Ronja de Roversdochter van Productiehuis d*Amor (in samenwerking met Het Utrechts Landschap).

Het stuk is gebaseerd op het beroemde boek ‘Ronja de Roversdochter’ van de Zweedse kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren. Dit jaar wordt tevens de 100ste geboortedag van Astrid Lindgren gevierd. Het was het lievelingsboek van de Vlaamse theatermakers Wanda Eyckerman en Eline Cuppens en samen met Roel Swanenberg brengen ze het boek tot leven in bos Birkhoven. De route naar de locatie begint met een leuke wandeling uitgezet met houten paaltjes, uiteraard dwars door de bossen, naar de getimmerde houten tribune aan de rand van een meer. Als iedereen heeft plaatsgenomen begint de verteller.
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter


Plotseling gebeurt er van alles op en rond de tribune, het bos en het meer. Af en toe kom je ogen te kort. Ronja de Roversdochter is een beeldende locatievoorstelling over een verboden vriendschap tussen roversdochter Ronja en roverszoon Birk. Een sprookje met angstwekkende vogelheksen en aardmannen, in balans gebracht door de liefde van de kinderen voor elkaar én voor de natuur. De vader van Ronja, roverhoofdman Mattis, die vaak, op zijn paard, de bossen intrekt heeft de meeste moeite met de vriendschap van zijn dochter Ronja met Birk. Uiteindelijk komt het na vele gevechten weer goed.

Wij hebben genoten van dit buitenspel en op een enkel wolkje na was het heerlijk toeven aan de rand van het water midden in de bossen. Echt de moeite waard om een middag hiervoor uit te trekken. Ronja de Roversdochter is nog te zien tot en met zondag 2 september (op de maandagen en dinsdagen is er geen voorstelling) om 15.00 uur.

Reserveren kan via de website of telefonisch:033-4451355.

Productiehuis d*Amor - website

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 9:56 pm

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Woensdag 29 augustus vindt van 20:00 tot 23:00 uur de generale repetitie plaats van TF-2, het Amsterdam Fringe Festival. Deze doorloop voor Fringe Rouge Club 'Slip & Grip' in de kelders van Theater Bellevue wordt bijgewoond door de makers en acteurs uit TF-2. TF-2, Het Amsterdam Fringe Festival, is een variant op het wereldwijd bekende fenomeen Fringe en brengt dit jaar meer dan 280 voorstellingen van 60 verschillende theatergroepen naar 25 verschillende locaties in Amsterdam. Daarmee is TF-2 minstens 9x groter dan de officiële TF-1 selectie van TF, het Theaterfestival van Nederland en Vlaanderen.

De Fringe laat een verzameling zien van experimentele, vernieuwende en klassieke voorstellingen op bijzondere locaties. Satya Performance Company staat op kinderboerderij de Uylenburg, Opium voor het Volk in het Voormalig Volkskrantgebouw en Het Monsterverbond op de NDSM-Werf.

De Fringe Rouge is een nieuw onderdeel van het Amsterdam Fringe Festival en is ontstaan dankzij de mazen in de wet. Nadat een seksexploitant met succes bij de rechter een lager belastingtarief voor zijn theateractiviteiten bedong, probeert de Fringe Rouge nu vat te krijgen op het Red Light District.

De Fringe Rouge brengt onder andere een op maat gemaakte Fringe-voorstelling in sekstheater Casa Rosso, voorstellingen op onverwachte plekken op de Wallen en sekstheater van Casa Rosso in het Hot Weekend van de Fringe (6 t/m 8 september).

Fringe Rouge-gids Tiff@ny loodst bezoekers via sms naar de diverse voorstellingen. In het nachtelijk festivalhart Club Slip & Grip in Theater Bellevue kan men iedere avond tijdens TF terecht vanaf 22:00 uur.

Theaterfestival TF bestaat uit vier verschillende themakanalen, die samen het festival vormen: TF-1 vormt de kern van het festival en biedt de Nederlands - Vlaamse Theaterselectie. Tijdens TF-1 zijn de beste voorstellingen, volgens jury én publiek, van het afgelopen seizoen nog één keer te zien. TF-2 is het Amsterdam Fringe Festival. Hoofddoel van TF-2 is het aanjagen van eigen artistiek initiatief en het cultureel ondernemerschap onder jonge (theater)makers. TF-3 biedt verdieping voor veelkijkers en vakgenoten. Het programma bestaat onder andere uit minicongressen, masterclasses, debatten, interviews, lezingen en een bezoekersprogramma voor buitenlandse bezoekers. TF-4 toont de Vlaamse keuze, hier wordt een aantal voorstellingen uit de selectie van het zusterfestival Theaterfestival Vlaanderen getoon