Onderwerp: LOCATIETHEATER

Zondag 09 September 2007 at 9:36 pm

Cie Barrevoet trekt bomvolle kerk met Echo

Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets

Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor groter)

Onlangs, eind augustus was ik op vakantie op Terschelling. Ik ben al bijna 30 jaar vaste bezoeker van het eiland. Sowieso altijd tijdens de Oerolperiode maar nu dus ook. Enigszins tot mijn verrassing zag ik aangekondigd staan dat Cie. Barrevoet, een beeldend theatergezelschap dat zich op het eiland gevestigd heeft, de voorstelling Echo speelde.

Een beetje theatermoe, maar net niet helemaal, had ik me al vroegtijdig bij de speellocatie gemeld. En niet overbodig, zo bleek al snel. Het was weliswaar geen Oerolfestival maar al vroegtijdig was het flink druk. Belangstellenden van allerlei pluimage, ander publiek dan wat op Oerol komt, had zich verzameld.
We werden voor aanvang enthousiast verwelkomd door een jongedame die een soort van corsages uitdeelde. Menigeen werd begroet met een “Goh joh, wat leuk dat je ook gekomen bent”. Of “welkom op de bruiloft”.
Ja, inderdaad, we waren met z’n allen te gast op een soort van bruiloftsplechtigheid&hellip
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets


Echo is een sprankelende poëtische theatervoorstelling die speciaal gemaakt is voor historische kerken. In de voorstelling waarbij live-muziek (op accordeon, cello, trompet, saxofoon, gitaar en orgel), theater en beeld naadloos in elkaar overgaan, speelde in het kerkje van Hoorn. De kerken waar de voorstelling speelt staan met al hun specifieke architectonische kenmerken centraal in de voorstelling, evenals het orgel, dat tijdens de voorstelling bespeeld wordt door concertorganist Gert Oost.
De voorstelling die zowel humoristisch als muzikaal is gaat over herinneringen, over seizoenen en over de tijd die zijn sporen nalaat. Het is als het ware en beeldend verhaal over het leven zelf, over jeugd en volwassenheid, over onbevangenheid, over de herfst, over wijsheid en over de stilte van de dood.
Door de ogen van de oude koster zien we het gebouw en de mensen die er hun herinneringen hebben achtergelaten.

Gedurende een uur heb ik me zeer goed geamuseerd. Vele anderen, afgaande op hun reacties, ook. Waren er dan ook nog minpuntjes? Vast wel. Ik had een goede plek maar omdat het eigenlijk (veel) te vol was zullen ook veel mensen dingen gemist hebben. De zichtlijnen waren ver van ideaal.
Jammer.

Cie Barrevoets
Cie Barrevoets
Cie Barrevoets


De voorstelling toert nog tot medio september door vooral Noord Nederland. Check de website voor de data.

Cie Barrevoets - website

Spel/Concept:
Mariela Melani, Judith Oost, Martin de Nooij, Giovanni Delfino

Eindregie: Terence Roe
Live muziek en compositie: Gert Oost, Chris Corstens en spelers
Digitale muziek: Studio C72 (Paul Cupido en Alien B)
Techniek en assistentie: Carlo Magnani,
Vormgeving en productie: Compagnie Barrevoet.

Onderwerp: LOCATIETHEATER

Donderdag 30 Augustus 2007 at 10:31 am

Ronja de Roversdochter

Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter

Door Nanny Heijmans met foto's van Productiehuis d*Amor
Amersfoort, 22 augustus 2007


Het bos Birkhoven wordt momenteel veroverd en bevolkt door een grote groep rovers die tijdelijk hun intrek hebben genomen in de Amersfoortse bossen. Het bos vormt namelijk het bijzondere decor van de nieuwe familievoorstelling: Ronja de Roversdochter van Productiehuis d*Amor (in samenwerking met Het Utrechts Landschap).

Het stuk is gebaseerd op het beroemde boek ‘Ronja de Roversdochter’ van de Zweedse kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren. Dit jaar wordt tevens de 100ste geboortedag van Astrid Lindgren gevierd. Het was het lievelingsboek van de Vlaamse theatermakers Wanda Eyckerman en Eline Cuppens en samen met Roel Swanenberg brengen ze het boek tot leven in bos Birkhoven. De route naar de locatie begint met een leuke wandeling uitgezet met houten paaltjes, uiteraard dwars door de bossen, naar de getimmerde houten tribune aan de rand van een meer. Als iedereen heeft plaatsgenomen begint de verteller.
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter


Plotseling gebeurt er van alles op en rond de tribune, het bos en het meer. Af en toe kom je ogen te kort. Ronja de Roversdochter is een beeldende locatievoorstelling over een verboden vriendschap tussen roversdochter Ronja en roverszoon Birk. Een sprookje met angstwekkende vogelheksen en aardmannen, in balans gebracht door de liefde van de kinderen voor elkaar én voor de natuur. De vader van Ronja, roverhoofdman Mattis, die vaak, op zijn paard, de bossen intrekt heeft de meeste moeite met de vriendschap van zijn dochter Ronja met Birk. Uiteindelijk komt het na vele gevechten weer goed.

Wij hebben genoten van dit buitenspel en op een enkel wolkje na was het heerlijk toeven aan de rand van het water midden in de bossen. Echt de moeite waard om een middag hiervoor uit te trekken. Ronja de Roversdochter is nog te zien tot en met zondag 2 september (op de maandagen en dinsdagen is er geen voorstelling) om 15.00 uur.

Reserveren kan via de website of telefonisch:033-4451355.

Productiehuis d*Amor - website

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 9:56 pm

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Woensdag 29 augustus vindt van 20:00 tot 23:00 uur de generale repetitie plaats van TF-2, het Amsterdam Fringe Festival. Deze doorloop voor Fringe Rouge Club 'Slip & Grip' in de kelders van Theater Bellevue wordt bijgewoond door de makers en acteurs uit TF-2. TF-2, Het Amsterdam Fringe Festival, is een variant op het wereldwijd bekende fenomeen Fringe en brengt dit jaar meer dan 280 voorstellingen van 60 verschillende theatergroepen naar 25 verschillende locaties in Amsterdam. Daarmee is TF-2 minstens 9x groter dan de officiële TF-1 selectie van TF, het Theaterfestival van Nederland en Vlaanderen.

De Fringe laat een verzameling zien van experimentele, vernieuwende en klassieke voorstellingen op bijzondere locaties. Satya Performance Company staat op kinderboerderij de Uylenburg, Opium voor het Volk in het Voormalig Volkskrantgebouw en Het Monsterverbond op de NDSM-Werf.

De Fringe Rouge is een nieuw onderdeel van het Amsterdam Fringe Festival en is ontstaan dankzij de mazen in de wet. Nadat een seksexploitant met succes bij de rechter een lager belastingtarief voor zijn theateractiviteiten bedong, probeert de Fringe Rouge nu vat te krijgen op het Red Light District.

De Fringe Rouge brengt onder andere een op maat gemaakte Fringe-voorstelling in sekstheater Casa Rosso, voorstellingen op onverwachte plekken op de Wallen en sekstheater van Casa Rosso in het Hot Weekend van de Fringe (6 t/m 8 september).

Fringe Rouge-gids Tiff@ny loodst bezoekers via sms naar de diverse voorstellingen. In het nachtelijk festivalhart Club Slip & Grip in Theater Bellevue kan men iedere avond tijdens TF terecht vanaf 22:00 uur.

Theaterfestival TF bestaat uit vier verschillende themakanalen, die samen het festival vormen: TF-1 vormt de kern van het festival en biedt de Nederlands - Vlaamse Theaterselectie. Tijdens TF-1 zijn de beste voorstellingen, volgens jury én publiek, van het afgelopen seizoen nog één keer te zien. TF-2 is het Amsterdam Fringe Festival. Hoofddoel van TF-2 is het aanjagen van eigen artistiek initiatief en het cultureel ondernemerschap onder jonge (theater)makers. TF-3 biedt verdieping voor veelkijkers en vakgenoten. Het programma bestaat onder andere uit minicongressen, masterclasses, debatten, interviews, lezingen en een bezoekersprogramma voor buitenlandse bezoekers. TF-4 toont de Vlaamse keuze, hier wordt een aantal voorstellingen uit de selectie van het zusterfestival Theaterfestival Vlaanderen getoon

Onderwerp: POP-ROCK

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 8:13 pm

‘Adam e.v.a.’ brengt het vakantiegevoel

Adam e.v.a.
Adam e.v.a.
Adam e.v.a.

Tekst en beeld van Luuk Langenhoff (klik voor vergroting)

‘Adam e.v.a.’ bestaat uit vier vrienden die voorheen in Utrecht en omstreken woonden, vandaag de dag zijn zij over het hele land verspreid, maar komen gelukkig nog vaak samen om (onder andere) muziek te maken. Veel nummers ontstaan wanneer ze samen op vakantie gaan en dat merk je aan de aard van sommige van de teksten maar ook aan de rustige, voorbij kabbelende muzieknoten. Je kunt je zo voorstellen dat je met je hoofd tegen de autoruit op de achterbank zit en met de zon in je gezicht luistert naar ‘Adam e.v.a.’ terwijl je het ritme met je hand op je knie mee tikt.

De muziek die ‘Adam e.v.a.’ maakt is niet erg gelikt en ook de teksten worden niet loepzuiver gezongen maar dat siert de band juist, het is uitermate verfrissend en speels. In januari van dit jaar werd: ‘Spinvis’ nog beloond met de ‘Popprijs 2006’ met vergelijkbare muziek. Edwin van Dellen was niet aanwezig, dat was voor de muziek gelukkig geen probleem maar de bandleden hadden hem er graag bij gehad. Renko Douze verzorgde de begeleiding door middel van een elektrisch orgel en beroerde een paar keer zijn knalrode trompet. Maarten Zinkstok en Tom Padding wisselde de basgitaar en akoestische gitaar een paar keer uit tijdens de verschillende nummers. Speciaal voor hun optreden hebben ze Tom Padding bij de band betrokken om ze muzikaal bij te staan. Tom heeft zich snel genesteld want je kreeg nooit de indruk dat hij niet al tijden bij de band zat.
Maarten Zinkstok is een beetje het manusje van alles binnen de band, zijn muzikale inzicht en produceertalent zijn onmisbaar. Casper Vandeputte is het gezicht en uiteraard de stem van ‘Adam e.v.a.’. Hij heeft duidelijk plezier in optreden. De aandacht lijkt hem niet veel te doen en ook wanneer hij niet hoeft te zingen houdt hij de ogen van het publiek op zich.

Het jaarlijkse ‘Lentefeest’ in een studentenhuis in Pijnacker streeft er elke editie naar om de vorige te overtreffen. De organisatie wordt steeds beter en een aantal jaar terug zijn er zelfs live-bands aan het programma toegevoegd. Met dit jaar ‘Adam e.v.a.’ als openingsact.

Als openingsact heb je een zware taak, het publiek verwacht wat van je. Het probleem van ‘Adam e.v.a.’ lag alleen niet bij het meekrijgen van de luisteraars maar bij de techniek. Een paar keer ging er iets mis met het geluid maar zanger Casper ving het goed op en uiteindelijk heeft niemand er echt last van gehad. Door een beperkt aantal liedjes was het optreden niet zo lang maar er was niemand aanwezig die zich niet heeft vermaakt en als band is dat toch het belangrijkste.

De gespeelde nummers bestonden onder andere uit ‘Gympies’, ‘Als de koelkast stopt met ronken’ en ‘Trip naar Bilbao’. ‘Gympies’ is een nummer dat over een jongen gaat die liever in de gympies van Jaap zou willen staan maar tijdens het nummer ontdekt hij dat het leven van een andere niet per se beter is.
‘Als de koelkast stopt met ronken’ is wat mij betreft een van de betere nummers. Het geeft de gedachtegang van iemand weer die even op zichzelf wil zijn. Eenmaal alleen gaat dit gevoel over in intense verveling en stilte waar alleen het ronken van de koelkast nog voor enige vorm van afleiding zorgt.
De afsluiter kwam in de vorm van de, zelfbenoemde, zomerhit: ‘Trip naar Bilbao’. Dit nummer is mij niet onbekend en ik moest na een tijdje concluderen dat ik samen met een aantal omstanders mee aan het zingen was. Het pakkende refrein laat ook de luisteraars die het nummer niet kennen niet koud.

Ik heb enorm van het optreden genoten en ik hoop ook dat ‘Adam e.v.a.’ een kleine doorbraak te wachten staat, bijvoorbeeld binnen het studentenleven.

Adam e.v.a. - MySpace

Band
Edwin van Dellen - inspiratie, productie
Renko Douze “ toetsen, trompet, tweede stem
Casper Vandeputte - zang
Maarten Zinkstok - snaarinstrumenten, mondharmonica, percussie, productie
(Tom Padding “ snaarinstrumenten)

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 6:06 pm

V&V ENTERTAINMENT BRENGT NEDERLANDSE VERSIE VAN MUSICAL HAIRSPRAY

V&V ENTERTAINMENT BRENGT MUSICAL HAIRSPRAY

Producenten Albert Verlinde en Roel Vente van V&V Entertainment hebben exclusief de rechten verworven van de musical Hairspray. De Nederlandstalige versie van de musical wordt vanaf het voorjaar van 2010 in de Nederlandse theaters gebracht. De gelijknamige film is vanaf overmorgen in de Nederlandse bioscopen te zien. Albert Verlinde: “Dit is een typisch geval van het ijzer smeden als het heet is. In de afgelopen periode is ons uiteraard het succes van de film niet ontgaan. Toen zijn we eens gaan inventariseren hoe het stond met de rechten voor een Nederlandse productie. Die bleken nog niet te zijn vergeven en we konden snel zaken doen. Dat hebben we gedaan. Deze productie, zeker de film, wordt gezien als de opvolger van Grease. Die musical hebben we met veel plezier en succes gebracht. Hairspray sluit daarop zondermeer aan. Ik zal vanaf morgen ongetwijfeld weer worden gebeld door mannen die de hoofdrol voor hun rekening willen nemen. Maar zo ver zijn we nog niet. Voorlopig vinden we alleen al het verwerven van de rechten een feest.”