Onderwerp: VERWACHT

Donderdag 29 November 2007 at 4:21 pm

Over drie componisten....

Erik Bosgraaf
Claudia Barainsky
Zad Moultaka

Door Hans Flupsen met foto's van Hans Speekenbrink

Een preview op wat ons wekelijks te wachten staat aan de ontbijttafel. De teksten zijn van de hand van presentator Hans Flupsen en komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden.

Maar eerst: Er zijn weer afwijkingen van de dienstregeling: Zondag is er geen Vrije Geluiden op Nederland 1, daarom zenden wij aflevering 9 alvast uit op zaterdagochtend. Om 9 uur. De week erna wordt op de zaterdag de herhaling van aflevering 8 (die met Sara Tavares) uitgezonden ook om 9 uur, en volgt op zondagochtend 9 december aflevering 10. En over de herhaling van deze aflevering wordt u op de hoogte gehouden!

Jacob van Eyck
Blokfluitisten mogen nooit meer zeuren dat er geen repertoire is. Want Jacob van Eyck schreef met Der Fluyten Lusthof de grootste collectie muziek die ooit voor een soloblaasinstrument werd gemaakt. En origineel voor blokfluit. Dat wordt dit jaar op het Festival Oude Muziek herdacht. Van Eyck leefde en werkte tijdens de 80-jarige Oorlog en improviseerde boertig en lustig over de liefde op zijn fluit. Het blijkt genoeg voor drie CD's in een box. De voortreffelijke Erik Bosgraaf bezorgt de componist een revival en een verfriste interpretatie: het mag/moet lekker klinken. Zo begeeft ook Bosgraaf zich in der Fluyten Lust-hof op het breukvlak van volkscultuur en ‘hoge’ kunst. Szymanowski
Pianiste Reinild Mees richtte een stichting op tot behoud van het 20ste-eeuwse lied. Dit vloeide voort uit haar werk als mental coach van topzangstemmen. Die hebben recht op het beste repertoire en dat dreigde verloren te gaan. Ze heeft al enige schatkisten in veiligheid gebracht en nu brengt zij samen met zangeres Claudia Barainsky prachtige werk van Szymanowski ten gehore.

Zad Moultaka
De jonge Zad was een "warchild" in Beiroet. Maar Moultaka was ook een muzikaal talent en ontsnapte aan het verwoeste Libanon dankzij studie aan het conservatorium in Parijs. Sinds 1993 verwerkt Zad Moultaka zijn oorlogsherinneringen in composities, waarin oosterse en westerse muziek elkaar ontmoeten. Zijn optreden bij ons kan dienen als opmaat voor de ZaterdagMatinee (vanaf 13.00 uur op Radio 4) waarin zijn werk "Our- Stad" live ten gehore wordt gebracht door het Schönbergensemble en het Groot Omroepkoor met hemzelf op piano.

Aanstaande zaterdag om 9.00 op Nederland 1

Vrije Geluiden - website

Onderwerp: POP-ROCK, FESTIVAL

Donderdag 29 November 2007 at 10:17 am

Veel crossing border maar weinig grensverleggende momenten

A.F.Th. van der Heijden
Ben Weaver
Ben Weaver

Door Lana de Wit met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Het blijft altijd lastig om een recensie te maken van een festivalavond. Zeker als er zoveel te beluisteren en te zien valt als op het Crossing Border Festival. Het was een leuke avond die vrijdag maar er was weinig dat echt diepe indruk maakte.

Veel indruk maakte een band waarbij deze recensent en haar fotograaf helaas niet naar binnen konden.....Okkervil River speelde in het Paradijs in de Koninklijke Schouwburg. Het klonk goed en dat vonden de mensen die buiten de zaal stonden te dringen om een glimp op te kunnen vangen, kennelijk ook. Maar aangezien dat toch niet de ideale plek is om een concert te beluisteren, vertrok dit illustere duo weer. In de Grote Zaal van de Koninklijke Schouwburg trapte de Canadese rockband The New Pornographers de avond af. De zes muzikanten lieten stevige muziek horen, een mengeling van pop en rock. Het was alsof een geluidswal van muziek zich over je heen stortte. Het derde nummer was iets rustiger en en stuk prettiger om naar te luisteren.Maar ook al deden de muzikanten nog hun best, ze overtuigden helaas niet. Hun opvolger in de Grote Zaal, Loney Dear, stond muzikaal gezien een stuk beter. Zanger Emil Svaningen, heeft een uitstekende band om zich heen en hun gezamenlijke muzikaliteit was goed te horen. De nummers waren uistekend gearrangeerd. De stemkwaliteit van Svaningen was her en der wat minder. De zanger moet het toch al niet hebben van zijn geweldige show of betoverende uitstraling en als zijn vocale capaciteiten dan niet optimaal zijn, is dat een behoorlijk gemis. Zijn stem klonk breekbaar en hij zat af en toe behoorlijk naast de toon. De ervaren Hugh Cornwell, ex-stranglers, zette met een slechts drie man sterke bezetting, een krachtig en vol rockgeluid door de Grote Zaal horen. Misschien niet ieders smaak maar het optreden zat muzikaal goed in elkaar.

Emma Pollock
Hugh Cornwall
The New Pornographers


Eén deur verder, in het het gebouw van het Nationaal Toneel, presenteerde de Australische/Nederlandse- en in Schotland wonende schrijver Michel Faber de Schotse avond. Duidelijk goed voorbereid besprak hij het optreden dat kwam, met humor en een goed onderbouwde mening over de artiest. Lord Cut Glass leverde stevige folk muziek af. Het klonk als britpop waarbij de violen ons terug voerden naar de folkloristische roots. Ook deze frontman en tevens zanger, Alun Woodward, moest het niet van zijn charismatische uitstraling op de b ¼hne hebben. Schrijver Alidair Grey die samen met de groep op zou treden, moest helaas verstek laten gaan. Hij had zijn paspoort in de taxi op weg naar het vliegveld laten liggen.

De mix van de diverse cultuursoorten, literatuur en muziek (en soms ook film), waar je van kunt genieten, is toch het leuke aan dit festival. A.F.Th van der Heijden, die onlangs nog de AKO literatuurprijs won, werd geïnterviewd in één van de kleinere foyers van de Schouwburg. Altijd leuk om zo een schrijver en zijn werk beter te leren kennen. Ook las hij voor uit eigen werk. In zaal 2 van het Nationaal Toneel speelde videoartiest Sigur Gurensson harde electronische muziek terwijl een surrealistische film werd vertoond. Een fascinerende voorstelling.

Het kleine, intieme Paradijs sloot de avond af met Ben Weaver, een Amerikaanse zanger met zwaarmoedige muziek dat doet denken aan Nick Cave. Een viool en cello zorgden voor de juiste melancholische stemming. Geen spectakel dus maar wel muziek die goed in elkaar zat en mooi en stemmig klonk.

Crossing Border - website

Onderwerp: POP-ROCK, FESTIVAL

Woensdag 28 November 2007 at 09:33 am

Interessant programma op 15e Crossing Border

Anja Garbarek
Kula Shaker
Hans Dagelet bij Spinvis

Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Gezien 21 en 22 november 2007 in De Koninklijke Schouwburg, Den Haag.


Al 15 jaar worden literatuur en muziekstromingen als pop, blues, jazz en hip hop samengebracht op het Crossing Border Festival. Sinds enkele jaren is de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de locatie voor het evenement dat dit jaar van 18 t/m 24 november heeft plaatsgevonden.

Op 21 november grijpen we helaas naast de prijzen om Rufus Wainwright te zien te worden geïnterviewd door de Vlaamse pop journalist Serge Simonart. Een tot de nok toe gevuld theater Cuatro dat buiten de Schouwburg is opgesteld biedt helaas geen plaats meer voor een verslaggever. Waar we wel aanwezig zijn is het avondprogramma in de grote zaal: To Hell With Crossing Border. Een samenwerkingsverband tussen het Britse literaire tijdschrift To Hell en Crossing Border. Bij elke nieuw te verschijnen editie van To Hell bepaalt een gastredacteur de inhoud. Ook de samenstelling van de To Hell avond wordt gastredacteur van de laatste editie voor diens rekening genomen en dat is deze keer: Hisham Matar. Deze man publiceerde vorig jaar zijn eerste dichtbundel In The Country Of Men. Hij heeft vier personen op zijn programma waarvan we schrijver Khaled Mattawa zien voordragen uit eigen werk maar waar vooral de aandacht wordt getrokken door de jonge violiste Ruth Palmer. Dit jaar werd ze uitgeroepen tot beste young British classical performer tijdens de BRIT Awards. Als je niet thuis bent in dergelijke muziek is het best doorbijten maar er kan niet anders worden gezegd dat deze dame met veel intensiteit, creativiteit het instrument bespeeld en dit zonder enige begeleiding. Het blijkt dan ook een interessante performance.
Kula Shaker
Anja Garbarek
DAM


Wat verderop in de Schouwburg komen de underground geluiden naar voren in Stage 1. Daar spelen Kubus & Bang Bang, een Zwolse hip hop producer en een Iers-Jaimacaanse rapper een samenwerkingsverband aangingen voor een plaat getiteld The Learning Curve. De nummers die we horen zijn vrij hoekige beats waarover de poëtische teksten van de zwaar getatoeëerde rapper worden heen gezongen.
Niet veel later vind op dezelfde plek het optreden van DAM The Arabian MC’s plaats, de eerste Palestijnse hip hop groep. Een combinatie van ritmische Arabische percussie en melodieën uit het Midden Oosten met hip hop uit de urban scene. Een swingend geheel.

Een dag later trapt de Noorse Anja Garbarek het festival af in de grote zaal met een interessant optreden. Gekleed in een kostuum en leren handschoentjes en een geschminkt gezicht brengt ze met haar band een set die naast rock elementen ook invloeden toont van namen als Laurie Anderson, Kate Bush maar ook Bjork. Haar charismatische verschijning is erg leuk om naar te kijken en het geheel is zondermeer overtuigend. Iemand die zeker in de gaten moet worden gehouden.
Iets verderop zit een handjevol mensen naar oude punkrocker Richard Hell te luisteren die op nonchalante wijze uit eigen werk voordraagt waar veel pornografisch materiaal in is waar te nemen.

Ruth Palmer
Kubus Bang Bang
Spinvis


Spinvis trekt een volle zaal om selecties voor te dragen van zijn laatste CD Goochelaars & Geesten. Het is een intens optreden die nog maar eens de kracht en het talent van Erik de Jong zoals hij in het echt heet, weer duidelijk maakt. Opvallend is ook de bijdrage van acteur Hans Dagelet op trompet.
Andy Warhol’s partner in crime wordt hij wel genoemd: Gerard Malanga. Schrijver, dichter en fotograaf leest voor een kleine groep nieuwsgierigen uit nog te publiceren werk Who’s There. Daarnaast wordt hij geïnterviewd door Christine Otten en vertelt hij over hoe hij in de kunst- en schrijverswereld is terechtgekomen daarbij Andy Warhol’s The Factory natuurlijk niet ongenoemd latend.

De dag wordt meer dan geweldig afgesloten met een optreden van Kula Shaker. De groep scoorde in de jaren negentig groots met hun van rock en Indiase invloeden voorziene debuut K maar na het tweede album kwam de klad erin om niet veel later uit elkaar te gaan. Dit jaar reformeerde de groep onder leiding van zanger Crispian Mills zich inclusief een nieuw album Stangefolk. Een volle grote zaal krijgt een uiterst energieke set waarin de groep een overtuigende mix van oud en nieuw brengt.

Crossing Border - website

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 27 November 2007 at 12:15 pm

Jazz in Gooi & Eemland

Jazz in Gooi & Eemland

Liefhebbers van jazz kunnen komend weekeinde terecht op diverse locaties in de regio, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de Baarnse pianist Stormvogel. Zaterdag 1 december speelt hij met tenorsaxofonist Semmy Prinsen in Jazzpodium Artishock Soest; Zondag 2 december doet hij met topsaxofonist Peter Lieberom een optreden in Uitspanning Lunenburg, aan de Kerkbrink in Hilversum; maandagavond geeft hij acte de presence in Stadscafe de Observant, aan de zijde van de bekende rietblazer Alexander Beets.

Pianist Stormvogel studeerde in Hilversum (bij Karel Boehlee), maar vond vooral als autodidact zijn weg naar de Nederlandse podia. Begonnen als romanschrijver en theatercomponist maakt hij tegenwoordig furore als jazzpianist en concertorganisator, met name in midden-Nederland. Op diverse locaties ontvangt hij met zijn trio gastspelers uit de Nederlandse jazztop, zoals Tineke Postma, Benjamin Herman, Eef Albers, Loet van der Lee, Ben van den Dungen, Lucas van Merwijk e.v.a. In 2005 werd Stormvogel (organisator van Festival de Muzen) voor zijn initiatieven onderscheiden met de Amer Award.


Zaterdag 1 december 20:30
ARTISHOCK JAZZCLUB
Steenhoffstraat 46A Soest
gratis toegang / www.artishock-soest.nl

Zondag 2 december 16:00-19:00u
LUNENBURG JAZZ OP ZONDAG
Kerkstraat 63-I (Kerkbrink) Hilversum
gratis toegang / www.lunenburg.nu

Maandag 3 december 20:30u
JAZZ OP MAANDAG
Stadhuisplein 7 Amersfoort
gratis toegang / www.stadscafe.nu

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 27 November 2007 at 12:14 pm

CLASSICS IN ROCK WEER MET KLINKENDE NAMEN NAAR AHOY

CLASSICS IN ROCK WEER MET KLINKENDE NAMEN NAAR AHOY

Op zaterdag 12 april 2008 zal Ahoy in Rotterdam haar deuren openen voor de tweede editie van Classics in Rock. Na de succesvolle eerste keer in maart van dit jaar, werd de organisatie verrast door grote hoeveelheid enthousiaste reacties van de rockliefhebbers die enorm hadden genoten van de opzet van de show. “Wij wisten dat we een solide programma zouden neerzetten, maar de hoeveelheid reacties die wij en onze partners hebben mogen ontvangen heeft ons aangenaam verrast” aldus Bert van de Watering van New Road Media. Inmiddels staat de nieuwe editie voor 2008 alweer in de steigers. Nog niet alle artiesten zijn al bekend, maar de meeste namen staan alweer op de site van het evenement. “We merken dat het succes van de eerste keer ons erg helpt in het krijgen van de zangers en muzikanten die we graag willen hebben” aldus van de Watering, want het blijkt dat ook in het wereldje van de grotere namen men elkaar wel degelijk op de hoogte houdt van wat er allemaal speelt in hun wereld.

Op 12 april van het volgende jaar zullen de zangers Joe Lynn Turner (Rainbow / Yngwie Malmsteen), Fish (Marillion), Eric Martin (Mr. Big), Doogie White (Rainbow), Chris Thompson (Manfred Mann Earthband) en Jimi Jamison (Survivor) van de partij zijn. Ook wist de organisatie de in alle opzichten unieke “female vocal” groep SIRENA te ontdekken en vast te leggen. Deze drie Engelse dames zouden wel eens dé grote ontdekking kunnen worden van Classics in Rock 2008! Hiermee is dan ook het vocalke gedeelte van het programma rond.
Als extra gasten zijn Andy Scott (the Sweet) en Anna Phoebe (Jethro Tull, Trans Siberian Orchestra) toegevoegd ter ondersteuning van enkele muzikale verassingen die de organisatie in petto heeft.

Natuurlijk zal de SAS band van Spike Edney weer de muzikale ruggegraat vormen van het programma, terwijl het Classics in Rock Symphonic Orchestra weer voor de nodige kippenvelmomenten zal gaan zorgen. Kortom, het wordt weer een avond vol met de aller beste classic rocksongs vol met nostalgie en herinneringen.
Nieuw is de City FM AfterParty na de show waar deejays van dit populaire classicrock radiostation nog een uurtje zullen draaien in de arena van Ahoy. Hierdoor kan het publiek de opgejaagde adrenaline weer laten dalen naar normale waarden en is er geen haast geboden om weer huiswaarts te keren.

De voorverkoop van Classics in Rock 2008 is inmiddels van start gegaan. Kaarten zijn verkrijgbaar via Ticket Service en aan de kassa’s van Ahoy. Voor VIP Tickets kun je contact opnemen met de organisatie (info@classicsinrock.com) Meer informatie hierover is te vinden op de site van het evenement: www.classicsinrock.com.
De deuren gaan open om 18.30 uur en het programma begint om 20.00 uur. Het verwachte einde van de show zal 22.30 zijn waarna de City FM AfterParty het overneemt tot 23.45 uur.

ALGEMENE INFORMATIE:
Evenement: Classics in Rock
Datum: donderdag 12 april 2008
Lokatie: Ahoy - Rotterdam
Tickets: Arena € 45,- / Ring 1 € 42,50 / Ring 2 € 40,- (excl. Kosten)
VIP Tickets kosten € 75,- en zijn verkrijgbaar bij de organisatie
Programma: aanvang 20.00 uur “ einde omstreeks 22.30 uur (incl. pauze)
Organisatie: New Road Music bv i.s.m. Ahoy Rotterdam
Internetsite: www.classicsinrock.com