Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 25 Oktober 2007 at 11:42 am

Nederlandse première Absolute Wilson op Noordelijk Film Festival

Nederlandse première Absolute Wilson op Noordelijk Film Festival

Het Noordelijk Film Festival presenteert op Terschelling de Nederlandse première van de film Absolute Wilson. De documentaire gaat over het leven en werk van de beroemde Amerikaanse theatermaker Robert Wilson. Wilson werkt momenteel aan een theaterproject voor Oerol 2008. Speciaal en alleen op Terschelling te zien is het bijzondere filmproject Hemelhuis van het 5ekwartier. Voor kinderen vindt er op het eiland een workshop animatiefilm plaats. Het gehele festivalprogramma is vanaf woensdag online te vinden op www.noordelijkfilmfestival.nl. Het Noordelijk Film Festival vindt plaats van 7 t/m 11 november in Leeuwarden en op Terschelling.

Absolute Wilson is een kroniek van het leven van het creatieve genie Robert Wilson, een van de meest intimiderend eerlijke, controversiële, non-conformistische en mysterieuze kunstenaars van onze tijd. Deze film is meer dan een biografie, het is een meeslepende verkenning van de kracht van de creativiteit om transformaties tot stand te brengen. Robert Wilson werkt momenteel met de Nederlandse makers Theun Mosk en Boukje Schweigman aan het theaterproject Walking voor Oerol 2008. De film is zaterdag 10 november om 20.00 uur te zien in Theater West-End op Terschelling en vrijdag 9 november om 16.30 uur in De Harmonie in Leeuwarden.

Film op locatie
Geen rood pluche, maar de kerkbank of het geklots van water op de achtergrond. Alle films op Terschelling worden vertoond op een paar bijzondere, sfeervolle locaties op West. Op sleepboot De Holland, in het Centrum voor Natuur en Landschap (CNL), de Schuilkerk en het Theater West End zullen bijna 50 vertoningen plaatsvinden. Onder meer de Nederlandse premières Away form her, Sicko, Investigation en muziekfilms De nacht van de Maisfrou en A hard day’s night staan op het programma. De openingsfilm op Terschelling is Hallam Foe, een Schotse film van David MacKenzie. Hoofdrolspeler is Jamie Bell, bekend als het jongetje uit Billy Elliot.

Hemelhuis
Alleen te zien op het filmfestival op Terschelling is het filmproject Hemelhuis van het 5ekwartier. Een filmisch en muzikaal portret van het Terschellinger landschap. Drie simultaan geprojecteerde films worden op grote doeken geprojecteerd in een kerk op West-Terschelling en live begeleid door een klein ensemble o.l.v. Ted van Leeuwen. De beelden zijn gemaakt vanaf de vuurtoren de Brandaris en tonen hoe het landschap in een etmaal verandert. Een ware uitnodiging om als God te staren naar het landschap. Hemelhuis beleefde zijn première op Oerol 2007. De film is zaterdag vier keer te zien in de Westerkerk.

Animatiefilm
Speciaal voor kinderen biedt het filmfestival een workshop animatiefilm. Kunstenaars Christa Moesker en Margriet Westerhof zullen met kinderen van 8 tot 12 jaar eigen animatiefilmpjes tot stand brengen. Verder draaien er natuurlijk een aantal hele leuke kinderfilms, zoals Wallace and Gromit, Kirikou en de heks, Astrid Lindgren vertelt en Ikingut.

Kaartverkoop
Kaarten voor het Noordelijk Film Festival op Terschelling zijn van 26 oktober te koop bij het VVV Terschelling en het Oerolkantoor. Op de dag zelf vindt kaartverkoop plaats bij alle filmlocaties. Het VVV biedt bovendien speciale Zuidwesterarrangementen met een gratis filmkaartje.

Noordelijk Film Festival Terschelling 2007, 7 t/m 11 november, www.noordelijkfilmfestival.nl
Het Noordelijk Film Festival Terschelling is onderdeel van het Noordelijk Film Festival. Het festival op Terschelling wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Terschelling, Rederij Doeksen, Terschellinger Ondernemers Vereniging en VVV Terschelling.

Onderwerp: NIEUWS

Woensdag 24 Oktober 2007 at 10:18 pm

Ben Cramer en Liesbeth List speciale gasten bij Musical to the Max

Ben Cramer en Liesbeth List speciale gasten bij Musical to the Max

Zondag 11 en maandag 12 november aanstaande zijn Ben Cramer en Liesbeth List te gast in Koninklijk Theater Carré tijdens het ultieme musicalconcert Musical to the Max. Zij zijn te zien naast musicalsterren Joke de Kruijf, Brigitte Nijman, Maaike Widdershoven, Tony Neef en Frans Schraven. Samen zingen zij de mooiste nummers uit musicals als Miss Saigon, The Phantom of the Opera, Cats, Wicked, Les Misérables, Evita, Mamma Mia! en vele anderen. Tijdens deze speciale Musical to the Max voorstellingen wordt er een televisie registratie gemaakt die later in het jaar bij Omroep Max wordt uitgezonden. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van Koninklijk Theater Carré via 0900-2525255.

MUSICAL TO THE MAX voert het publiek langs bijzondere mijlpalen van de internationale en Nederlandse musicalgeschiedenis. MUSICAL TO THE MAX van OPUS ONE is een eigentijds musicalconcert met een live orkest. Een doortimmerd, energiek en dynamisch geheel met verassende combinaties en logische overgangen. Met een frisse aanpak haalt MUSICAL TO THE MAX het maximale uit de rijke traditie van de musical.

De muzikale begeleiding is in handen van Edwin Schimscheimer, die de afgelopen jaren naam heeft gemaakt als arrangeur muzikaal leider van vele theaterproducties. De regie is in handen van de Amerikaanse musical regisseur John Yost die, sinds zijn regie van de legendarische eerste editie van Cats in 1987 in Nederland een vaste werkplek heeft gevonden. Met zijn jeugd op Broadway en zijn grote kennis van de Amerikaanse “musical theatre” geschiedenis, is John de uitgelezen persoon om deze show vorm te geven.

MUSICAL TO THE MAX is goed ontvangen in de Nederlandse pers;
Tony Neef blinkt uit “ NRC Handelsblad
Beloond! “ Spits!
Geweldig gezongen “ De Volkskrant

MUSICAL TO THE MAX is verder oa nog te zien in Hoorn, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Capelle a/d IJssel, Apeldoorn, Groningen, Lelystad en Rotterdam.

Voor meer informatie en een complete speellijst; www.musicaltothemax.nl

MUSICAL TO THE MAX, het ultieme musicalconcert van dit theaterseizoen!

Onderwerp: NIEUWS

Woensdag 24 Oktober 2007 at 4:06 pm

Sara Tavares vindt de stem van een nieuwe generatie Afrikanen in Lissabon.

Sara Tavares vindt de stem van een nieuwe generatie Afrikanen in Lissabon

“Er is een enorm grote generatie van Kaapverdianen en andere Afrikanen hier in Lissabon, in Parijs, in Rotterdam, overal&hellip met een soort verwarde identiteit” zegt de negenentwintig jaar oude en in Lissabon woonachtige Sara Tavares, wiens nieuwe album Balancê vorig jaar is uitgebracht op het label World Connection. “Onze generatie voelt zich verloren, omdat er geen specifieke cultuur voor ons is dat spreekt over onze realiteit.” Kijk alleen al naar mijn vriendenkring, waarvan ik vaak denk ‘wat een interessante gemeenschap’,” legt Sara uit. “We spreken portugese en angolese slang, sommige woorden in Kaapverdiaans-creools en natuurlijk met wat engels. Het creools heeft al engelse en franse woorden. Dit komt doordat slaven uit de hele wereld met elkaar moesten communiceren, terwijl ze niet dezelfde talen spraken. Wij zijn een metisse cultuur.”

Meertalig woordgebruik is ook te horen op Sara’s album, waarop ze van de ene naar de andere culturele referentie springt alsof ze thuis is in allen. Het album Balancê — dat je uitspreekt als ‘balansé’— heeft vele verschillende betekenissen. Het zelfstandig naamwoord balan §o wordt in het Portugees gebruikt als muziek ‘swingt’.” Portugeestalige Afrikanen gebruiken de werkwoordsvorm balancê op een algemenere manier.
“Als je bijvoorbeeld iets heel lekkers eet zeg je ‘dit eten is balancê!’”, aldus Sara. “Het lied Balancê betekent voor mij ook jezelf te balanceren,” vervolgt ze, “tussen verdriet en blijdschap; dag en nacht; zout en suiker. Het gaat om het balanceren van emoties. Je loopt altijd op een dun koord en moet daarbij je balans houden. Je moet dansen op dat koord om te blijven staan, als je te stijf staat, dan val je.” “Ik bezocht Zimbabwe een paar jaar geleden en zag een paar hele dronken mensen dansen,” grinnikt Sara, “We keken naar hoe ze steeds bijna vielen en toch zichzelf weer op de been hielden. Net zoals deze mensen dansten wil ik dansen met zo’n soort vrijheid en balans.” Deze betekenis is te horen in haar zoete stem en zachte arrangementen zelfs zonder dat je haar teksten geheel verstaat.

Haar stem heeft een helende werking en komt van iemand die heeft gezocht naar haar plek in de wereld en zichzelf vervolgens volledig heeft geaccepteerd. Dit is de stem van een vrouw wiens ouders haar hebben verlaten. In de eeuwige Kaapverdische zoektocht naar een beter leven vertrok haar vader naar de Verenigde Staten en haar moeder naar het zuiden van Portugal. Sara werd opgevoed door een oudere Portugese vrouw. Via de muziek en de hulp van afrikaanse musici in Lissabon en Kaapverdië (waar ze elk jaar te vinden is) onderzocht ze haar familie en culturele roots. “Het hele album is als kleine lullabies voor mijzelf,” vertelt Sara. “Het gaat over het gevoel van eigenwaarde, het van jezelf houden. Over houden van wat anders aan je is. Over integratie van alle stukjes van jezelf.”

De titel Bom Feeling (Goed Gevoel), combineert een portugees en een engels woord dat volgens Sara iedereen gebruikt. Terwijl sommigen mensen neerkijken op de portugese slang wat geassocieerd wordt met Afrikanen in Portugal, grijpt Sara het juist aan. Ze vertelt dat ze uit een ontwricht gezin komt en zich identificeert met de straatcultuur. Men hoort op Poka Terra de invloed van de Afro-Beat en semba (een angolese muziekstijl). De titel is een klanknabootsing van het geluid dat een trein maakt. Sara roept hiermee mensen op om de trein van het geweten te nemen en verantwoordelijk te worden voor jezelf. Ze zingt: “Een krokodil die slaapt verandert in een krokodillentas die in een één of andere winkel zal worden verkocht.”

Op Planeta Sukri (Suiker Planeet) zet Sara een reggae stijl geluidssysteem op een traditioneel Kaapverdiaans ritme coladeira (een stijl bekend geworden door Cesaria Evora). “Het gedicht van dit lied kan gezien worden als een liefdesgedicht,” zegt Sara, “Ik zing: ‘Neem me mee naar een suikerplaneet, neem me mee naar een plek waar geen verdriet is, geen gehuil. En deze plek is in jou- en mijzelf en binnen iedereen.’ Ik bedoel het in een meer spirituele dan een romantische manier. De ballads zijn net als kleine gebedjes.” Sara praat tegen de maan op Muna Xeia (Volle Maan). De titel ontstond doordat Sara een fout maakte door per ongeluk het Engelse woord ‘moon’ te combineren met het Portugese woord voor maan: ‘lua’. “Het is een vrouwlijk lied waarin ik met vrouwen praat,” legt ze uit. “Eerst met de vrouw in mij, daarna met de vrouwen in Afrika en dan met de vrouwen van de wereld. Ik zing: ‘Maan ga in vrede, maan ga in vertrouwen, loop in vrede, loop met vertrouwen.’”

Twee jaar geleden verbleef Sara voor een langere tijd in Kaapverdië waar ze werkte met een modern dans gezelschap. “Weet je wat voor gekke experimentele dingen moderne dans artiesten doen?” vraagt ze. “Nou, zij gaven me de kracht om te experimenteren. Als zij die de cultuur bezitten en erin leven dat doen, dan kunnen wij in diaspora ook experimenteren. Zolang men maar de traditie behoudt. Het mes snijdt aan twee kanten”

“Ik wil graag deel uitmaken van een beweging zoals de Afrikaanse Amerikanen en Afrikaanse Brazilianen hebben,” aldus Sara. “In plaats van de muziek van hun voorvaderen na te spelen, hebben zij hun eigen culturele identiteit gecreëerd. En dat is nu gerespecteerd. Het wordt beschouwd als ongeschonden, authentiek en onvervalst. Het zal nog lang duren voordat de mensen van mijn generatie niet meer hoeven te kiezen tussen Afrikaans of Europees te zijn. Ik denk dat je niet zou hoeven te kiezen. Je zou gewoon moeten zijn!”

Quotes:
“Veelzijdige zangeres Sara Tavares is een wereldster in wording” Algemeen Dagblad “ NL
"Perfecte muzikale smaakbalans" OOR - NL
"If sunshine made a noise, it would probably sound like this" Taplas “ U.K.
“Een plaat om bij weg te dromen” De Morgen - België

Achievements 2006 - 2007
• November 2006 Sara participates in Later with Jools Holland on BBC 2 TV
• October 2006 Sara toured in with the well-known Japanese artist Sadao Watanabe in Japan
• September 2006 Sara’s album “Balancê” reached gold in Portugal.
• September 2006 Sara was featured in the Portuguese commercial of BCM Bank
• September 2006 Sara participated at Borders (major record store) in Michigan and 2 shows at the Global Union and the Chicago World Music Festival
• September 2006 Sara participated in television show "Chicago Tonight”, USA
• March 2006 Sara guest at Charlie Gillet Radio Show: BBC 3, UK
• May 2006 Sara performed on Radio 2 “Tros Muziek Café”, Netherlands
• May 2006 Sara performed on Radio 1 “Met het Oog op Morgen”, Netherlands
• May 2006 Sara was on a TV special of Dutch Music Channel The BOX
• Spring issue 2006 Sara was on the cover of Sodade Magazine, USA
• March 2006 Sara performed on Radio 1 in Belgium
• January 2006 The new album Balancê is released
• February 2007 Successful release Balancê in France
• March 2007 Sara at Nederland 2 Television “Max & Catherine”

Sara at festivals and concerts 2006/7 (in extract)
... Dunya Festival (Netherlands), PopKick Festival (Germany), Blue Note Festival (Italy), Sun
Fest (USA), Festival D’Nuites (Canada), Quebec Summer Fest (Canada), Stimmen Festival
(Germany), Esperanzah World Music Festival (Belgium), Pure Jazz Festival (Netherlands), Blue Note (Japan), World Music festival (Norway), Muziekgebouw a/h IJ (Netherlands), Savoy Theatre (Finland), Sala Galielo (Spain)...

Onderwerp: MUZIEK, FESTIVAL

Vrijdag 28 September 2007 at 12:17 pm

Ictus speelt Tom Waits & Kurt Weill

Ictus
Ictus
Ictus

Door Fieke Gosselaar met foto’s van Pierre Borasci (klik voor vergroting)

Ictus is een ensemble voor hedendaagse muziek uit Brussel. Samen met zangeres Judith Vindevogel en zanger Kris Dane spelen zij Tom Waits en Kurt Weill. Dit gebeurt met een grote verscheidenheid aan instrumenten, zoals tuba, trompet, piano, elektrische gitaar, contrabas, accordeon en viool. In combinatie met de krachtige stem van de zangeres en de rauwe Waits-stem van de zanger zijn ze werkelijk verpletterend.

Ze brengen nummers van het album ‘The Black Rider’ en ‘Franks Wild Years’ van Tom Waits. Van Kurt Weill vertolken ze liederen van ‘Mahagonny’, ‘Dreigroschen Opera’, ‘Happy End’ en ‘Lady in the Dark’. Waits is beïnvloed door de componist Weill, die in 1950 overleed. Ze hebben eenzelfde melodische perfectie en maken gebruik van de drie hoofdthema’s: gebroken liefde, dronkenschap en oproer. Ictus heeft daar goed een geheel van weten te maken. Ze doet dit op haar eigen wijze, zodat Waits en Weill spetteren, swingen en volmaakt in elkaar overvloeien. Kris Dane zingt met een mooie rauwe stem die hij af en toe een extra Waits-accent geeft door een megafoon te gebruiken. Judith Vindevogel schittert met krachtige uithalen in de uitvoering van ‘Alabama Song’, eerder gecoverd door The Doors. Het plezier dat ze zelf aan het spelen hadden, straalde eveneens van iedereen af. De dirigent stormde op zijn rode schoenen voor het muziekensemble langs of een duim ging de lucht in naar de zangeres wanneer zij een nummer mooi had gezongen.

Ictus
Ictus
Ictus


Het publiek reageerde laaiend enthousiast. Bij het applaus ging iedereen meteen staan en stond te stampen op de houten banken. Dit werd onmiddellijk beloond door een toegift, een liefdes duet van beide. Toen het publiek weer op de banken begon te stampen, gaven zij nog een toegift waarbij voor het laatst de instrumenten en de Waits-achtige stem van Dane de Juliet tent vulden. De prachtige muziek doet snakken naar meer. Na Groningen spelen ze nog in Middelburg en daarna in Kortrijk, Gent en Brussel. Ga er absoluut heen, want het is een bijzondere ervaring die dagen in je hoofd nazoemt. Genieten!

Ictus - website
Noorderzon - website
Kris Dane - website

Zang: Judith Vindevogel & Kris Dane
Regie: Fabian Fiorini
Klarinet & Saxofoon: Dirk Descheemaeker,
Bas: Dirk Noyen
Trompet: Philippe Ranallo
Tuba: Michel Massot
Percussie : Gerrit Nulens, Michaël Weilacher
Piano/klavier: Jean-Luc Plouvier
Gitaar: Tom Pauwels, Erik E.T.
Accordeon: Ludo Mariën
Viool: Igor Semenoff
Contrabas/e-bas: Gery Cambier

Onderwerp: NIEUWS

Vrijdag 28 September 2007 at 12:02 pm

SPECIALE DANSWORKSHOPS BIJ AFRIKA! AFRIKA!

SPECIALE DANSWORKSHOPS BIJ AFRIKA! AFRIKA!

Op woensdag 3 oktober vindt de première plaats van AFRIKA! AFRIKA! Deze circusshow wordt gekenmerkt door dynamiek, acrobatiek, zang en veel Afrikaanse dans. De dansers uit de voorstelling zetten zich tijdens vier speciale tweedaagse dansworkshops in, om ook Nederlandse dansers en danseressen kennis te laten maken met met de verschillende Afrikaanse dansstijlen. De workshops zijn voor gevorderde dansers en danseressen/dansers(essen) met ervaring. De twee beste deelnemers van elke workshop stromen uiteindelijk door naar de masterclass van Georges Momboye, de choreograaf en danser van AFRIKA! AFRIKA!. Deze masterclass wordt gehouden op dinsdag 20 en woensdag 21 november 2007 van 11 tot 14 uur.

Van dinsdag 16 oktober tot en met woensdag 7 november worden vier verschillende dansworkshops georganiseerd. Iedere week staat een ander land en daarmee een andere dansstijl centraal. Op 16 en 17 oktober wordt het spits afgebeten met djembédans uit Ivoorkust. Een week later op 23 en 24 oktober sabardans uit Senegal, waarna djembédans uit Guinee op dinsdag 30 en woensdag 31 oktober aan de beurt is. De laatste workshop staat op dinsdag 6 en woensdag 7 november in het teken van Zuid-Afrikaanse dans een primeur in Nederland. Alle workshops zijn van 11.00 tot 14.00 uur en vinden plaats in de hoofdtent van AFRIKA! AFRIKA!, op parkeerterrein P2 tegenover de Amsterdam ArenA.

Op dinsdag 20 en woensdag 21 november geeft Georges Momboye twee masterclasses voor dansdocenten, de kans voor professionals om van Georges Momboye te leren. Momboye is van Ivoriaanse origine, maar ontwikkelde zich op vele gebieden binnen zowel Afrikaanse als moderne dans. Vanaf zijn dertiende geeft hij al les in deze disciplines. Hij stond aan de basis van zijn eigen gezelschap, waarin alle vooraanstaande balletten verenigd werden. Hij is verantwoordelijk voor de gehele choreografie van AFRIKA! AFRIKA!. In de show zijn maar liefst 120 dansers en acrobaten terug te vinden.

Afrika! Afrika!, het magische circus van André Heller, is topentertainment met meer dan honderd fascinerende artiesten, adembenemende lichaamskunstenaars, dansers en muzikanten uit alle delen van het verbazingwekkende Afrika. Zij zorgen voor een koninkrijk van kunst en acrobatiek. Het Afrikaanse spektakel betovert het publiek met haar snelheid, energie en uitbundige levensvreugde. Bezoekers zien een glimp van het andere Afrika: een continent met een immense rijkdom aan culturele tradities en creativiteit.

Meer informatie is te vinden op www.afrika-afrika.com. Afrika! Afrika! wordt geproduceerd door Matthias Hoffmann.