Categorie: MUZIEK, VERWACHT, WERELDMUZIEK

Zaterdag 03 April 2010 at 12:32 pm

Nieuwe 'World Sessions' serie met WASSOULOU MUZIEK VAN FATOUMATA DIAWARA

Fatoumata Diawara foto Hans Speekenbrink Fatoumata Diawara foto Hans Speekenbrink Fatoumata Diawara foto Hans Speekenbrink

Tekst Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

De in Ivoorkust geboren Malinese zangeres Fatoumata Diawara was met Blick Bassy een van de verrassingen van het Amsterdam World Festival (2009) in het Bimhuis. Met Bassy behoort ze tot een nieuwe generatie jonge West-Afrikaanse musici, onder wie ook Dobet Gnahoré uit Ivoorkust, aan wiens laatste album Djekpa La You
Fatoumata meewerkte. Op dit moment maakt ze opnames voor haar debuutalbum. Van 9 tot en met 18 april treedt ze in Nederland op tijdens de World Sessions serie

Toen ik Fatoumata voor 't eerst hoorde tijdens Amsterdam World, moest ik onwillekeurig aan Oumou Sangaré denken. Niet geheel ten onrechte want beiden zingen muziek uit de Wassoulou regio in het zuiden van Mali. Maar anders dan Oumou wordt de in Parijs wonende Fatoumata ook beïnvloed door niet-Afrikaanse muziek. Haar ‘new Wassoulou folk blues' mixt traditie weliswaar met Westerse invloeden maar 't traditionele karakter van haar muziek blijft zeker behouden. In die zin is ze ook vergelijkbaar met Rokia Traoré, een andere Malinese zangeres die nog sterker door Westerse muziek wordt beïnvloed maar in tegenstelling tot Fatoumata ook een traditioneel Malinese snaarinstrument als de kamelen'goni gebruikt.

"Ik speel Malinese muziek, het zijn allemaal eigen composities," vertelt Fatoumata me vanuit Parijs. Het is niet alleen muziek uit de Wassoulou regio maar ook uit de naburige Bougouni streek. Ik zing in die talen en in het Bambara. Nu ik in Parijs woon, word ik ook beïnvloed door jazz, pop, blues en reggae. In Parijs ontmoet je zoveel andere muzikanten, uit de hele wereld, uit India, China. In Mali gebeurt dat niet. In Mali heb je wel heel veel Wassoulou musici, zowel vrouwen als mannen. Oumou Sangaré is de enige Wassoulou zangeres die buiten Mali bekend is."

Dee Dee Bridgewater's Red Earth en Kirkou et Karaba
Fatoumata werkte in 2006 mee aan Red Earth, het project van Dee Dee Bridgewater die voor dit album een keur aan Malinese musici om zich heen had verzameld en opnam in Bamako, de hoofdstad van Mali. Muzikaal leider van het project was de Malinese zanger Cheikh Tidiane Seck mee met wie ze vaker zou samenwerken.
In 2007 kreeg ze de rol van prinses Karaba (de heks) in de verfilmde musical Kirikou et Karaba. Hieraan werkten gerenommeerde Afrikaanse musici als Youssou N'Dour, Rokia Traoré en Angelique Kidjo mee. "Ik heb er drie liederen voor gecomponeerd. We hebben drie jaar getoerd," zegt Fatoumata. Na dit project zou ze werken met Herbie Hancock en Hank Jones.
Tijdens Amsterdam World liet Fatoumata het publiek haar eigen nummers horen. Ze zong over de emancipatie van de vrouw en bracht een aangrijpend lied voor haar moeder.
Fatoumata: "Ik schrijf al mijn songs zelf. Ik vertel over mijn ervaringen in het leven, over de interessante personen die ik heb leren kennen. Ik zing over de situatie in Afrika, over de kinderen van Afrika, zij zijn de hoop voor de toekomst. Maar ze moeten wel kansen krijgen. Ik vind het ook belangrijk dat jonge meisjes zich kunnen ontwikkelen. Vrouwen moeten de kans krijgen een carriere voor zichzelf te beginnen. Vrouwen in Afrika en ook elders in de wereld hebben die kans niet en dat is niet eerlijk."
Fatoumata componeert haar nummers op de gitaar. "Die geeft een andere klankkleur dan de kamelen'goni. Het maakt mijn muziek anders dan die van Oumou Sangaré."

Nieuwe generatie
Over de nieuwe generatie van West Afrikaanse musici zegt Fatoumata het volgende:
"Dobet Gnahoré, Blick Bassy, Fafa Rufino (Benin), Alioune Wade (Senegal), ze wonen allemaal ergens anders, de meesten in Parijs. We spreken een andere taal maar desondanks werken we samen. Die mix is zo belangrijk."
Ik herinner me hoe Fatoumata tijdens het optreden van Blick Bassy het podium opsprong om Nléla met hem te zingen, een nummer van zijn prachtige album Léman (2008). Daarna volgde haar eigen optreden waarin ze niet alleen zong maar ook danste. Ze liet het publiek ademloos luisteren maar kreeg hen ook uit de stoelen.
Het is dus zeker tijd voor een eigen Cd, haar muziek is het waard gehoord te worden. Als ik haar vraag wanneer die uitkomt zegt ze: "Hopelijk na de zomer maar ik weet het nog niet precies. Ik neem de tijd, ik wil dat zowel de mensen in Afrika als in het westen ervan kunnen genieten. Tijdens World Sessions zal ik het repertoire van de Cd brengen. We zijn met zijn 4-en. Behalve mijzelf op zang en gitaar, neem ik een gitarist, bassist en een drummer mee. Ik hoop vurig dat mijn muziek gehoord gaat worden, in Nederland, Afrika, overal. Dat is mijn droom na zoveel jaren."

Komende World Sessions optredens:

9 april: 20.15 uur, De Doelen, Rotterdam

10 april: 21.00 uur, Podium Mozaïek, Amsterdam
13 april: 20.00 uur, De Oosterpoort, Groningen

14 april: 21.00 uur, Luxor Live, Arnhem

15 april: 20.30 uur, Korzo5Hoog, Den Haag
17 april: 20.00 uur, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht

18 april: 20.00 uur, Theaters Tilburg


www.worldsessions.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.