Categorie: JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 15 Oktober 2010 at 1:47 pm

Maria Markesini Een zonnig begin van de herfst

MariaMarkesini Bimhuis foto Rosaria Macr MariaMarkesini Bimhuis foto Rosaria Macri Maria Markesini Bimhuis foto Rosaria Macri

Geschreven en gefotgrafeerd door Rosaria Macri

Een herfstige zaterdagmiddag  met motregen. Het muziek gebouw aan 't IJ oogt grijs zoals alles eromheen. Nederland op zijn gezelligst. Over drie maanden worden gelukkig de dagen al weer langer, moed houden. De herfst brengt ook virussen met zich mee en een van die virussen had het op Maria Markesini gemunt. Helaas laat het gemiddelde tour schema van een succesvolle muzikant geen ruimte om eens lekker uit te zieken.

Manager Bob Hagen maakte zich dan ook zichtbaar zorgen of het concert wel doorgang kon vinden. Maar Maria had tussen het spugen door duidelijk gemaakt het te willen proberen. Bert van den Brink (piano), Jasper  van Hulten (drums), en Jasper Somsen (bass) zijn natuurlijk ook niet de minste om naast muzikale ook geestelijke ondersteuning te geven. Het begeleidend trio trapte sfeervol instrumentaal af met een lounge versie van een Griekse 'greatest hit' wat door het arrangement van Bert van den Brink ieder geval door mij niet herkend werd. De herfstkilte was na dit nummer succesvol uit de zaal verdreven. Bij het tweede nummer verscheen Maria Markessini in een prachtige jurk met rode handschoenen ten tonele. Ze zag er inderdaad wat bleekjes en kwetsbaar uit maar dat paste perfect bij haar outfit van 17e eeuwse 'contessa'. 

Maria Markesini Bimhuis foto Rosaria Macri Maria Markesini Bimhuis foto Rosaria  Macri Maria Markesini Bimhuis foto Rosaria Macri

Verder heeft het publiek niet zoveel gemerkt van haar griep.  Haar kwetsbare glasheldere stijl kwam in de intieme Bimhuis zaal prachtig tot zijn recht. Het spel van het begeleidend trio was daarbij subtiel  vervlochten met die van de zang van Maria. Haar repertoire is veelzijdig. Het speelse 'Man gave names to all the animals' van Bob Dylan tot het intieme 'Why did I choose you' (het zal maar voor je geschreven zijn!).  Na de pauze had Maria wat meer kleur gekregen en straalde ze meer zelfvertrouwen uit in een goed afloop. Ze had energie genoeg om een  vurig piano duel met Bert van den Brink aan te gaan (er was geen winnaar).  Prachtig was hoe 'de stem' van de Hohner van Bert van den Brink samensmolt met die van de stem van Maria. Hoogtepunt van de avond was het nummer waar ze haar nachtelijke samenzang als kind beschrijft met een uil, gelegen onder de cipres bij haar huis op Kefalonia. Een zwoele warme nostalgische sfeer maakte zich meester van de zaal.  Het publiek was ook nu weer helemaal verkocht en wisten Maria met het applaus nog voldoende energie te geven voor een toegift. Na het optreden vertelde ze me dat ze 2 weken naar Kefalonia zou gaan om daar uit te rusten en bij te tanken. Er zijn momenten die moeilijk zijn voor een Griekse in Nederland. Begin van de herfst met een griep is er een van. Als ze maar snel weer terugkomt om Nederland te verwarmen.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.