Categorie: ACTIE, MUZIEK, TIPS

Vrijdag 26 November 2010 at 1:37 pm

Opera ‘Rage d’Amours’: een bizarre liefdesgeschiedenis uit handen van Rob Zuidam

2010-11/didb_g18_artwork.jpg

Tip van de Redactie!

Een gratis toegankelijk meesterwerk in het culturele hart van Den Haag!

De 18e editie van Dag in de Branding, hét festival voor nieuwe muziek, staat in het teken van de opera Rage d'Amours van Rob Zuidam. Eerder dit jaar werd bekend dat de Gemeente Den Haag de Kees van Baaren Prijs 2010 heeft toegekend aan componist Rob Zuidam, dit voor zijn uitvoering van de opera Rage d'Amours. Reden voor de Johan Wagenaar Stichting om het initiatief te nemen tot een heropvoering van het meesterwerk. Rage d'Amours zal tweemaal worden uitgevoerd door het Residentie Orkest onder leiding van Otto Tausk in de Dr Anton Philipszaal in Den Haag, op zaterdag 11 en zondag 12 december 2010. De opera is beide dagen gratis toegankelijk!

Liefde, dood en necrofilie | Fakkels verlichten een processieachtige stoet, die vanuit de verte nadert en de sereniteit van de duisternis doorbreekt. Flarden van geneuriede hymnen, geprevelde gebeden en sporadisch tromgeroffel kruipen omhoog langs de kale, rotsachtige heuvelruggen. De optocht bestaat uit monniken die een lijkkist met zich voortslepen, voorgegaan door hun koningin...

Rage d'Amours is de eerste opera die de bizarre liefdesgeschiedenis vertelt van Johanna de Waanzinnige (1479-1555), die geen afscheid kon nemen van haar overleden geliefde Philips de Schone en zijn stoffelijk overschot met zich meezeulde door het Spaanse Castilië en Léon. Geregeld liet ze de stoet halt houden, om de kist te openen en haar gemaal te omhelzen en te kussen, hopend op zijn wederopstanding. Johanna bleef aan zijn zijde tot ze werd opgesloten in een kloostertoren. De opera gaat over liefde, dood en necrofilie - over passie en een tragische liefde, die zo onvoorwaardelijk was, dat deze de dood wilde overwinnen.

Een bijzondere voorstelling voor een breed publiek | Een doelstelling van het festival Dag in  de Branding, is het initiëren van bijzondere projecten op het gebied van de Nieuwe Muziek. Dag in de Branding streeft er naar een breed publiek te bereiken door deze projecten te laten plaatsvinden buiten de muren van de traditionele concertzaal, in openbare en gratis toegankelijke locaties. Daarom zijn de uitvoeringen van Rage d'Amours tijdens G18 gratis te bezoeken. Om de waarde en betekenis van bepaalde composities te benadrukken wil de organisatie werken bovendien meerdere malen uitvoeren.

 Kijk voor meer informatie op www.dagindebranding.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.