Categorie: THEATER, MUZIEK

Woensdag 01 December 2010 at 12:05 pm

Babette van Veen is helaas haar beginjaren niet ontstegen

Babette van Veen

Door Jacques Nachtegaal
 - Het Collectief N & P. (Voor foto's klik voor vergroting)

Met een zwoele blik kijkt ze je aan vanaf de poster 'Babette van Veen and Big Band' luidt de tekst. Het betreft een tournee van zo'n veertien theaterconcerten die Babette met verschillende regionale Big Bands verzorgt. Volgens de flyer een theaterprogramma dat duidelijk uiteenvalt in twee delen. Voor de pauze een set met materiaal uit de American Songbook en na de pauze werk van haar eigen cd 'Vertrouwelijk'.
Een theaterprogramma dat als heel aantrekkelijk overkomt.
Of het komt dat dit pas de derde show is, het eerste optreden met Big Band 'Let's Swing', of het komt door onzekerheid, maar Babette komt erg verward over. Ze doet me denken aan een zwakke presentatrice die met leesblindheid toch probeert iets van de autocue te onderscheiden. Hoewel ze geweldig zingt, ze heeft een lekkere stem voor het materiaal van The American Songbook, mis ik een ziel achter de nummers. Ze zingt mooi, maar waar is de bezieling, de warmte, haar persoonlijkheid in het lied.

En dan die warrige nietszeggende jeugdjournaal-achtige Wikipedia tekstjes die als toegevoegde informatie moeten dienen. Het voegt helemaal niets toe, erger nog het irriteert zelfs een beetje. Je voelt je als volwassen muziekliefhebber, niet echt serieus genomen. Ik geloof niet dat het arrogantie is, waarschijnlijk veel meer het ontbreken van voldoende zelfvertrouwen. Maar de toeschouwer komt uiteindelijk voor de muziek en niet voor de tussengevoegde prietpraat. En die muziek, gespeeld door het Delftse 'Let's Swing' is goed. Het spettert zoals Big Bands moeten klinken, goed verzorgd en overtuigend. Helaas ontbreekt die overtuiging bij Babette, terwijl ze echt niet slecht zingt. Songs als 'Too Darn Hot' en 'The Man I love' (van Cole Porter) klinken lekker (ook al blijf ik de beleving wel een beetje missen) en het Norah Jones succes 'Don't know why' is werkelijk heel erg mooi gezongen.

Na de pauze brengt Babette het beloofde eigen materiaal van haar cd "Vertrouwelijk", die vanzelfsprekend na afloop van het concert te koop aangeboden wordt. Wat moet je zeggen, na een eerste set met doordacht en sterk materiaal is het na de pauze helaas stukken minder. Het lijkt allemaal wel erg veel op elkaar, hoor ik iemand fluisteren. Inderdaad en qua teksten heeft het ook weinig om het lijf. Liedjes als 'Schoonmoeder', en 'Vakantie', wederom omlijst met prietpraat, vallen in het niets bij materiaal wat bijvoorbeeld haar zusje Anne en beroemde papa Herman brengen. Maar het absolute dieptepunt komt als ze "een oude koe uit de sloot haalt", zoals ze zelf zegt. En daar klinkt 'Alles of Niets' van Linda, Roos en Jessica, haar jeugdzonde uit de GTST tijd. Hoe serieus neem je jezelf en je publiek als je dit wilt brengen in een concert als dit. Toch kan het nog erger. De toegift blijkt nog een oude koe uit de welbekende sloot, u raadt het al 'Ademnood' van hetzelfde illustere trio van weleer. Op dat moment heeft Babette een acte van absoluut onvermogen over zich zelf uitgesproken.

Jammer dat Babette niet in zee is gegaan met een regisseur die weet hoe een goed theaterconcert wordt opgebouwd en afgerond. Voldoende pretenties en een goede stem zijn helaas niet toereikend voor een volledig geslaagde avond bewijst deze Van Veen telg heel duidelijk.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.