Categorie: TONEEL

Dinsdag 22 Februari 2011 at 2:01 pm

Herinnert U zich deze nog?

Foto Jaap Reedijk Foto Jaap Reedijk Foto Jaap Reedijk

Door Jacques Nachtegaal, foto's Jaap Reedijk

Het leek de laatste tijd een beetje op een soap hoe bij ‘HUZDN' in steeds rapper tempo van personages in de rolbezettingen werd veranderd. Het begon na het trieste overlijden van Antonie Kamerling, Richard Groenendijk, een goede keuze overigens, nam zijn rol over. Echter dat ging niet zonder slag of stoot, want daardoor moest er driftig herschreven worden, gevolg; Jelka van Houten werd er uit geschreven en Annick Boer kwam er bij. Iets over verschil van karakters. Ik betreurde het dat daardoor Jelka niet te zien zou zijn, hoewel Annick ook verrassend leuk kan presteren. Toen verdween Lange Frans weer, nu volgens opgave door producent, op basis van privé problemen. Frans' rol werd overgenomen door Joël de Tombe. Een en ander ging niet zonder kleerscheuren zou later blijken. De laatste, (wanhoops)daad, was dat Martin Van Waardenburg aan de cast werd toegevoegd om de rol van Rob Out op zich te nemen. Mijn inziens, was voor zijn komst de chaos al compleet.

Dat alles gebeurde niet eens zo gek lang voor de première in het Oude Luxor theater in Rotterdam. Helaas bleef dit alles niet onopgemerkt en bleek de productie er ernstig onder te lijden.

Vooral voor de pauze is het een beetje een rommelig geheel. Ik proef ook heel veel onzekerheid en verwarring bij de acteurs, ze lijken nog zoekende naar hun rol en het karakter dat ze moeten vertolken. Opvallend is dat laatst aangekomene Martin van Waardenburg speelt alsof hij in deze rol geboren is, natuurlijk wel op zijn Van Waardenburg's maar hij en die geweldige Richard Groenendijk, wat kan die man toch waanzinnig veel, dragen deze productie. Annick Boer is Annick Boer en valt eigenlijk een beetje door de mand, dit had Jelka van Houten volgens mij zeker niet minder gedaan. Maar de grootste tegenvaller is het verhaal. Het rammelt aan alle kanten en steunt en kraakt in alle voegen. Het geheel komt als rommelig in elkaar geflanst over. De filmpjes met Frits Lambrechts maken gelukkig veel goed. Maar dat een musical grotendeels moet steunen op filmpjes om nog enigszins waarde te houden is natuurlijk een schande. Overigens wil ik wel kwijt dat ook Mylene D´Anjou niet onverdienstelijk door alle misère heen gerold is, maar ik had haar graag nog iets meer op de voorgrond gezien.
Ik begrijp donders goed dat het een Hell of a Job is als je zo veel en vaak rollen moet aanpassen, personages zie wijzigen en het verhaal steeds weer herschreven moet worden, dat blijft niet zonder gevolgen. Ik verwacht dat pas over een kleine maand de voorstelling echt op koers ligt en dat is natuurlijk veel te laat. Dat het toch best nog een gezellige premièreavond werd is merendeels te danken aan de eerder genoemde Groenendijk, D´Anjou en Van Waardenburg en vanzelfsprekend het feest der herkenning door al die oude hits uit die roerige Radio Veronica jaren. Dat de zaal met regelmaat inhaakte en meezong met de hits uit vervlogen dagen was op de première avond ook een beetje door het hoge grijs gehalte van de aanwezigen, nagenoeg alle nog in leven zijnde oud Veronica helden waren aanwezig, maar hemel wat zijn ze oud geworden, sommige leken opgegraven zo verfomfaaid zagen ze eruit. Grote afwezige was Tineke de Nooij, die anders juist zo graag nog steeds het middelpunt van alle aandacht wil zijn. Mogelijk dat, als ze over een paar weken anoniem gaat kijken, ze zich misschien heel ver een beetje herkent in de rol die door de schrijvers haar is toebedacht, maar ik vrees helaas van niet.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.