Categorie: CD-DVD, JAZZ, MUZIEK

Donderdag 10 Maart 2011 at 4:05 pm

CHOPIN MEETS THE BLUES - PETER BEETS QUARTET

2011-03/peter_beets_-_chopin_meets_the_blues_600x600_copy1.jpg


Label:
Criss Cross Records
Catalogusnummer: Criss Cross Jazz 1329
Jaar: 2010
Website: www.jazzrecords.nl
Waardering: ***

Superieur meets superieur?

Door Roland Huguenin voor Cultuurpodium.nl/jazzpodium.com

Zijn er liefhebbers die zitten te wachten op dit initiatief, is een eerste gedachte die de release van deze cd oproept. Bezoek een goed gesorteerde cd-handel of een grote webshop. Wie daar zoekt naar Chopin, verzuipt in een overweldigend aanbod. Hoe te kiezen, zonder veel voorkennis?
Elke generatie levert enkele grote interpreten zoals Cortot, Rachmaninov, Rubinstein of Pollini, om wat heel grote namen te noemen. Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van musici die twee takken van sport bedrijven. Denk aan Andre Previn of Friedrich Gulda. Dan is er de categorie Liberace-Liberg; verknipte musici die al dan niet geslaagd de spot weten te drijven met muziek.

Pogingen om authentieke klassieke composities te vertalen naar een ander idioom, bijvoorbeeld jazz, zijn al vaak ondernomen. Slechts een enkele keer is het ook werkelijk aangenaam om naar zo'n cover te luisteren. Peter Beets waagt zich aan een hachelijke onderneming, door twee werelden ineen te schuiven. Als pianist beschikt hij over bijzondere kwaliteiten en het is altijd weer adembenemend om hem live te zien spelen. Zijn talent biedt hem uitzonderlijke muzikale mogelijkheden. Maar dat betekent niet automatisch dat hij overal mee wegkomt of zich de rol van Koning Midas moet aanmeten.
Beets mocht zijn nieuwe cd promoten bij Vrije Geluiden, het zondagochtendprogramma van de VPRO. Hij vertelt daar dat het puur toeval is dat zijn theaterproject ‘Chopin meets the blues' samenvalt met de 200e geboortedag van Frederic Chopin. Beets bedenkt dit soort thema's, omdat programmeurs van theaters graag willen intekenen op een pakkende titel. Over goede smaak valt niet te twisten.
Het beluisteren van de cd zorgt voor een aparte sensatie. De klasse van Beets en de andere leden van zijn kwartet is evident en maakt dit jazzrecital het genieten zeker waard. De cd werd eind 2009 opgenomen in New York met medewerking van gitarist Joe Cohn, bassist Reuben Rogers en drummer Greg Hutchinson. Op het programma staan acht overbekende werken: vier nocturnes, twee preludes, een wals en een mazurka. De aanpak is zorgvuldig en verfijnd. De arrangementen zijn mooi uitgewerkt, waarbij de precisie van de improvisaties vergelijkbaar is met de doorwerkingen zoals die voorkomen in de originele stukken. Het is verassend hoe gemakkelijk de bestaande melodieën zich laten inpassen in een adequate en eigentijdse aanpak. Dat betekent dat het materiaal zich goed laat recyclen. Dat neemt de vraag niet weg of de muziek van Chopin is gediend met dit hergebruik. Beets wil met zijn interpretaties geen intellectueel debat voeren, maar muzikale mogelijkheden verkennen. Dat is zijn goede recht. Hoe het genie Chopin er zelf over zou oordelen is in feite niet aan de orde. Zijn ‘blues' kwam voort uit diepgevoelde melancholie en had dus een totaal andere belevingswaarde dan de oorspronkelijke klaagzangen van de slaven.
Al met al levert Peter Beets een redelijk geslaagde aanpak. Wel past enige reserve bij iemand van zijn kaliber. Waarom heeft hij niet gekozen voor een bredere aanpak. Er zijn ook andere gasten uit de 18e en 19e eeuw die je goed kunt laten swingen. Had analyse en interpretatie van het spel of het werk van beroemdheden als Brubeck, Peterson of Monk niet meer voor de hand gelegen?




Reageer hieronder

Geen reacties





Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.