Categorie: JAZZ, MUZIEK

Zaterdag 19 Maart 2011 at 9:13 pm

VPROJAZZLIVE WEEKEND – OP HET SCHERP VAN DE SNEDE

Steffen Schorn (foto Roland Huguenin)

Michael Heupel (foto Roland Huguenin)

Universe of Possibilities (foto Roland Huguenin)

(klik voor vergroting)

Bimhuis, Amsterdam - 12 maart 2011

Tekst en foto's van Roland Huguenin voor Cultuurpodium/Jazzpodium

Van 10 tot en met 12 maart organiseert VPROJazzLive voor de derde keer een jazz-weekend in het Bimhuis. Er wordt een veelzijdig programma geboden waar het onalledaagse avontuur centraal zal staan. Alle concerten worden live uitgezonden op Radio 6 en zijn ook met een live webcast te zien via de website van Radio 6. Achteraf zijn alle concerten hier integraal terug te horen en zijn de hoogtepunten in een aantal video's te zien. Cultura TV zendt compilaties van de concerten uit op 7, 14 en 21 april. Dit jazz-weekend is een co-productie van Bimhuis en VPRO, en gemaakt met steun van het Mediafonds.
Steffen Schorn en zijn negenkoppige band Universe of Possibilities, zorgen met interpretaties van het werk van de Braziliaan Hermeto Pascoal voor een absolute verrassing.

Of die verrassing het werk van Pascoal of de arrangementen van Schorn betreft, is moeilijk te bepalen. Zeker is dat deze band volledig overrompelt, met aanstekelijke energie en humor. Afgaand op het met buitenissige instrumenten volgeladen podium, wordt een verwachting gewekt die anders uitpakt. De exotische uitstraling van subcontrabassax, -fluit en -klarinet, maar ook de tuba en de sopranino sax, staan geheel ten dienste van de muziek die wordt gespeeld.
In Nederland is het werk van toetsenist Hermeto Pascoal (Arapiraca, 1936) tamelijk onbekend. Hij is afkomstig uit het zeer arme noordoosten van Brazilië, en staat te boek als ‘o Bruxo' (de tovenaar), die ook met zeer primitieve instrumenten zoals kinderspeelgoed of potten en pannen, boeiende muziek weet te creëren. Zijn muziek bevat veelal folkloristische elementen en ook geluiden uit de natuur zijn inspiratiebron. Hij is een van de grondleggers van de post-bossa Braziliaanse jazz. Internationaal brak hij door, nadat Miles Davis zijn werk en kwaliteiten herkende, en begin 70er jaren meenam in Live-Evil, een van zijn eigen projecten.
Steffen Schorn is bijzonder geïntrigeerd door het werk van Pascoal. Hij verbleef een tijd in Brazilië om dat werk goed te leren kennen. Zeer recentelijk maakte hij arrangementen voor de WDR big band (cd-opnamen zijn verkrijgbaar), die hij hier nu, in een voor zijn eigen band bewerkte versie, uitvoert in het Bimhuis.
De muziek die wordt gespeeld zindert van de energie. Universe of Possibilities is qua bezetting in feite een compacte big band formatie en maakt het mogelijk om in verschillende lagen te spelen. De vele wisselingen in tempi en bezetting geven dan ook een prachtig amalgaam van kleur en timbre. Onmiskenbaar zijn de authentieke elementen uit de Braziliaanse muziek, die met een weliswaar nogal excentriek, maar toch puur Westers instrumentarium worden geïmiteerd. Vooral de nabootsingen van de percussie spreken tot de verbeelding.

Rosario Giuliani (foto Roland Huguenin)

Enrico Pieranunzi (foto Roland Huguenin)

de dialoog (foto Roland Huguenin)


Na de pauze is alleen de grote vleugel op het podium achtergebleven. Deze ‘leegte' vraagt om een mentale omschakeling. Rosario Giuliani en Enrico Pieranunzi gaan direct de diepte in. In zeer geconcentreerd gespeelde dialogen geven zij elkaar uitvoerige schetsen van eigen kunnen. De muziek wordt gevormd door twee sterke karakters, die niet zijn aangetreden om elkaar te sparen. Met een verfijning die eigen is aan kamermuziek, worden de tunes opgebouwd en nauwkeurig uitgewerkt. Het is prachtig om te zien hoe twee werelden elkaar vinden. Pieranunzi die in deze zetting in de rol van begeleider is, geeft zijn solist Giuliani de perfecte regie om zijn solo's op te kunnen bouwen. Dat betekend veel bewegingsvrijheid, en ook de ideale timing en aanvulling. Giuliani kan pronken met overtuigende, lang uitgesponnen licks. Bij hem betekent dat veel noten en snelle wendingen, die worden genomen in tempi die niet onderdoen voor Charlie Parker, maar dan in ruwe neobop.
Een pianist van het formaat Pieranunzi neemt ook ruimte voor zichzelf. Het zijn steeds rijk melodische improvisaties met een perfecte architectuur. Hij laat veel horen van wat hij in huis heeft: ingetogen, lyrische melodieën, die zich ontwikkelen in een rijke, bijna fugatische uitwerking.
Beide concerten doen verlangen naar meer. Van Giuliani en Pieranunzi zijn nog geen cd-opnames beschikbaar.

LINE UP
Steffen Schorn - rieten/composities/arrangementen
Michael Heupel - fluiten
Roger Hanschel - saxen
Jörg Brinkmann - cello
Lars Andreas Haug - tuba
Ronny Graupe - gitaar
Johannes Billich - piano/keyboard/percussie
Bodek Janke - drums/tablas/percussie
Holger Nell - drums
Martin Fondse - melodica (gastoptreden)

Rosario Giuliani - altsax
Enrico Pieranunzi - piano

VPROJazzLive

Hermeto Pascoal




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.