Categorie: JAZZ, MUZIEK

Zondag 27 Maart 2011 at 7:23 pm

Adrian Belew. ‘ An Evening With......’, Paradox Tilburg

Adrian Belew foto Louis Obbens Adrian Belew foto Louis Obbens Adrian Belew foto Louis Obbens

Tekst en beeld Louis Obbens
(klik voor vergroting)

Imponerende sounds!


Terwijl op 6 november 2010 Adrian Belew met zijn Power Trio aantrad in Amstelveen was het plan al gesmeed om een langverwachte wens van de eigenzinnige gitarist in vervulling te laten gaan. Namelijk een samenwerking tussen de progressieve gitarist en het Metropole Orkest o.l.v. Jules Buckley, met het door Tom Trapp en Adrian Belew gemaakte arrangement van “E” op het programma. Belew schreef het lange, doorgecomponeerde stuk van meer dan 40 minuten, dat op 27 februari j.l in Paradiso ten gehore is gebracht, voor zijn Power Trio, met in zijn achterhoofd een geheel orkest. Volgens Belew in VPRO’s programma ‘Vrije geluiden’ wordt dit project zowel in een studio-uitvoering op CD als in een live uitvoering op DVD uitgebracht.

Adrian Belew, foto Louis Obbens Uri Caine Group foto Louis Obbens Uri Caine Group foto Louis Obbens

De Amerikaanse gitarist is in de jaren ‘70 ontdekt door Frank Zappa, en werd in een beperkt aantal jaren zowel muziek-theoretisch als technisch door Zappa’s band gevormd (o.a. Sheik Yerbouti). Daarna raakte hij door middel van diverse projecten betrokken bij legendarische werken van David Bowie (Heroes, Stage en Sound and Vision); Paul Simon (Graceland) en de Talking Heads (Remain in Light). Op zijn zegetocht naar nieuwe benaderingen van het gitaarspel springt zijn verbondenheid met de progressieve Rock van King Crimson (sinds 1981) het meest in het oog. Vanaf zijn King Crimson periode is Belew verantwoordelijk voor talloze solo-projecten waaronder zijn recente Power Trio en het eenmalig project met het Metropole Orkest. Belew beschouwt de gitaar als een verlengstuk van het stemgeluid en hij gebruikt zijn instrument om de meest onorthodoxe klanken te produceren.

Verrassenderwijs start Adrian zijn optreden de eerste Beatle hit ‘Love Me Do’ zingend, onder begeleiding van zijn gitaarspel. Hiermee duidt hij de ontwikkeling van de pop-muziek in de afgelopen decennia, door het spelen van een simpel liedje van drie akkoorden en een eenvoudige tekst van niet meer dan veertig woorden. In de loop van het concert zal de toegenomen complexiteit in de muziek verder worden geïllustreerd. De gitarist laat zijn liefde voor The Beatles nog eenmaal doorklinken in een van zijn nummers door fabuleus ‘Within You and Without You’ te incorporeren. De originaliteit van de instrumentale aanpak van Adrian Belew schuilt erin dat hij niet zozeer opteert voor het vertellen van een muzikaal verhaal maar het creëren een ander meer experimenteel gitaaridioom prevaleert. Melodisch, complex, vervormd maar aards en nooit extreem.  Als basis voor zijn instrumentale composities gebruikt hij continu de techniek van het aanbrengen van ‘loops’. Korte statements worden live ingespeeld op zijn midi-gitaar, opgenomen en via de Macbook, al dan niet vervormd, herhaald. Op deze wijze wordt het aangebrachte thema door Belew voorzien van (ritmische) variaties, soundscapes en solo’s.

Tussen zijn optreden door wordt de geboren Amerikaan, zichtbaar ontspannen en vereerd, geïnterviewd door journalist Aad van Nieuwkerk. Over thema’s zoals zijn muzikale herkomst, zijn loopbaan, de techniek van zijn spel en met name zijn passie voor zijn peperdure Parker Fly, Midi-gitaar met het Adrian Belew Signature. De door het massaal opgekomen publiek gestelde vragen zorgen voor hilariteit doordat Belew anekdotisch verhaalt over zijn tijd met Zappa, het muzikale partnerschap van Robert Fripp en de transformatie van zijn compositie ‘E’ voor het Power Trio naar het Metropole Orkest.

Naast deze zeer onderhoudende en informatieve sessie laat Belew de gitaar weer spreken. Boeiend tot het einde waren invloeden van The Beatles en Jimi Hendrix hoorbaar. Vol pathos een breed scala aan kleurenpaletten ten toon spreidend. Een al even oorspronkelijk als gevarieerd eigen sound producerend: staccato of vol vibrato, met de plectrum of door ‘fingerpikking’ de snaren beroerend, door ‘looping en sampling’ en zijn veelvuldig en unieke gebruik van de tremolo. Een wonderlijke avond waarin een beroemde progressieve rock-gitarist in een intieme ambiance, ook zijn meer traditionele singer- songwriters kunsten etaleert. Maar bovenal zijn bovenaardse, gitaar-scheppende  muziek, waarin technisch vernuft de boventoon voert.

Line-up:

Adrian Belew: gitaar en effecten




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.