Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Woensdag 13 April 2011 at 11:32 am

IVAN LINS DOET VAN ZICH SPREKEN

Ivan Lins foto Hans Speekenbrink Ivan Lins foto Hans Speekenbrink Ivan Lins foto Hans Speekenbrink

Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Ivan Lins, de grootmeester van de Música Popular Brasileira, doet van zich spreken met twee Cd-releases: de zachtmoedige sfeer van het onlangs uitgekomen Intimate naast de orkestrale samenvoeging van zijn breekbare stem met het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza, opgenomen juli 2008 in Muziekgebouw aan 't IJ en nu uitgebracht op een apart album. En met een bijzonder concert onlangs in het splinternieuwe Lantaren/Venster.

In Brazilië heeft Ivan Lins al 30 jaar de status van superster en wordt hij gezien als een muzikale en politieke held. Zelf omschrijft hij zijn muziek als een combinatie van bossa nova en samba. Zijn ontmoeting in 1979 met Quincy Jones opende voor hem de deur naar een internationale carriere. Zijn songs werden opgenomen door Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald, George Benson, Sting, Toots Thielemans en Barbara Streisand.

Lins heeft een bijzondere band met Nederland door zijn samenwerking met het Metropole Orkest, Trijntje Oosterhuis en Josée Koning. Intimate werd opgenomen door de bekende Nederlandse bassist en producer Ruud Jacobs met onder andere de zangeressen Trijntje Oosterhuis, Laura Fygi en Jane Monheit, de zangers van Take 6, Jorge Drexler (Uruguay), Alejandro Sanz en het Zuid-Afrika zangkoor de Abaqondisi Brothers; en met instrumentalisten als Till Brönner (trompet), Leonardo Amuedo (gitaar) en Antonio Serrano (mondharmonika).

Op het album met het Metropole Orkest is Trijntje Oosterhuis ook van de partij in het geweldige Let Us Be Always. Daarnaast zijn er gastrollen voor fadozanger Paulo de Carvalho en de Italiaanse saxofonist Stefano de Batista. Beide albums kennen diverse hoogstandjes zoals Comecar de Novo, een van zijn meest opgenomen songs, en O Fado samen met het Metropole Orkest. Op Intimate zijn het songs als Tanto Amor (met Till Brönner), Nosso Acalanto (Take 6), Dandara, Diadema (met Jorge Drexler) en het door Laura Fygi gezongen Le dernier mot.
Lins' composities zijn krachtig en lyrisch tegelijk, worden gekenmerkt door een weelderige harmonie in combinatie met een subtiele jazz touch. Hij componeert ze met zijn goede vriend Vitor Martins. En zingt ze met zijn typische stem die warm is, weemoedig kan zijn maar ook uitbundig.

Live in Lantaren/Venster bracht hij ze met een Nederlandse band op de in Nederland wonende Uruguayaanse gitarist Daniel de Moraes na. Met Roeland Jacobs, de zoon van Ruud, op keyboard, Remco de Landmeter (fluit), Toon Roos (saxofoon), Boudewijn Lucas (bas), Marcel Serierse (drums) en Bart Fermie (percussie).
Lins opende alleen achter de Steinway met A Gente Merece Ser Feliz dat ook op het album met het Metropole Orkest prijkt en dat hij in januari in Vrije Geluiden liet horen en toen opdroeg aan zijn vrouw. Het was een mooi gevoelig begin van een bijzondere avond, gevolgd door het eerdergenoemde Comecar de Novo, dat zachtmoedig en jazzy klonk, met name ook door het uitmuntende spel van Toon Roos op sopraansax.

Toch promootte Lins vooral het album Intimate. Dat begon met het vrolijke Tchau, Tristeza, een song over mensen die de grote wereldsteden als Rio en New York verlaten om op het platteland te gaan wonen en zich daardoor gelukkiger gaan voelen. En toen was er Tanto Amor, het was alsof Ivan Lins zijn ziel opende in een subtiel, dromerig, romantisch lied dat je zou moeten horen bij tropisch avondlicht. Via Dandara en de bossa nova Rio Sun kwam hij voor de pauze uit bij het prachtige met Chico Buarque de Holanda geschreven Sou eu. Het was gevoelig en ingetogen voor de pauze, daarna ging Lins meer los in She walks this earth, jazzy gezongen door Berenice van Leer, de dochter van Thijs van Leer. Ze zong ook Acaso dat op Intimate door Trijntje wordt gezongen. Dat deed ze soulful en erg goed. Lins haalde verder met een kwinkslag uit naar Braziliaanse politici maar ook naar die van Nederland die willen bezuinigen op kunst en cultuur. "Musici zijn net doktoren, ze helen de mens," zei hij. "Blijf dus van de Nederlandse orkesten af."

Er waren nog prachtige solo's van Remco de Landmeter, Toon Roos en Bart Fermie die liet horen hoe je als percussionist subtiel moet sauzen bij Braziliaanse muziek. De gitaarsolo van Daniel de Moraes was van ongekende schoonheid. Uiteraard kon het gloedvolle Madalena, Ivan Lins hit uit 1970, niet ontbreken. Met nog twee toegiften werd het zo een bijzonder mooie avond in Rotterdam aan het begin van de lente!

CD's;

Ivan Lins- Intimate- Wedgewiev Music- www.wedgeviewmusic.com

Ivan Lins and The Metropole Orchestra, conducted by Vince Mendoza.- Out of the Blue T2 Entertainment- www.t2entertainment.nl

Website Ivan Lins: www.ivanlins.com.br




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.