Categorie: JAZZ, MUZIEK

Dinsdag 05 April 2011 at 09:21 am

Jazz podium Amstelveen brengt Ben van den Dungen/Ilja Reijngoud Kwintet.

Ben van den Dungen foto Hans Speekenbrink Ben van den Dungen/Ilja Reijngoud Kwinte foto Hans Speekenbrink Ilja Reijngoud foto Hans Speekenbrink

Harry Velleman voor Cultuurpodium.nl/Jazzpodium.com foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In het voormalig "Kerkdorp Bovenkerk", deel uitmakend van de gemeente Amstelveen, is er bij Eetcafé Maal 3 aan de Noorddammerlaan 42-44 in een speciaal ingerichte aparte Jazzclub iets heel moois en sfeervols opgebloeid; een aanwinst voor de Nederlandse muziekscene. Oprichter Henk Brinkman heeft het binnen een jaar voor elkaar gekregen om iedere dinsdagavond een Jazzpodium te creëren, met de allure van een grootstadse Jazzclub, maar dan zonder valse pretenties en verwachtingen. In tegenstelling tot Ronnie Scotts in London en de Blue Note Club in New York, lijkt dit opgestarte concept in een wereldstad als Amsterdam al jaren niet te lukken.

Henk wordt in zijn opzet enthousiast gesteund door met name Wim Boereveen, fanatiek muziekliefhebber en een van de 3 uitbaters van het uitstekende Eetcafé Maal 3. Afgelopen dinsdag 29 maart beloonden een zeer voltallig opgekomen publiek niet alleen de musici, maar ook Henk en Wim met veel bijval en enthousiasme voor een spetterend, maar ook bijzonder sfeervol concert. Dit met een kwintet met als frontkeepers, de gelouterde saxofonist Ben van den Dungen en Ilja Reijngoud op zijn flexibele trombone.

Het concert mag dan ook zeker worden bijgeschreven in de kronieken als zeer bijzonder. Door de specifieke indeling van de clubruimte en de uitvoering in 2 volle sets, komt bij vele, vaak al trouwe, bezoekers de herinneringen op aan het legendarische Tros Sesjun. Een podium dat na meer dan 25 jaar het oudste live Jazzprogramma ter wereld bleek te zijn. Het sneuvelde helaas en tot verdriet van velen om onduidelijke omroeppolitieke redenen en/of persoonlijke motieven van omroepbonzen. Slechts de herinnering bleef, aan die vele top musici en de gepassioneerde, en nu op 75 jarige leeftijd bijna gepensioneerde, presentator Cees Schrama. Hoe hij als altijd, trouw gezeten achter zijn presentatie tafeltje in Laren met het obligate Hema wekkertje gezeten was, om de tijdsplanning, het nieuws en het draaiboek in de gaten te houden.

Het afgelopen jaar, terwijl nu het Jazzpodium Amstelveen inmiddels haar eerste jubileum vierde, stonden er in Amstelveen al heel veel interessante combinaties voor het voetlicht.
Te prijzen valt hierbij, dat Henk Brinkman niet altijd maar op zeker speelde, om toch ook jonge en veelbelovende talenten aan zijn publiek voor te stellen. Dat getuigd van durf, smaak en de bereidheid om risico's te nemen. Juist de concerten van soms betrekkelijk, maar hardwerkende nieuwelingen waren ook voor deze correspondent een ontdekking.

Dan over het concert zelf, waaraan naast Ilja en Ben ook pianist/fenderist Joost Swart, bassist Marius Beets en niet te vergeten drummer Erik Hoeke hun prikkelende en stuwende bijdragen leverden, die bij elke soms zelfs briljante of pakkende solo gul beloond werden door het aandachtig luisterend publiek. Hoewel ik Joost Swart al vaker aan het werk had gehoord, onder meer als smaakvol begeleider van zangeres Francien van Tuinen, wist hij me hier volledig te verrassen, ook op zijn fenderpiano, waar hij "Miles Davis Sferische Hoogten" wist te bereiken. Het was of Miles door de ramen van de club met instemming meeluisterde, vanuit het aanliggende Amsterdamse Bos.

De twee sets waren bijzonder goed opgebouwd uit eigen stukken, van zowel Ben als Ilja, die qua vorm wonderwel goed bij elkaar pasten in dit concept. Maar ja, dit zijn dan ook twee giganten die weten wat ze willen en zoals je van dit kaliber Jazzmuzikanten mag verwachten, ook zonder uitvoerige repetetie dan maar de noten makkelijk weglezend, Ook dan staat het als een huis! De enkele fouten kunnen verder als "Bluenotes" voor lief genomen worden. Ook mag vermeld worden dat ook bassist Marius Beets, daar waar dit voor Nederlandse bassisten geen gewoonte is, de ene na de andere verbazingwekkende soms prachtige, dan weer ritmisch sterke solo wist te produceren. In Amstelveen wordt gelukkig nog wel echt naar de muziek geluisterd en wie wil praten tijdens de set, of nog erger tijdens een mooie ballad, maakt zich zeker niet populair bij de andere bezoekers en wordt gemaand zich aan te passen aan de goede sfeer.

Bij het concert was ook de in Hifi kringen bekende Ad van Medevoort aanwezig, die voor de gelegenheid zijn bijzondere zelf ontworpen C1000 microfoons wel eens op een Jazzconcert wilde loslaten op een live opname in de klassieke stereo 2 microfoonopstelling. Geen verkeerd idee, want waardoor juist deze club uitblinkt, is een prachtige akoestiek, waardoor eigenlijk op elke plaats de sound van de musici bijzonder goed en in balans doorkomt, tenzij de blazers toch weer naar een microfoon grijpen. Er is gebleken dat dit niet nodig is en dat een bescheiden pianoversterking ruim voldoende is. Dit laatste deel van mijn positieve verslag, vormt een mooie opmaat om alvast te melden dat, via de site(s) van Jazzpodium.com en Cultuurpodium.com, de lezers binnenkort kennis kunnen nemen van informatie over pure muziekbeleving, via kwaliteitsapparatuur in een speciale rubriek. Wellicht tref ik sommige van de oplettende lezers binnenkort in levende lijve in Amstelveen aan, om samen te genieten van een goed glas wijn, culinaire geneugten en bovenal de beste live Jazz, waarbij de muziek vooralsnog gratis wordt aangeboden door Maal 3.
Hulde voor deze geweldige bijdrage aan de Nederlands Jazzscene!
Ik ben ook heel benieuwd hoe lang het duurt, voordat bijvoorbeeld radio 6 doorkrijgt ,wat er hier allemaal mogelijk is. Dit om juist deze sfeervolle intieme Jazzconcerten (zoals ooit in Tros Sesjun) met een registratiewagen de huiskamers binnen te brengen. Daarnaast om voor het nageslacht ook de nieuwe Jazz generatie in de beste en enige juiste omgeving, zoals die van deze unieke wekelijkse nieuwe Jazzclub, voor wie na ons komen vast te leggen.

De komende 2 ook niet te missen concerten in Amstelveen/Bovenkerk bij Maal 3 (020-6413427) beginnen steeds om 20:00 uur. Aan een actuele programma- en facebookpagina wordt nu gewerkt.

Dinsdag 5 april - TBA & Emily Coomber - "IN FLIGHT"
Emily Coomber zang
Anne Guus Teerhuis piano
Tobias Nijboer contrabas
Bobby Petrov drums

Dinsdag 12 april - Michael Rörby & T.S. Galloway - "TROMBONUSSES"
T.S. Galloway (USA) trombone
Michael Rörby (SE) trombone
Olaf Tarenskeen (NL) guitar
Harvie S (USA) contrabas
Jelle van Giel (BE) drums




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.