Categorie: WERELDMUZIEK

Zondag 15 Mei 2011 at 9:17 pm

Orchestre Poly-Rhythmo de Cotonou: Afro-Funk met Voodoo-Grooves uit Benin

foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri

Door Rik van Boeckel met foto's van Rosaria Macri. (klik op foto's voor vergroting)

Orchestre Poly-Rhythmo de Cotonou (OPRC) uit Benin is lang buiten het gezichtsveld van Westerse media en publiek gebleven. De groep die al sinds 1968 bestaat, toerde in 2009 voor 't eerst door Europa. Bij het Duitse label Analog Africa werden de albums Echos Hypnotiques Vol 1 en 2 uitgebracht. Eind april trad het uit 10 man bestaande orkest op in het MC Theater in Amsterdam ter promotie van het album Cotonou Club dat in Parijs werd opgenomen. Voorafgaand aan het optreden sprak Rik van Boeckel met een van de oprichters, zanger Vincent Ahéhéhinnou over de muziek van OPRC die gekenmerkt wordt door een mix van Beninese Voodoo-ritmes met Amerikaanse funk, rhythm & blues, latin en Afrobeat.

Bij Afrobeat denkt een ieder uiteraard aan Fela Kuti aan wie OPRC eer betuigde door in 1977 in Lagos een van zijn grote hits Lady te spelen. Het orkest heeft niet alleen met Fela gespeeld maar ook met Miriam Makeba en Manu Dibango. Ook de muziek van de legendarische Franco is van invloed geweest op die van OPRC dat tegenwoordig ook wel ‘Le Tout Puisant Orchestre Poly-Rhythmo' wordt genoemd. De muziek van OPRC kon feitelijk alleen ontstaan in het kleine aan Nigeria grenzende Benin (hoofdstad: Porto Novo. Grootste stad: Cotonou). Benin is de geboortegrond van Vodun (in het westen bekend als Voodoo), een religie die ruim 250 godheden kent. De rituelen voor deze godheden worden altijd begeleid door muziek, door de complexe poly-ritmes van de Vodun die via de slavernij een sterke invloed hebben gehad op de Afro-Amerikaanse, Cubaanse en Braziliaanse muziek. OPRC gebruikt elementen uit Vodun-ritmes, moderniseert ze; zoals de Sakpata en de Sato (ook de naam van een drum), een ritme gewijd aan een god die mensen beschermt tegen pokken. Beide ritmes worden door OPRC gemixed met funk, soul, latin, pyschedelische gitaarrifs, blazersarrangementen en opzwepende keyboardsounds.

foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri

Amerikaanse, Engelse en Franse invloeden

"Benin is een land met wel 50 stammen die allemaal een eigen cultuur kennen, we spelen ritmes uit 't hele land, " legt Vincent Ahéhéhinnou uit. Hij is met orkestleider en saxofonist Mélomé Clement een van de 4 oprichters van OPRC. En is verantwoordelijk voor wat wordt beschouwd als de ‘funkiest stuff' uit Benin. Het orkest heeft in de loop der jaren de nodige bezettingswisselingen ondergaan en heeft zichzelf verjongd. De drummer is het jongste lid van de groep. Vincent legt uit hoe OPRC in het verleden werd beïnvloed door Amerikaanse en Engelse muziek, die op eigen wijze interpreteerde. Hij noemt de namen van The Beatles, Rolling Stones, The Village People en die van soullegendes als James Brown, Temptations, Wilson Pickett en Aretha Franklin. Ook werd OPRC beïnvloed door de muziek van kolonisator Frankrijk. "Zoals Johnny Haliday, Françoise Hardy, Adamo (uit België). In Benin begrijpen de mensen die chansons beter dan de Anglo-Amerikaanse muziek omdat ze de taal kennen. Maar ook al begrepen ze de teksten niet, de Amerikaanse muziek vonden ze ook geweldig. Maar onze grootste inspiratiebron is uiteraard de muziek van Benin zelf, de prachtige melodieën van de Vodun chansons die tot op de dag van vandaag worden gezongen. We geven aan onze nummers de klankkleur van Benin mee, de Vodun muziek is de basis. Onze funk, onze latin heeft een Afrikaans karakter. Alle bandleden dragen bij aan de nummers."

foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri

The Vodun Effect

Afro-Funk, Voodoo Latin, het zijn zomaar wat etiketten die op de muziek van OPRC geplakt kunnen worden. Het eerste album van OPRC dat werd uitgebracht bij Analog Africa was The Vodun Effect 1972-1975. Funk & Sato from Benin's Obscure Labels; met 14 tracks en een 44-pagina tellend Cd-boek. Sommige tracks verschenen eerder op het belangrijkste label van Benin: Albarika Store. Dat geldt ook voor verschillende tracks op Echos Hypnotiques Vol. 1 en 2. Samy Ben Redjeh, oprichter van Analog Africa, legde na 4 jaar onderzoek in Benin, Togo en Niger, de hand op een enorme schat aan opnames van OPRC. Hij vond ze in platenwinkels en in de archieven van Albarika Store. Het resultaat: 120 mastertapes, 20 uur aan interviews, 100 foto's en 100 vinylplaten van OPRC met in totaal 500 songs.

Franz Ferdinand op Cotonou Club

Allianties tussen Westerse bands en Afrikaanse musici komen steeds vaker voor. Baaba Maal speelde op Television met The Brazilian Girls, Blur's Damon Albarn werkte met Amadou & Mariam en Staff Benda Bilili. Aan Cotonou Club, het eerste in Europa opgenomen album van OPRC, werkte de Schotse band Franz Ferdinand mee. Met hen nam OPRC het nummer Lion Is Burning op. Ahéhéhinnou: "We hebben met hen opgenomen in de studio van Analog Africa in Parijs. De samenwerking met Franz Ferdinand verliep goed, ook al was het moeilijk voor hen omdat onze manier van funk spelen heel anders is dan wat zij gewend zijn. Maar de samenwerking is nog niet ten einde." Aan Cotonou Club werkten ook de Malinese zanger Fatoumata Diawara en de Beninese diva Angélique Kidjo mee. Ahéhéhinnou: "Zij is de grande dame van het Afrikaanse lied. Ze heeft haar eigen visie gegeven op onze klassieker Gbeti Madjro. Het resultaat is ‘mervellieux'."

foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri foto Rosaria Macri

Beninese dansmoves

Ahéhéhinnou is blij dat een nieuwe generatie naar de muziek van OPRC luistert. "We zijn ons steeds blijven ontwikkelen. De jonge musici inde groep hebben het gevoel waarmee de muziek van OPRC altijd is gemaakt goed opgepikt. Zij geven de schat aan muzikale informatie, aan songs weer door aan hun kinderen." Het publiek in het MC Theater is opvallend jong en laat zich volkomen meeslepen door de opzwepende en funky Voodoo-grooves van OPRC dat al lopend opkwam met Beninese percussie. De muziek heeft net als Fela's Afrobeat iets repetitiefs. De nummers duren lang maar het publiek houdt niet meer op met dansen nadat trompettist Vital Assaba het publiek uitnodigt zijn Beninese dansmoves na te doen. De Beninese ritmes worden door percussionist Celestin Honfo vooral op conga's gespeeld, slechts af en toe gebruikt hij een traditionele drum uit zijn land. Veel van het repertoire is afkomstig van het album Cotonou Club maar er is ook ander materiaal te horen, afkomstig van de vinylplaten die OPRC gedurende de meer dan 40 jaar van haar bestaan heeft opgenomen. Het is te hopen dat er door Analog Africa nog meer uit de muzikale schatkist van Benin naar buiten wordt gebracht nu OPRC eindelijk volkomen terecht op de wereldmuziekkaart is gezet.

Meer informatie? www.polyrythmo.com

Orchestre Poly-Rhythmo de Cotonou treedt 25 juni a.s op tijdens het Afro-Latino Festival in Bree (België).

Voor informatie over Analog Africa klik HIER

Deze Sato-track van OPRC staat als Océ op Cotonou Club en als Se Ba Ho op Echos Hypnotiques.

De oorspronkelijke uitvoering van Gbeti Madjro, op Cotonou Club met Angélique Kidjo. Ook te vinden op de Analog Africa compilatie African Scream Contest.

Bezetting:

Melomé Clement- orkestleider en saxofoon
Vincent Ahéhéhinnou- zang
Pierre Loko- tenorsax, percussie
Gustave Bentho, bas
Anago Cosme, zang
Moise Loko, keyboards
Melomé Roland, drums
Vital Assaba, trompet, shekeré
Celestin Honfo, percussie
Adjanohun Desiré, gitaar

De CD Cotonou Club is uitgebracht door Strut Records/V2 Records

En luister hier naar een recente opname uit Benin




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.