Categorie: JAZZ, MUZIEK

Donderdag 12 Mei 2011 at 11:50 pm

KAKI KING - GITAARVIRTUOOS IMPONEERT HOOFDZAKELIJK DOOR TECHNISCH VERNUFT

2011-05/_mg_6773.jpg 2011-05/_mg_6788.jpg 2011-05/_mg_6793.jpg

Tekst en foto's van Louis Obbens voor Cultuurpodium (klik op de foto's voor vergroting)
Bimhuis, Amsterdam - 4 mei 2011
Door diverse Amerikaanse media is gitarist Kaki King sinds 2006 nagenoeg de hemel in geprezen. Het invloedrijke tijdschrift 'Rolling Stone' riep haar uit tot de Godin van de gitaar en sindsdien is de roem haar inmiddels vooruitgesneld. Zo trad ze al op in de show van David Letterman en schreef ze samen met Eddie Vedder en Michael Brook de Soundtrack van de film ' Into the Wild'. De muziek die ze maakt is lastig te definiëren en beweegt zich tussen Folkmuziek en alternatieve Rock. Inmiddels is van de gitaarvirtuoos haar vijfde CD met als titel 'Junior' uitgekomen, waarin zij hoofdzakelijk solistisch haar gitaar- en zangkunsten toont.

Nadat Kaki King zich nog net op tijd in het café van Bimhuis heeft gevoegd voor de twee minuten stilte vanwege de dodenherdenking, lieten de aanwezige gitaarstandaards bij binnenkomst in de concertruimte er geen misverstand over bestaan: het gitaarwonder had zich tot de tanden toe gewapend met exotische/afwijkende akoestische gitaren. Dit schept verwachtingen. Laat er geen misverstand over bestaan: het viel bitter tegen.

2011-05/_mg_6810.jpg 2011-05/_mg_6812.jpg 2011-05/_mg_6853.jpg

De Amerikaanse heeft een persoonlijke stijl en speelt innovatief en inventief gitaar. In het eerste kwartier van het optreden vallen de ogen bijna uit de kassen vanwege haar vaardigheden. Zonder een blik richting publiek te werpen, tot het uiterste geconcentreerd en gedisciplineerd, zet zij de talloze technieken in die haar machtig zijn. Stilistisch door het percussief-ritmische spel op de gitaar, de ongebruikelijke inzet van fret-hand technieken en het voor haar zo karakteristieke 'pianistieke' fingertapping. King verandert bij elke song van gitaar, zo wordt een custum-made 12 snarige harp gitaar en 7 snarige gitaar met een afwijkende hals, ingezet. Deze variatie aan instrumentarium levert, ondanks haar sublieme timing, zeker in het eerste deel, muzikaal te weinig op. Veel herhaalde patronen, te braaf en vooral te klinisch gespeeld. Slechts èènmaal zet zij niet onverdienstelijk, als broodnodige variatie, haar meisjesachtige mild-zoete stem in. Ook haar vele impulsieve, bochtige anekdotes, van haar gekwelde puberale onzekerheden tot en met de verwarring rond haar bekendste nummer 'pinknoise' en de gelijkluidende muziekgroep, leveren hoe goed bedoeld ook, geen vermakelijke bijdrage op. Naarmate het einde van het optreden nadert, Kaki King speelt èèn lange set, komt er meer dynamiek in de muziek. Soepel wordt de cover van Andrew York 'Andecy' gebracht en bij de toegift wordt Kaki King bijgestaan door een onbekende trompettist, die de sobere, eenzaam door-echo-ende hoornklanken laat contrasteren met de vloeiende gitaarlijnen. Onbedoeld gaan de gedachten weer uit naar de herdenking en de Waalsdorpervlakte. Dus wat Kaki King in het Bimhuis betreft: mooie achtergrondmuziek!

Kaki King - gitaren en zang




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.