Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 10 November 2011 at 09:54 am

Meesterlijke muzikale sferen bij Cyro Baptista

Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Het was een waar genot om Cyro Baptista en Banquet of the Spirits in het Bimhuis mee te maken. De in New York wonende Braziliaanse percussionist had dan ook een geweldige band bij zich en zelf is hij een ware percussiemeester. Van zinderende percussiegrooves naar fantasierijke soundscapes en dat uiteraard alles met een Braziliaanse touch.

Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink

Cyro Baptista speelde met grootheden als Paul Simon, Herbie Hancock, Wynton Marsalis, Yo-Yo Ma, Sting, Snoop Dogg en John Zorn. Onlangs bracht Cyro Baptista met Banquet of the Spirits een nieuw album uit: Caym. Book of Angels, Vol. 17. Masada Book Two. Caym is het 17e album in de door John Zorn geschreven serie Book of Angels. Een aantal stukken van die CD speelde de groep in het Bimhuis. Op Caym zijn maar liefst 75 verschillende instrumenten te horen. Een deel daarvan lag op de percussietafel van Baptista, een ander deel waaronder verschillende percussiedrums stonden om hem heen opgesteld; toetsenist Brian Marsella (Beat The Donkey, de andere groep van Cyro Baptista) had behalve de vleugel wel vier verschillende piano's en toetseninstrumenten om zich heen staan waaronder een Indiase snarenpiano en een houten speelgoedpiano; bassist Shanir Blumenkranz (John Zorn, Yo-Yo Ma) speelde behalve contrabas en elektrische bas ook de ud die hij soms ook als een bas bespeelde met Dorische maar ook Arabische toonladders; de jonge drummer/percussionist Tim Keiper (Vieux Farka Touré) speelde behalve de drums ook de uit Mali afkomstige kamelen'goni.
Baptista leidde de band vanaf zijn rechts opgestelde percussiehoek. Hij betrok ook regelmatig het publiek bij het optreden. Het concert begon met percussieve soundscapes die plots overgingen in een swingende forro (spreek uit: foho), een ritme uit noordoost Brazilië dat versterkt werd door zang en vervolgens veranderde in een stuk, gespeeld met een sterke jazzfeel. De sterke wisselingen in muzikale sfeer werden door Baptista nog geaccentueerd door zijn humoristische performance. Baptista is niet alleen een geweldige percussionist maar ook een prachtige comedian. Het ging van zinderende persussiegrooves naar fantasierijke soundscapes zonder vast ritme. Er werden stukken gespeeld van Don Cherry en de Braziliaanse componist Villa Lobos.
Er waren drum- en percussieduetten tussen Baptista en Keiper, soms ook op de pandeiro. Keiper liet nog meer dan bij Vieux Farka Touré horen wat een fantastische drummer hij is. Baptista, Keiper en Blumenkranz vonden elkaar in een bijzonder samenspel tussen berimbau, n'goni en contrabas. De uit Tel Aviv afkomstige Blumenkranz speelde een prachtige solo op de ud.
Je zou de muziek van Cyro Baptista & Banquet of the Spirits kunnen omschrijven als avantgardistische world fusion met een sterke nadruk op de percussie. In de Rhythm Awareness Workshop die Baptista met zijn band de avond voor het concert gaf liet hij de cursisten zijn interpretatie van samba horen, hij liet ze daar ook van proeven zonder instrumenten te gebruiken, hij liet ze met de voeten de ritmische basis leggen, daaroverheen diverse ritmepatronen klappen en ritmes zingen. Tijdens het concert kwam hij ook los van de Braziliaanse muziek maar keerde er wel weer steeds naar terug, vooral ritmisch (via instrumenten als berimbau, quica, pandeiro, triangel, Braziliaanse shakers). En dan was het alsof hij vanuit de Braziliaanse muziek abstraheerde en er een nieuwe dimensie aan toevoegde. ‘Een samba spelen zonder dat het een samba is,' zo verwoordde hij dat tijdens de workshop.
Baptista verwees ook nog naar het feit dat spelen in Amsterdam voor hem een soort thuiskomen is; hij heeft in de jaren zeventig van de vorige eeuw een tijd in Amsterdam gewoond. Tijdens de toegift liet hij het gordijn opengaan en wijzend naar het Amsterdam dat zichtbaar werd zei hij met veel gevoel voor ironie: ‘That's Pindakaas Kingdom.'




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.