Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Woensdag 30 November 2011 at 1:08 pm

VIEUX FARKA TOURÉ MODERNISEERT DE DESERT BLUES

Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink

Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In een van de nieuwste zalen van Amsterdam People's Place presenteerde Vieux Farka Touré zijn nieuwe album The Secret waarop hij een brug slaat tussen de Malinese desert blues en de Amerikaanse blues(rock). Met een Malinees kwartet en zonder de gasten op The Secret, een CD die ik zelf geslaagder vind dan Fondo uit 2009. En met spannend en scherp snijdend gitaarspel, als een West-Afrikaanse Jimi Hendrix.

Het was ook niet te verwachten dat de zoon van wijlen Ali Farka de gasten op de CD mee zou nemen: geen Dave Matthews, Derek Trucks, Eric Krasno en John Scofield. Maar ook zonder hen weet Vieux te overtuigen; geen drummer, geen n'goni zoals vorig jaar in de Melkweg maar een extra gitarist, een bassist en een bespeler van de kalebas, een traditioneel percussie-instrument uit Mali. Vieux speelde van The Secret de songs Touri, Ali, Soko Sondou, All The Same, Gido en Borei en liet horen hoe hij de Malinese desert blues op geheel eigen wijze moderniseert.

People's Place heeft een intieme en tegelijk modernere sfeer, de subtiliteiten die Vieux uit zijn elektrische gitaar toverde kwamen goed tot hun recht maar het was niet alleen subtiliteit, het was ook energie, pit met rauwe broeierige klanken, snerpend gitaarspel met snijdende akkoordenreeksen. Vieux toonde zich een geweldige gitarist die steeds meer in de virtuoze voetsporen van zijn vader treedt maar dan wel op een moderne manier. Ergens laat hij op een subtiele manier horen dat de Amerikaanse bluesrock ook haar wortels heeft in Afrika. Slepende ritmes zoals in dromerige Touri en het van Fondo afkomstige Fafa accentueerden zijn gitaarspel, de weerbarstige tikken op de kalebas dreunden hard door. Vieux's begeleiders legden een warm tapijt onder zijn expressieve gitaarriffs waarmee hij een verhaal leek te vertellen; als een moderne griot, de West-Afrikaanse troubadour die eeuwenoude tradities overdraagt van generatie op generatie. Maar het is duidelijk dat Vieux ook veel naar Westerse muziek luistert, hij voelt zich thuis in Amsterdam, viert met het publiek de verjaardag van zijn zuster en schudt na afloop van het concert bezoekers vrolijk de hand. Vieux was dan ook helemaal in zijn element in People's Place. Na een rustig begin ging het tempo langzaam omhoog, werd het vuur opgestookt, tijdens de toegift klapte en zong het publiek mee. Als liefhebber van West-Afrikaanse muziek mag je dit concert eigenlijk niet missen en je kan op deze data Vieux nog live zien.

www.vieuxfarkatoure.com




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.