Categorie: THEATER, TONEEL

Vrijdag 27 Januari 2012 at 08:31 am

"Kust" is theaterkunst met een heel grote K

Kust

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P.

Hij won dit jaar het Gouden Kalf en daardoor zijn alle ogen op Nasrdin Dchar gericht. In "Kust" bij het RO theater heeft hij zeker niet onterecht de hoofdrol, maar het collectief acteurs om hem heen in deze productie doet helemaal niets onder voor Nasrdin. Alle rollen zijn meer dan meesterlijk ingevuld, van hoofd- tot bijrol en dat Nasrdin Dchar daar leading in mag zijn is de eer die een Kalfwinnaar waarschijnlijk terecht zal toekomen.

"Kust"is een indrukwekkend toneelstuk naar het boek "Littoral" van Wajdi Mouawad en RO regisseur Alize Zandwijk heeft dit script als eerste in de Mouawad cyclus "Bloed van de Beloften" nu in het RO theater aan de William Boothlaan op de planken gebracht met een meesterlijk sterke cast waarin o.a. Oleg Fateev, Yahya Gaier, Esther Scheldwacht, Goele Derick en Fania Sorel. Het verhaal gaat over een zoon die op het moment van het meest indrukwekkende en geweldige orgasme van zijn leven een telefoontje krijgt waarin de kille mededeling wordt gedaan dat zijn vader is overleden. Daaropvolgend komt zijn leven in een stroomversnelling, hij moet zijn vader gaan begraven. Dan komt een lang verborgen familiegeheim van zijn moederszijde naar buiten. De familie van zijn, tijdens zijn geboorte overleden, moeder, wil zijn vader niet in het familiegraf bijgezet zien. De familie verwijt het zijn vader dat zijn moeder, te rank voor een zwangerschap, overlijdt tijdens de bevalling. Dus van een hereniging in de dood is ten gevolge dit familieverbod geen sprake. Een vreemde gewaarwording voor een zoon om zijn vader niet naast zijn moeder te kunnen begraven, maar erger nog, wat dan, waar moet hij zijn vader dan wel ter aarde bestellen.

Het plan rijst om zijn vader in zijn geboorteland te begraven. Een reis naar het noorden van Afrika brengt hem in zijn vaders geboorteplaats. Daar blijkt dat alle graven vol zitten en er geen enkele plek beschikbaar is. Recent is er nog een jongen begraven in het graf van een eerder overledene. Een corrupte dorpsgenoot biedt een vals voorstel aan om zijn vader in zijn tuin te begraven. Ook dat verzandt in een loos plan, dus trekt de zoon, met een vader waarvan het lichaam steeds meer gaat ruiken en ontbinden, verder. Onderweg leert hij steeds meer over zijn vaders wortels en de omgeving en haar bewoners kennen. Gebruiken en zaken die de zoon in Holland nooit heeft leren kennen komen nu ongevraagd op zijn weg en als hij later naar Nederland zal terugkeren, zullen dit voor altijd bakens in zijn hoofd en gedachten zijn. De voorstelling die met regelmaat komische invalshoeken kent heeft ook vele emotionele momenten, maar het moment waarop de zoon de vader wast is er een die de rillingen over de rug laat lopen. Hier is sprake van meer dan meesterlijk emotioneel toneelspel. Waarbij alle lof gaat naar Nasrdin Dchar, op dat moment viert hij zijn grootste acteertriomf in dit prachtige toneelstuk.

Deze voorstelling doet mij reikhalzend uitkijken naar de volgende twee stukken in deze trilogie die Alize Zandwijk voor het RO zal regisseren. Je zult voor deze voorstelling wel naar Rotterdam moeten gaan, maar de reis naar het RO Theater in de William Boothlaan is het meer dan waard.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.