Categorie: JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Zaterdag 04 Februari 2012 at 3:56 pm

MidwinterMusicNight met Nikitov en Cubop City Big Band

Podoras Trio, foto Hans Speekenbrink Nikitov foto Hans Speekenbrink Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's: Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Tijdens de vijfde editie van de MidwinterMusicNight in De Kom, Nieuwegein kon het publiek genieten van diverse optredens: jazz van het Podaras Trio, jiddische liederen van Nikitov en Afro-Uruguayaanse bigbandmuziek van de Cubop City Big Band.

Bij binnenkomst in het theater klonk al meteen de stem van de zangeres van het Podaras Trio, het jonge jazzcombo dat is ontstaan in kunstencentrum De Kom. Zo jong en dan al zo goed, met een stem die het midden houdt tussen Adele en Selah Sue; de uitstraling kan echter beter maar de latin twist in Hit The Road Jack was zeer verrassend!

Nikitov foto Hans Speekenbrink Nikitov foto Hans Speekenbrink Nikitov foto Hans Speekenbrink

Jiddische toonzetting van Nikitov

Verrassend was ook het optreden van Nikitov in de grote zaal. Zangeres Niki Jacobs schreef alle nummers voor The Tea House Project zelf, in het Jiddisch, Nederlands en Engels. Ze heeft uitstekende musici om zich heen verzameld onder wie Ruud Breuls (Metropole Orkest) op trompet en Emiel Visser op cello. De Jiddische sfeer uit Oost-Europa werd afgewisseld met singer/songwriterachtige composities waarin Jacobs ook gitaar speelde zoals in Deserted. De instrumentatie (accordeon, viool, contrabas, trompet, cello) gaf de diverse nummers een sfeer mee van gypsy jazz maar toch heel anders dan het Rosenberg Trio of de Basily familie. Nikitov treedt namelijk buiten de gebaande paden van de gypsy muziek, het is eerder een cross-over van diverse stijlen. Zelfs Dolly Parton's Jolene kwam voorbij, het country aspect was eruit gehaald, er werd een gypsy laag overheen gelegd. Erg mooi en aangrijpend was het lied over de visser die zonder vis thuiskomt en zonder liefde alleen naar bed gaat.

Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink

Afro-Uruguayaanse candombe van de Cubop City Big Band
De Cubop City Big Band onder leiding van drummer Lucas van Merwijk zorgde voor een knallende afsluiter met de derde editie van de Otro Mundo serie; hierin stelt de groep de andere muziek van Latijns Amerika centraal. Na Venezuela en Colombia was het nu de beurt aan Uruguay, een land met een relatief onbekende muziekstijl: de candombe. Dit van oorsprong West-Afrikaanse ritme wordt gespeeld op bijzondere drums: de tambor piano, de tambor chico en de tambor repique. De candombe komt voort uit de Bantu cultuur en werd door de Afrikaanse slaven naar Uruguay gebracht. Tijdens het carnaval eind februari trekken groepen candombespelers door de straten van Montevideo, de hoofdstad van Uruguay. Beatriz Aguiar, voorheen zangeres van Rumbata, zong al een candombe op haar album Mi Cancion. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Van Merwijk de Uruguyaanse zangeres voor dit project vroeg. Ze werd vocaal bijgestaan door Alberto Caicedo (Colombia). Uit Uruguay tevens José Lopretti op bas en José Perez als leider van de candombe percussiesectie met Marco Toro (Venezuela) en Nils Fischer. De prachtige arrangementen waren van de hand van pianist Marc Bischoff.

Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink Cubop City Big Band foto Hans Speekenbrink

De Cubop City Big Band (CCBB) begon met Lonjas del Cuarein met een krachtige bassolo van Lopretti. Het volgende stuk Durazno y Convencion, genoemd naar 2 straten in Montevideo, spetterde geweldig! José Perez hing de candombe drum om zijn schouder en gaf met de stok in de linkerhand een solo. Daarna nam CCBB gas terug in het fraai door Beatriz gezongen Silbando. Imponerend was de medley van nummers van de Uruguayaanse band Opa van de broers Hugo en Osvaldo Faturoso met daarin een percussie- en drumgedeelte waarin het ritme van de candombe goed naar voren kwam.

Marc Bischoff foto Hans Speekenbrink Cubop foto Hans Speekenbrink http://www.cultuurpodium.nl/entry/1355

Tijdens elk nummer kregen diverse blazers ruimte om te soleren onder wie Rolf Delfos op sax en Rik Mol op trompet. Heel bijzonder was het lied Ululú Bambó, een traditionele door Beatriz gezongen candombe, met alleen percussie. Na de Candombe para Gardel en de rustige milongon Botija de mi Pais volgden nog het swingende Emotivo, een lied waar de vonken vanaf spatten! Er werd afgesloten met een candombe medley. Dit was weer een klasse-optreden van de Cubop City Big Band en een eyeopener voor liefhebbers van slagwerk want in Nieuwegein werd een tipje van de percussieve sluier van candomberitmes opgelicht.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.