Categorie: FESTIVAL, NIEUWS, WERELDMUZIEK

Dinsdag 20 Maart 2012 at 4:03 pm

EIGENTIJDSE TURKSE VOLKSMUZIEK VAN BEDRI AYSELI

Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld

Tekst Rik van Boeckel met foto's van Rob Rietveld (klik voor vergroting)


Eigentijdse volkse muziek in een café. Dat is kortweg de Türkü Bar die al jaren lang in Istanbul razend populair is. Tijdens Turkey Now in 2010 waren reeds enige Türkü Bar concerten te zien en dat werd onlangs voortgezet met Bedri Ayseli in Podium Mozaïek (Amsterdam) en Grounds (Rotterdam) tijdens Turkey Now 2012.

Bedri Ayseli is een zanger afkomstig uit Diyarbakir in het zuidoosten van Turkije. Hij maakte tal van platen, cassettes en cd's. Sinds een aantal jaren is hij naast zijn andere muziekactiviteiten ook in dienst van het ministerie van Cultuur en treedt hij tijdens veel festivals door heel Turkije op. Met zijn hedendaagse interpretatie van de muziek uit Anatolië geeft hij de zo gevarieerde muziek van Turkije een fris nieuw geluid. Door zijn carrière bij het Ministerie van Cultuur is zijn muziek heel breed. Niet alleen Turks maar ook Koerdisch, Armeens en Arabisch. Hij is een tenor met zo'n groot volume dat hij bij sommige concerten geen microfoon nodig heeft. Dat liet hij tijdens een interview in Istanbul al horen.

Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey  Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey  Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld

Toen ik hem sprak tijdens dat interview, zei hij dat je de traditionele Turkse volksmuziek niet zomaar kan moderniseren. "‘Ik ben heel voorzichtig met moderniseren, daar moet je mee oppassen. Ik let erop dat de authenticiteit blijft, als dat niet gebeurt zou dat niet goed zijn voor de Turkse volksmuziek. Traditionele muziek heeft zulke sterke wortels, dat blijft. In Turkije heb je aan de ene kant de volksmuziek en daarnaast de hofmuziek, ontstaan tijdens het Ottomaanse Rijk. De verschillen binnen de Turkse muziek zijn onder andere klimatologisch bepaald. In het zuidoosten is het warm en houdt daardoor de zang lang aan, aan de Zwarte Zee is het koud, dus wordt er snel gedanst en is de muziek ook snel."
Er was niet veel publiek op het optreden in Grounds afgekomen maar voor Ayseli maakte dat geen verschil. "Hoeveel publiek er ook is, we spelen met dezelfde intensiteit," zei hij aan het begin van het concert. Hij was omringd door vijf musici en een zangeres (Narod Buyukaaripoglu). Al snel eiste naast Ayseli de jonge percussionist Taha Karakas een hoofdrol op, spelend op de darbuka en vooral op de grote trom de davul. Hij zweepte op wanneer het nodig was. Dat gebeurde regelmatig na een rustig ingetogen lied waarin een melancholieke ondertoon overheerste. Ayseli raakte je met zijn diepe tenor, ook al kon je hem niet verstaan. Dat gold uiteraard niet voor de Turkse bezoekers in Grounds want die zongen regelmatig mee op uitnodiging van Ayseli. Sommige vrouwen begonnen te dansen. Ayseli zong moderne liederen, liederen uit Diyarbakir van na de 1e Wereldoorlog. Ook bracht hij een lied van een troubadour uit de 11e eeuw: Bir Sultan Abdal die vrijheidsliederen schreef.

Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld Turkey Now Bedri Ayseli foto Rob Rietveld

Een aantal nummers van hem wordt nog steeds gezongen in de Turkse volksmuziek. Sommige liederen waren politiek getint maar ook zaten er veel liefdesliederen tussen zoals die over een blonde bruid. De mensen uit Oost-Turkije, de Armeniërs en de Azeri claimen dat dit lied van hen is. Het nummer is in 3 talen, er bestaan verschillende coupletten in die talen. Tijdens dit lied ging Ayseli met microfoon de zaal in en ging hij alle tafeltjes langs en vroeg ieder een strofe mee te zingen. Er was ook ruimte voor de musici om te soleren op diverse fluiten als duduk en ney (Murtaza Tuna), ba─člama- langhalsluit (Alican Ceylan), kemençe (Yunus). Harmonisch werd het geheel aaneengesmeed door Güray op keyboard. Narod zong 'n lied in het Koerdisch, er volgde ook een duet van Ayseli met haar. Aan het slot van het concert werd de sfeer steeds feestelijker, gaf Taha Karakas een knallende solo op de davul, toen de indringende klank van de duduk zich erbij voegde, ontstond er een mooie muzikale sfeer.

Met dank aan baglamaspeler Soler Berk voor uitleg over Turkse volksmuziek.

Het Turkey Now festival duurt tot en mei. Voor programma zie:
www.turkeynow.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.