Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK
Vrijdag 30 Maart 2012 at 3:02 pm
Amadou & Mariam's Malinese rock houdt huis in een uitverkochte Melkweg
Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Het blinde Malinese echtpaar Amadou & Mariam heeft op het nieuwe album Folila de mix van Malinese muziek met Westerse pop en rock verder uitgewerkt. Live in de Melkweg is de Malinese blues steeds verder naar de achtergrond gedrongen. Afrorock, Afrofunk, Afrikaanse synthesizerpop, het zijn zomaar wat benamingen die je aan de muziek van het duo kan geven.
Amadou & Mariam begonnen het optreden, rustig met zijn 2-en, maar de band voegde zich al snel bij hen: gitaar, drums, keyboard/synthesizer, percussie (djembe, conga's) en 2 achtergrondzangeressen. Het geluid bleef aanvankelijk goed in balans. Het duurde even voordat het concert op gang kwam, van Folila werd Afrique Mon Afrique gespeeld, een song over politieke verandering. Bij Amadou & Mariam is de boodschap in de tekst altijd van belang geweest, daarin tonen ze hun betrokkenheid bij het Afrikaanse continent. Van vorige albums speelden ze onder andere Dimanche a Bamako (van het gelijknamige album uit 2005). De djembéspeler zweepte met ratelende solo's het publiek op, dat in grote getale naar de Melkweg was gekomen en zin had in een avondje swingen.
Het geluid werd langzaamaan harder. Van Folila werd de sterke song Wily Kataso gespeeld en later in de toegift Chérie, de mooiste song van het nieuwe album, een soort Malinese guajira, in Cubaanse stijl dus. Tijdens de toegift werd van Folila ook Another way uitgevoerd, dat klonk als Afrikaanse synthesizerpop. Dat Amadou & Mariam Malinese muziek koppelen aan pop en rock is voor henzelf niet vreemd want Amadou luisterde op jonge leeftijd al naar Led Zeppelin en Pink Floyd. Dat was heel goed terug te horen tijdens het concert in De Melkweg. Bij de sound van de synthesizer moest ik zelfs aan The Doors denken, die gedachte werd echter weer snel afgeleid door de soukousriff die Amadou op zijn gitaar speelde. Maar toch verlangde ik even terug naar Le Meuilleur des Années Maliennes uit 2006 toen Amadou & Mariam's eerste opnames gemastered op CD werden uitgebracht en Amadou op zijn gitaar in zijn eentje Mariam's hoge stemgeluid begeleidde.
Zie ook mijn artikel over Amadou & Mariam in de nieuwe Jazzism www.jazzism.nl
Reageer hieronder
Geen reacties