Categorie: THEATER, CABARET, INTERACTIE THEATER

Maandag 14 Mei 2012 at 10:18 am

Klaas van der Eerden: Grappig, muzikaal en origineel

Klaasvandereerden Klaasvandereerden Klaasvandereerden

Door Judith Aerts met foto's van Bob Bronshof (klik voor vergroting)

Wat is er beter dan de week te beginnen met een avondje lachen bij een cabaretvoorstelling. De show ‘Breedbeeld' van Klaas van der Eerden werd door verschillende bronnen al positief beoordeeld, en op maandagavond 7 mei kon ik zelf mijn mening vormen over deze show. Eerdere shows als ‘Extreem' en ‘Schaap' vond ik erg vermakelijk, echter vind ik Klaas weer iets minder leuk in het tv-programma ‘Wipe-Out'. Wellicht ook wel door het Amerikaanse karakter van de show waarin er voornamelijk sprake is van leedvermaak. Ik hoopte maar dat de humor van de avond meer was als in eerdere shows dan als bij Wipe-Out. Ik had geluk...

Klaas begint zijn show met een heerlijke drum solo, een goede manier om natuurlijk eventuele spanning van je af te slaan, maar ook het publiek is direct alert en klaar voor wat er gaat komen. De twee grootste thema's in de show zijn zijn jeugd en zijn huidige leven met zijn vrouw en kinderen. Hieromheen zijn verschillende sketches die elkaar in een flink tempo afwisselen, iets wat Klaas al in het begin van zijn show duidelijk maakt met de opmerking dat hij van een beetje tempo houdt.

Een aantal van de sketches waren voor mij echt een feest van herkenning. Zo komt er bijvoorbeeld het gebruik van de iPhone op het toilet aan te pas. De huidige generatie kent dat wel: even Twitter (of Facebook) checken als je je wat langer op de wc bevindt. Natuurlijk de dag na de show even checken of Klaas dan ook daadwerkelijk zo regelmatig zijn Twitter bekijkt, even een berichtje sturen, en ja hoor niet heel veel later een berichtje terug.

Ik had voor de show nooit bedacht, dat er ooit een cabaretier zou zijn die een typetje zou maken van mijn type persoon. Echter die avond was het toch echt zover: Klaas omschrijft het als het meisje met het hoedje (wat ik graag naar festivals draag) met haar drankje op het terras die een sollicitatie heeft lopen als marketing adviseur of iets dergelijks. Nou kan ik hier natuurlijk enigszins beledigd door zijn, maar het was echt ‘spot-on' en ik kon niet anders dan heel hard lachen.

Toch waren er ook wat stukken in de show waar ik minder om kon lachen. Als ik ergens slecht tegen kan is het wel schrikken van harde geluiden. Klaas wist dat helaas vrij effectief in zijn show te gebruiken. Bij een stuk waarin hij een typetje speelt van een oude man, die bij luilak graag met opgevoerde brommers de buren irriteert. Klinkt opeens een harde knal, die mij haast letterlijk van mijn stoel deed donderen en dat bleef niet bij die ene keer. Op zich was het goed bedacht, want het schudt natuurlijk iedereen weer wakker en ik vermoed dat het effect voor Klaas vanaf het podium ook hilarisch is. Voor mij persoonlijk was het geen succes.

Verder heb ik gelukkig vooral erg genoten van de vele grappige verhalen, hoe hij als trotse vader met zijn kinderen de speeltuin bezoekt en wordt aangezien voor pedofiel. Hoe hij bij een bezoekje aan de kroeg, na vijf biertjes geen grenzen meer heeft. En als laatste hoe hij op moderne muziek nog danst alsof het eind jaren 80 is. Daarnaast laat Klaas ook weer zien hoe muzikaal hij wel niet is, met de verschillende briljante geluidseffecten en een aantal mooie stukken muziek. Het kan dan ook niet anders dat hij afsluit met zijn dwarsfluit.

Deze voorstelling was te zien in de stadschouwburg Utrecht. 




Reageer hieronder

Eén reactie

Een of meer reacties staan in de wachtrij om goedgekeurd te worden.





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.