Categorie: JAZZ, WERELDMUZIEK

Zaterdag 06 Oktober 2012 at 11:21 pm

NOA, GIL DOR & GASTEN - CALEIDOSCOPISCHE BETOVERING

2012-10/noa_carre_20121002_01.jpg

2012-10/noa_carre_20121002_02.jpg

2012-10/noa_carre_20121002_06_gil_dor.jpg


klik op de foto's voor vergroting

tekst Roland Huguenin - fotografie Joke Schot

dinsdag 2 oktober 2012, Carré, Amsterdam

Achinoam Nini, hier veel bekender onder haar artiestennaam Noa, was voor een charmeoffensief in Amsterdam. Carré was het decor bij haar optreden. Het circustheater van weleer, bood de perfecte ambiance, die als een tweede huid paste om de acts van Noa en haar gezelschap. Naast haar rol als opperstalmeester, trad ze als een veelzijdig acrobate voor het voetlicht. Het Solis String Quartet mocht zorgen voor opwarming van het publiek, met een ware ouverture, in een stuk van Pat Metheny. Aansluitend voltrok zich een kleurrijke en wervelende show. Met kinderliedjes, mystiek, olieblikken en "We Can Work It Out" als resultaat. 

In de opmaat van het concert laten de leden van het Solis String Quartet zien waartoe een modern strijkkwartet in staat is. Volledig passend in de smaak van het hedendaagse publiek, wordt virtuositeit vloeiend gecombineerd met showeffecten en theatrale elementen. Vooral hun symfonische kwaliteiten verbazen en ontroeren. Gedurende het concert zal de klank van gestreken en geplukte snaren perfect samenvloeien met het warme gitaarspel van Gil Dor. Frappant is hoe modern traditionele instrumenten kunnen klinken in hedendaagse popsongs; strak en glad, zonder tussenkomst van ingenieuze elektronica.

2012-10/noa_carre_20121002_03_copy1.jpg

2012-10/noa_carre_20121002_04.jpg


Noa (1969, Tel Aviv) is een van Israëls meest populaire artiesten. Een 'popdiva' met allure, maar zonder opsmuk. Ze maakt een oprecht en zuiver contact met het publiek, dat haar ook hier te lande op handen draagt. De afstand van Israël tot het westen is niet groot. Ook niet in muzikaal opzicht. Qua emotie zijn er wel duidelijke accentverschillen. Het is vertederend om te zien hoe kwetsbaar Noa zich opstelt, en zich verbindt met haar publiek via de 'beproefde' drie-eenheid geloof, hoop en liefde. Geen moment door zalvend te zijn overigens. Ze is puur gericht op het contact en heeft een boodschap zonder missie. Noa voedt met aanstekelijk enthousiasme en een eerlijke performance.
Het zangtalent van Noa doet verbazen wanneer je dat live kan meemaken. Moeiteloos vermengt ze traditionele Joods-Arabische elementen met popsongs, waarbij ze zich aanvullend bedient van technieken uit bel canto en jazz. Haar culturele en artistieke bagage uit zich in deze show in de samenwerking met haar vertrouwelingen, in een combinatie met liedjes uit het 'Israëlisch liedboek'. Dat liedboek bevat een verzameling van Hebreeuwse liedjes die tussen 1930 en 1970 ontstonden in Israël. Liedjes die zonder politiek of religieus belang een plek verworven in de Israëlische cultuur. Noa groeide op in Amerika en ging op haar zeventiende naar Israël. Die volksliedjes, die ze nu zelf zingt, werden toen dagelijks gezongen door kinderen in haar omgeving.

2012-10/noa_carre_20121002_07_solis_quartet.jpg

2012-10/noa_carre_20121002_08_solis_quartet.jpg

2012-10/noa_carre_20121002_05.jpg

In een circus vol verhaal en avontuur, gebeuren dingen waar je op hoopt, maar die je niet verwacht. Geslaagd zijn de ritmische duetten tussen Noa en Gadi Seri, die culmineren in een zinderend slagwerk op lege olijfolieblikken. Hoe veelzijdig kun je zijn op deze instrumenten?
Gil Dor, die in de ochtend nog zijn schoonvader moest begraven, straalt in verstilde en extatische solo's. Moeiteloos schakelt hij tussen gitaarliedjes, jazz, klezmer, rock en dansante vocalises.
Ondanks haar warmte en toewijding past het solistische gastoptreden van de Palestijnse Mira Awad, minder goed in het geheel. Niet zozeer de Arabische microtonaliteit, die zeker boeit, maar wel de bijna rockchick-achtige manier van zingen vormt een te groot contrast met de veel verfijndere muzikale aanpak van Noa.
De parade van popsongs, traditionals en opzwepende ritmes vormen een welkome afsluiting voor een dag. In Carré genoot een grote schare fans en een flinke groep vips zichtbaar van de Israëlisch betovering door het muzikale gezelschap van Noa en Gil Dor. Toegankelijke muziek met een fundament van eeuwenoude tradities.

LINE UP
Noa - zang en percussie
Mira Awad - zang en gitaar
Gil Dor - gitaren
Gadi Seri - percussie
The Solis String Quartet:
Vincenzo Di Donna - viool
Luigi De Maio - viool
Gerardo Morrone - altviool
Antonio Di Francia - cello

LINK
Noa




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.