Categorie: JAZZ, WERELDMUZIEK

Zondag 14 Oktober 2012 at 8:40 pm

PABLO MENÉNDEZ EN MEZCLA - EEN MENU VAN ZOETE PEPERS

2012-10/20121010_pablo_menendez__mezcla_bimhuis.jpg

2012-10/p.menendez__mezcla_bimjios_02.jpg

2012-10/p.menendez__mezcla_bimjios_03.jpg


(klik voor vergroting)

Tekst Rik van Boeckel en Roland Huguenin - fotografie Roland Huguenin

Aan het begin van een Europese tour, gaven Pablo Menéndez en zijn groep Mezcla, een eenmalig concert in het Bimhuis. De dag ervoor gaf de groep een presentatie en een kort optreden in het Bimhuis café. Voor velen was dit waarschijnlijk een eerste kennismaking met deze groep in Nederland. Of had dat het kunnen zijn, want op woensdagavond was de publieke opkomst gering en ook op donderdag was de zaal slechts matig gevuld. Gemiste kansen, want de muziekcultuur in Cuba is dan misschien wat geïsoleerd en old fashioned; erg levendig is die wel. En inderdaad, zoals de naam van de groep wil zeggen, biedt hun muziek een mengsel van stijlen en invloeden.

Mezcla draagt de genen van de Cubaanse muziek scene in zich, zoals die zich de afgelopen 25 jaar, mede onder hun eigen invloed, heeft ontwikkeld. In de grote clubs in Havana worden son, samba en salsa, verweven met alle westerse invloeden van jazz en pop. Mezcla zoekt en ontwikkelt zich voortdurend, in een stijl waarin Latin tradities worden gecombineerd met meer westerse genres. De verschillende muzikale ontwikkelingen van Noord- en Zuid-Amerika worden losjes gecombineerd.
Pablo Menéndez' inspanningen zijn er op gericht om een goede tijd te hebben. Wat hem betreft is muziek het best bindende element en is optreden een feestje. Spanning is iets dat in de muziek zelf moet zitten.
Op woensdagavond gaf Mezcla een intiem huiskamerconcert. Nadat een aantal zeer uiteenlopende nummers zijn gespeeld, wordt duidelijk dat kracht en zwakte van het muzikale concept van de band, dicht bij elkaar liggen. Het zijn musici met verschillende stijlopvattingen en invalshoeken. De momenten waarop ze gezamenlijk a capella zingen klinken ze close en puur. Verder fungeert het gezelschap als een levende jukebox. Bovendien wordt bijna elk nummer opgebouwd uit diverse genres. Dat is verwarrend en vraagt veel aanpassing van de luisteraar. Op zich is het bewonderenswaardig dat alle stijlen zo goed worden beheerst en gemengd.

2012-10/recensie_20121011_p.menendez__mezcla_bimjios_04.jpg

2012-10/p.menendez__mezcla_bimjios_05.jpg

2012-10/p.menendez__mezcla_bimjios_06_copy1.jpg


Jazzgitarist Pablo Menéndez, in 1952 geboren in Oakland, Californië, verhuisde in 1966 met zijn moeder, blues en jazz zangeres Barbara Dane, naar Havana. Van jongs af aan maakt hij daar jarenlange muzikale omzwervingen. Met zijn eigen band Mezcla veroverde hij het clubcircuit van de Cubaanse hoofdstad. De groep werkte samen met illustere artiesten, zoals Santana, Chucho Valdes en Bonnie Raitt.
Afgelopen donderdag dreunde het Bimhuis op haar grondvesten. Vooral door de prachtig schetterende trompetsolo's van Máyquel González, de sax riffs van Nestor Rodriguez en de bombastische, maar ook weergaloos bespeelde drums van Calixto Oviedo. Pianist Oldrich González en bassist Yasser Morejon bleven nogal op de achtergrond. Wat betreft Morejon was dat erg jammer,  want in zijn solo's kwam zijn talent en het prachtige geluid van zijn zessnarige basgitaar wel goed naar voren. Er werd erg hard gespeeld, waardoor de technici geen grip kregen op de geluidsbalans. Veel details gingen helaas verloren.
Menéndez voerde de band vanuit de Latin jazz naar allerlei zijpaden: Weather Report-achtige jazzrock, gruizige blues, Santana like Latin rock en funky grooves. Uiteraard kwamen de Cubaanse muziektradities goed aan bod: son a la de Buena Vista Social Club, bolero, rumba, mambo en Afro-Cubaanse santeria-chants, waarin percussionist Octavio Rodriguez op conga's en bata drums de hoofdrol vervulde.
Regelmatig deed de muziek van Mezcla denken aan de film Habana Blues. Zo bracht Menéndez de Afro-Amerikaanse blues vanuit zijn Californische roots en liet die vloeiend overgaan in Cubaanse jazz. De jazzelementen kwamen het sterkst over, met een hoofdrol voor de door Joshua Redman geïnspireerde Rodriguez. Daarnaast Afro-Cubaanse chants en danzones, waar een onmiskenbare jazzy touch aan werd toevoegd. Je zou misschien kunnen spreken van 'danzon jazz'. Chucho Váldes werd geëerd in Chucho's Blues, en Theophilo de Monckio (Menéndez heeft beslist veel humor) in Round Midnight. Ook Irving Berlin kwam langs en een ereplaats op de setlist werd ingeruimd voor Lenguasa van Pancho Quinto.

LINE UP
Pablo Menéndez - gitaar, zang
Máyquel González - trompet
Nestor Rodriguez - tenorsax
Oldrich González - piano
Yasser Morejon - bas
Calixto Oviedo - drums
Octavio Rodríguez - percussie

woensdag 10 en donderdag 11 oktober 2012, Bimhuis, Amsterdam

LINKS
Mezcla Cuba
Pablo Menéndez & Mezcla
Music
Barbara Dane




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.