Categorie: JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 26 Februari 2013 at 8:30 pm

Please don't stop: Metropole Orkest met Richard Bona in Lantaren Venster

Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri

Door Harm Tiddens met foto's van Rosaria Macri (klik voor groter)


Het zal je maar gebeuren. Je bent een jonge arrangeur en je wordt uitgekozen uit een groot aantal aanmeldingen om een week naar Nederland te komen om arrangementen te schrijven voor het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza, met als gastsolist Richard Bona. Acht arrangeurs, allen uit het buitenland afkomstig, hoorden tot de gelukkigen. Ze kregen elk een maand de tijd om een nummer uit het repertoire van Richard Bona te bewerken voor het uit 60 musici bestaande orkest en natuurlijk voor Bona. Een niet geringe opgave.

Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri

Thema van de arrangementen was ‘Slaves to the groove'. Na een week repeteren vond 23 februari het concert plaats in een uitverkocht Lantaren Venster. Op de podiumvloer van de concertzaal, waar normaal 3 tot 5 musici zitten, zat nu tot in de diepste hoeken het voltallige orkest uitgestald met in het midden op een kleine troon Bona. Het werd een prachtig concert. Hulde aan de geluidstechnici die het voor elkaar hadden gekregen om elk individueel instrument, van sambaballen tot trombone, glashelder tot hun recht te laten komen. Het was bijzonder om een vrije kleurrijke vogel als Bona geconcentreerd van bladmuziek te zien spelen. De mimiek waarmee hij de bladmuziek bekeek varieerde van opperste verbazing tot intens genoegen. De combinatie van de glasheldere warme zang van Bona met de strijkers vormde een prachtige twee eenheid. Ook met de groove zat het meer dan goed. Bona is een groovemaster in optima forma. Hij werd daarbij ondersteund door alle groovemasters in het Metropole orkest. Bona kan ongelofelijk veel met zijn bas maar hij laat zich vrijwel nooit verleiden tot macho acrobatiek.

Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri Richard Bona foto Rosaria Macri

Zijn razendsnelle subtiele licks met verrassende accenten en conclusies zijn altijd ‘slaves to the groove'. Bona kreeg van Mendoza één nummer de ruimte om een geïmproviseerd solo nummer te spelen, waarschijnlijk om even los te komen van de strakke orkest discipline. Bona zong daarbij wat hij op zijn bas speelde (en niet andersom). In de tekst van de improvisatie verwerkte hij nog even zijn onvrede over het koude winderige weer in Rotterdam dat hij vooral kent van het North Sea Jazz festival in.... ‘Summertime'. De acht arrangeurs kunnen trots zijn op hun knappe verkenningen van het groove landschap, variërend van rumba, calypso tot aan reggae. De avond werd afgesloten met maar liefst 3 toegiften. Na twee toegiften merkte Bona op: ‘There are no numbers left'. Gelukkig waren de geluidstechnici niet tevreden over de opname van het eerder gespeelde ‘Please don't stop'. Mendoza ging dus voor een ‘retake' en sloot daarmee deze bijzondere avond af. Dit wereldorkest kan weer acht hele bijzondere arrangementen aan het inmiddels meer dan 15.000 titels tellende archief van het orkest toegevoegen. Dat de subsidie voor het Metropole Orkest is gehalveerd is doodzonde. 'Please don't stop' was de unanieme conclusie van het publiek.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.