Categorie: JAZZ, MUZIEK

Maandag 18 Maart 2013 at 08:45 am

Jason Moran and The Bandwagon: drie-eenheid in topvorm.

Jason Moran foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri

Door Harm Tiddens et foto's van Rosari (klik voor vergroting)

Het trio van Jason Moran and The Bandwagon toert regelmatig in Nederland. De timing van het concert op 9 maart in Lantaren-Venster was niet erg gunstig, omdat het samenviel met de Rotterdamse Museumnacht en met overvloedige regen en wind. Toch waren ook nu weer vele jazzminnaars op het concert van dit innoverende dynamische trio afgekomen. De heren waren voor de afwisseling keurig in zwart pak gehuld. Bassist Tarus Mateen zorgde met zijn rode sokken en vlinderstrik voor de jazzy touch van de outfit.

Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri

Tijdens het openingsnummer zat Moran als gebruikelijk veelvuldig met elektronica te rommelen. Dit keer waren op de op piano opgestelde smartphone twee kinderen te zien (Van Papa Moran?), die het eerste nummer live aan het bijwonen waren. Gezien het drukke toerschema van het trio misschien niet helemaal onbegrijpelijk. Veel nummers van het trio beginnen met een geluidsfragment als intro. De melodie en de groove van het geluidsfragment worden vervolgens stukje bij beetje door het trio overgenomen om er daarna een volstrekt unieke eigen draai aan te geven. Een mooi voorbeeld hiervan was het melancholische ‘Big Stuff' van Billie Holiday. Jason verwerkte de melancholische sfeer van het nummer moeiteloos in zijn subtiele improvisaties. Ook werd een Missisippi blues met een fragment afgetrapt. Moran gaf tijdens het optreden aan dat het trio werkt aan een CD met Fats Waller's ‘retranscriptions'.

Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri Jason Moran and the Bandwagon foto Rosaria Macri

De opnamen voor deze CD, die in het najaar moet uitkomen, zijn vrijwel afgerond. Als voorproefje kregen we een groovende bewerking van Waller's 'Jitterbug Waltz' te horen. Verder werden we getrakteerd op een spannende bewerking van het in 1939 uitgebrachte ‘Sheik of Araby'. Of Fats zijn bewerking van het nummer direct zou herkennen is maar de vraag. Moran keek bij zijn improvisaties naar zijn toetsenbord zoals een moderne schilder naar zijn doek kijkt. Hij smeet hierbij als een Karel Appel met grote klodders muzikale verf, afgewisseld met de subtiele penseelstreken van Salvador Dali. Tijdens ‘Sheik of Araby' kwam ook eindelijk beweging in bassist Mateen. Deze had tot aan dit nummer vooral uitdrukkingsloos onderuitgezakt op zijn Spaanse 4-snarige semi-akoestische fretloze Marco bas zitten te spelen. Opvallend is dat het trio zo op elkaar is ingespeeld, dat ze elkaar nauwelijks hoeven aan te kijken om de complexe ritme veranderingen of brakes aan te geven. Drummer Nasheet Waits soleert vrijwel continu als een twee-eenheid mee met Moran, ondersteund door de ‘walking bass' van Mateen. Het is te hopen dat het trio in het najaar weer langskomt bij Lantaren Venster om ook de andere nummers van de nieuwe CD te laten horen.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.