Categorie: THEATER, TONEEL

Dinsdag 02 April 2013 at 9:23 pm

Tsjechov 3-De Kersentuin, soms teveel komedie!

De Kersentuin De Kersentuin De Kersentuin

door: Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P foto's Ben van Duin (klik voor groter)

Misschien komt het door de gecreëerde chaos, die regisseur Gerardjan Rijnders naar ik aanneem, zo bedoeld heeft, maar al direct is de toeschouwer bekend met de chaos in de familie en de onsamenhangende relaties die elkaar dan weer aantrekken en dan weer afstoten. Als de 100 jarige kast, midden bijna front podium, staat te trillen arriveert de trein die Ljoebov (Carine Crutzen) en haar gevolg uit Parijs huiswaarts brengt. Ljoebov in Parijs door haar minnaar kaalgeplukt en aan lager wal geraakt heeft thuis nog wél iets aan decorum op te houden.

Thuis op het landgoed "de Kersentuin" waar haar broer Leonid Gajev (Hein van der Heiden) met zijn huisknecht Firs (Reinier Bulder - voor mij de meest indrukwekkende acteur in deze tragikomedie) als Dandy woont. Gekleed in een zalmkleurige overjas en zich als feodaal heerser gedragend tegen zijn bediende Firs leidt Leonid een doelloos voortkabbelend bestaan. Ondanks vele waarschuwingen uit diverse hoeken is het gehele familiekapitaal verdampt en raadt, ten overvloede en ongehoord, buurman Lopachin (Een meesterlijke rol van Paul R Kooij) Leonid en vooral Ljoebov aan de Kersentuin om te hakken en het terrein, heerlijk aan de rivier gelegen, bouwrijp te laten maken om te verpachten als grond voor vakantiehuisjes. Lopachin is ook gecharmeerd van het wulpse gedrag van Ljoebov en geniet van de sporadische aandacht die hij van haar krijgt. Maar meestentijds wijst ze hem en zijn voorstellen af. Erger nog ze speelt met hem en zijn gevoelens.

Rijnders laat de acteurs aanvankelijk nagenoeg op de vierkante meter spelen. Ondanks de ruimte op het podium kruipt alles en iedereen vlak op elkaar voor de kast en rond de twee stoelen die er staan. Dit geeft een chaotisch toneelbeeld waarin direct de sfeer wordt gekenmerkt, hoewel er naar gelang het stuk zich vordert, ruimer gespeeld wordt, zal deze opgeroepen sfeer blijven hangen. Daarnaast heeft Rijnders met dit derde Tsjechov toneelstuk na "De Meeuw" en "Oom Wanja" in de seizoenen 2011 en 2012 dit seizoen voor een héél grote dosis humor gekozen. Hoewel ook Tsjechov vlak voor zijn dood over dit stuk al zei dat het de meest komische voorstelling van allen was vind ik het jammer dat de humor zo vet is aangezet. Liever had ik het iets subtieler, vileiner en of sarcastischer gezien, temeer omdat deze groep topacteurs dan mogelijk nog meer hadden kunnen excelleren dan nu. Het is voor mij, zeker ten opzichte van de vorige twee Tsjechov's net iets te veel van het geinige.

De achterliggende gedachte van een aan lager wal geraakte familie die om diverse redenen volledig aan de grond zit verflauwt hierdoor een beetje. De diepere gevoelens hoe treurig het eigenlijk allemaal wel is, en wat in die tijd vele voormalige grootkapitaalbezitters in Rusland overkwam, wordt nu een klucht en dat was het voor de voormalig rijken zeker niet. Wel wordt op deze wijze overduidelijk welk een nonchalance men had en welke gedachten men omarmde, dat het allemaal zo'n vaart niet zou gaan lopen. Maar als ten slotte het gezelschap De Kersentuin moet verlaten omdat buurman en inmiddels zelf grootgrondbezitter Lopachin zijn wraak neemt op de nazaten van de voormalig lijfeigenen van zijn vader, wordt het naderend toekomstbeeld langzaam helder en worden tranen met tuiten gehuild, dan is het te evenwel te laat.

Hummelinck Stuurman heeft met dit Tsjechov drieluik laten zien hoe laagdrempelig en toegankelijk het werk van Tsjechov kan zijn en naar ik hoop wordt ook in de toekomst besloten meerdere series van minder toegankelijk lijkende auteurs aan te bieden. Zeker als men dit gezelschap met daarin verder Eline ten Camp. Saskia Temmink, David Lucieer, Thomas de Bres, Thijs Prijn en good old Jules Croiset (de acteur met misschien wel de meest heldere toneelstem van Nederland, en inmiddels met ruim 57 jaar speelervaring als toneelgrootmeester bestempeld mag worden) o.l.v. Gerardjan Rijnders bijeen kan houden.

Voor info zie: de website
Op 19 april ook in de Stadsschouwburg Groningen




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.