Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 09 April 2013 at 3:33 pm

Sousou & Maher sprankelend in Podium Mozaiek

Sousou & Maher Cissoko foto Hans Speekenbrink Sousou & Maher Cissoko foto Hans Speekenbrink Sousou & Maher Cissoko foto Hans Speekenbrink

Tekst Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


"Wij reizen binnen werelden, niet tussen werelden," is de filosofie van het Zweeds/Senegalese duo en muzikale echtpaar Sousou & Maher. Je hoort Zweedse zang in combinatie met de West-Afrikaanse kora, Westerse folk met Senegalese mbalax. En als zangeres/gitariste Sousou en koraspeler beiden kora gaan spelen, gaat het sprankelen en dat was mooi en bijzonder om mee te maken in Podium Mozaiek, Amsterdam, als begin van de World Sessions toer.

Bijgestaan door bassist Andreas Unger en de geweldige Senegalese percussionist Pape Seck, maakten Sousou & Maher er een bijzonder mooi optreden van. Dat fraaie samenspel op de kora vond plaats tijdens de uitvoering van Sinaya, een lied dat op het in oktober te verschijnen nieuwe album zal staan net als Doule en Aline Sitou. De drie nieuwe nummers zaten midden in het optreden tussen het repertoire van de twee andere albums in: Adouna (2008) en Stockholm-Dakar (2011). Tijdens Lita Pa Mig van het laatste album zong Sousou in het Zweeds, Jarabi van Adouna begon met een kora tune die ik in 1990 in het zuiden van Senegal had gehoord, in Ziguinchor, de stad waar Maher opgroeide in een familie van griots en koraspelers.

In de film voorafgaand aan het optreden, vertelde hij hoe streng zijn vader soms kon zijn en hem de deur uit schopte als hij het niet goed deed. Maar het heeft effect gehad, zo bleek in Podium Mozaiek. Zijn spel is anders dan dat van de Malinese grootheid Toumani Diabate, de stijlen van Mali en Senegal zijn sowieso verschillend. Ieder West-Afrikaans land waar kora wordt gespeeld heeft een eigen kora stijl want de griots die in het verleden door West Afrika trokken pasten de muziek aan aan de natuurlijke omstandigheden waar ze in terecht kwamen.
Sousou & Maher zijn een soort moderne griots die de hele wereld overtrekken en de reis Stockholm-Dakar daadwerkelijk hebben gemaakt, met de auto. Het geeft de muziek van het duo een sterke eigenheid mee, ze schrijven alles zelf en gaan tijdens het optreden soms volkomen in elkaar op. Ze spelen 'muziek van de stromende kleuren', de loeistrakke felle slagen van Pape Seck op sabar, djembé, tama (talking drum) en calebash doen me terugdenken aan de hectiek van de Senegalese hoofdstad Dakar.

De overgangen van rustige bijna meditatieve en contemplatieve stukken naar snelle gepeperde gedeeltes gaat soms heel plotseling, en eigenlijk wel eens te plotseling alsof er een dromerige stilte doorbroken wordt. Het van Adouna afkomstige Toumaranke wordt opgedragen aan hun dochter op wie tijdens tournees wordt gepast door Sousou's ouders in Zweden. Tijdens het slotnummer Jangfata ( op Stockholm-Dakar met de Zweedse rapper Timbuktu) wordt het publiek bij de zang betrokken, de sfeer is prima, het is een genot om naar de harmonieuze muziek van Sousou & Maher te luisteren.

Agenda World Sessions tour:

9 APR. 20:30 UUR OOSTERPOORT, GRONINGEN
10 APR. 20:00 UUR RABO THEATER HENGELO
11 APR. 20:30 UUR KORZO, DEN HAAG
12 APR. 20:15 UUR DE DOELEN, ROTTERDAM
13 APR. 20:15 UUR MUZIEKGEBOUW, EINDHOVEN




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.