Categorie: THEATER, TONEEL

Dinsdag 11 Juni 2013 at 2:15 pm

Bagdad Café en Liquid Town twee zomerproducties bij het Appel theater

door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P

Het Appeltheater leeft en hoe. Na de succesvolle actie voor haar bestaansrecht, hoewel er nog steeds hulp nodig blijkt, na het besluit de subsidie terug te draaien, wil de toneelgroep De Appel aantonen terecht voort te bestaan. Na een aantal zeer succesvolle en overtuigende marathonproducties heeft het gezelschap voor deze zomer een zomerse dubbelproductie op het programma staan. In één voorstelling worden twee producties gespeeld "Bagdad Café" en "Liquid Town" beiden onder regie van de gastregisseurs Saskia Mees en Judith de Rijke.


Voor de muziektheaterbewerking van "Bagdad Café" zocht Saskia Mees de oorspronkelijke filmregisseur Percy Adlon op, die in 1984 deze roadmovie realiseerde, om zijn toestemming voor deze theaterversie te vragen. Op de première avond in het Appel theater in Scheveningen liep de regisseur van weleer met een zeer tevreden gezicht naar de bar na het zien van een wel zeer geslaagd productie. Over zijn mening hoeft in geen geval getwijfeld te worden. Maar reden tot twijfel is er dan ook helemaal niet. Saskia Mees, van oorsprong muziektheater regisseur heeft met Bagdad Café bij het Appeltheater weer een tak toegevoegd aan de succesboom van dit gezelschap. Het verhaal over de, voor haar echtgenoot weggelopen. Jasmin Münchstettner (Judith Linssen), die plots verschijnt in Bagdad Café, een pleisterplaats voor truckers zo maar in the middle of nowhere. De zaak wordt gedreven door Brenda (Trudi Klever), die strijdt voor behoud van haar zaak en zorg voor haar puberdochter Phyllis (Naomi van der Linden). Er zijn passanten en een voormalig filmer uit New York die als vaste huisgast niet weg te denken is uit Bagdad Café. Deze Mr. Cox (alweer een glansrol van Hugo Maerten) ziet alles door een gekleurde bril en wil alles op de juiste wijze belichten, zowel letterlijk als figuurlijk is hij daar continue mee bezig, wat als een Haarlemmer olie voor het verhaal werkt. Deze vier hoofdrolspelers creëren onder regie van Mees zo'n geweldig tastbare sfeer die mede door het geweldige muzikale niveau, er wordt prachtig gezongen vooral door Linssen en Van der Linden, dat je als toeschouwer al snel je sympathieën krijgt voor de diverse karakters. Het is een roadmovie achtig geheel geworden met de sfeer van Brecht en Waits en geweldig mooie en bovenal pakkende uitvoeringen van o.a. "Ich brauch Tapetenwechsel" en vooral "Zu mude, zu schlafen gehn".
Alleen al voor deze productie moet je de komende zomer naar de Scheveningse Duinstraat 6 waar m.u.v. de maand juli tot 8 september deze Dubbel te zien is.
In "Liquid Town" wordt het beeld geschetst van een Circusfamilie, waar de directeur anex koning (Aus Greidanus jr. - Wat is deze acteur toch onmetelijk goed en indrukwekkend in zijn spel) volledig is ingestort na de zelfmoord van zijn muze, de dwerg Carolientje. Hij kan en wil niet meer. Hij blijft hangen in flarden van herinneringen en successen uit het verleden (oude Appelproducties komen in fragmenten voorbij) en lijkt de waanzin nabij. Maar het publiek wil het circus zien, zij willen juist meer, veel meer cultuur en eist daarom meer door op de gesloten deuren van het circus (of theater) te bonken. De metgezellen in het circus; Isabella Chapel, Marguerite de Brauw, David Geysen en de zoals altijd meesterlijk spelende Bob Schwarze, zijn marionetten van de directeur. Zij vrezen hem en verachten hem, maar kunnen niet zonder hem. Wat zal er gebeuren, kunnen ze door, geven ze toe aan de roep van het publiek of sterven ze een stille dood door het ontvallen van Carolientje. Het hele stuk is een prachtige aaneenschakeling van Appelherinneringen en actuele situaties, zo is Carolientje een slim gevonden metafoor voor de weggevallen subsidie en is het op de deur bonkend publiek het Appelpubliek wat ondanks de subsidie stop van de overheid wel het Appel gezelschap wil blijven zien. De schijnbare chaos is het Rijks cultuurbeleid en de marionetten van acteurs zijn de pionnen in dit spel van waan wat de overheid heeft gecreëerd in de vaderlandse cultuurwereld. Kortom een slimme vondst, dit protest tegen het warrige en ongestructureerde Nederlandse cultuurbeleid. Samen met "Bagdad Café" vormt "Liquid Town" een geweldige avond echt ambachtelijk theater met de grote K van Kunst, iets wat niemand ons af mag nemen, de overheid al zeker niet.
Voor informatie, speeldagen en aanvangstijden zie: www.toneelgroepdeappel.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.