Categorie: JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Maandag 17 Juni 2013 at 2:35 pm

Gemoedelijke sfeer en mooie muziek op Houtfestival in Haarlem

Martien van Groeneveld Klavan Gadje Maite Hontele foto Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel. Foto's: PR en Hans Speekenbrink


Al bijna 30 jaar vindt in Stadspark de Haarlemmerhout in Haarlem het gratis toegankelijke Houtfestival plaats. Altijd is dit het derde weekend van juni. Er zijn verschillende locaties op dit sfeervolle gezellige festival: de Familietent, het Talentenpodium, Podium Grenzenloos en het Houtpodium. Dit is het hoofdpodium waar zondag Haarlem Saxt!, Klavan Gadjé, Kobo Town, Jeri-Jeri en Maite Hontelé optreden. Ook gebeurt er van alles op het veld en is er een Kinderplein.

Als ik het grote veld betreed rond drie uur zondagmiddag speelt het Waterfluit Orkest van Martien Groeneveld. In het midden van de uit grote witte emmers bestaande speelcirkel staat de grote door Groeneveld bespeelde Reuze-Xylofoon, hij wordt begeleid door een djembéspeler, kinderen en volwassenen maken een ritme op de emmers. Ondertussen is er op het nabijgelegen Talenten Podium een optreden aan de gang van een jongerenorkest. Het geeft meteen het gemoedelijke karakter weer van dit festival voor jong en oud. Ondertussen geeft het uit Leiden en Roelofarendsveen afkomstige Klavan Gadjé met aanstekelijke op balkan melodieën geïnspireerde muziek een swingend optreden waarvan ik nog net het staartje meemaak. Poldergypsy, Nederklezmer en boerenbalkan, zo wordt hun muziek omschreven.

Van het Houtpodium naar de tent met Podium Grenzenloos is het niet ver. Daar had al eerder Masala opgetreden met een mix van Indiase en klassieke muziek. Er heerst een relaxede sfeer bij het optreden van Haytham Safia ( Arabische luit) en Osama Mileegi (djembe, conga's), zij creëren een mix van oosterse en Afrikaanse muziek. Een andere cross-over is te horen bij Kobo Town. Het duurt even voordat deze band het publiek warm krijgt met hun cocktail van calypso, reggae, son en jazz. Maar hun Jamaicaanse Yankee Dollar-chant gaat erin als koek. Toch mis ik iets naast de zang, gitaren, trompet en drums: groovende percussie!

Onder een luifel bij een caravan staan de 2 DJ's van Radio Martiko. Ze gebruiken twee sousafoons als speaker en draaien oude plaatjes waarop door enkelen gedanst wordt. Iets verderop is dan in de Grenzenloos tent Pumporgan aan het spelen: tegendraadse jazz met een sterke groove, de sound van het Hammond-orgel prominent aanwezig naast saxofoon, gitaren en drums. Messing With The Chicken heet een van de nummers.
Hierna dwaal ik af naar de Familietent waar ik het jeugdpercussie-ensemble Wulabakan net gemist heb maar nu al snel als publiek bij het optreden van Boomwhakalaa!! wordt betrokken. Onder leiding van percussionist Roel Calister worden er ritmes gespeeld op aan iedereen uitgedeelde boomwhackers (meerkleurige plastic buizen waarmee ritmes worden gespeeld). Eerst denk ik dat het alleen voor kinderen is bedoeld maar hier wordt jong, ouder en oud bij betrokken, een echt familiegebeuren dus! Erg leuk om mee te maken.

Vervolgens is het feest bij Jeri-Jeri uit Senegal , een spectaculaire samenwerking tussen de Berlijnse producer Mark Ernestus en een groep sabar-drummers uit Senegal. Het is het enige optreden van de groep in Nederland en het dak gaat er dan ook af. De mbalax grooves van de sabarspelers combineren stevig met de hoge klanken van de tama, de kleine felle Senegalese talking drum, de doordringende stem van de zangeres. Voor het Westerse element zorgen de drums, gitaar en keyboard. Er wordt voor en op het podium gedanst, de in Nederland wonende Senegalese djembé-virtuoos Okey Sene voegt zijn karakteristieke djembé-patronen in een nummer er aan toe.
Daarna denk je even uit te blazen bij de Ghanese artiest King Ayisoba die alleen en met band ook menigeen in beweging brengt. Hij bespeelt een bijzonder snaarinstrument: de kologo, een soort banjo. De ritmes zijn heel anders dan die uit Senegal, met zijn stem brengt hij een hard bijna snerpend geluid voort. Samen met een mij onbekende Westerse gitarist speelt hij een melodische trance-groove.
Op het Houtpodium wordt vervolgens overgestoken van West Afrika naar Colombia waar de Nederlandse trompettiste en zangeres Maite Hontelé woont- en waar ze een ster is. Ze wordt geflankeerd door topmusici uit de Nederlandse latin scene. En presenteert haar nieuwe album Dejamé Asï waarvoor haar vriend Juancho Valencia alle nummers arrangeerde. Van salsa naar chachacha en chuchucu gaat ze. Zo wordt de laatste stijl in Colombia genoemd, vertelt ze het publiek. Of het een subgenre van de cumbia is, is niet meteen duidelijk. Maar een kniesoor die daarom maalt. Net als bij Jeri-Jeri wordt het dus weer een feestje op dit bijzonder geslaagde Houtfestival.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.