Categorie: THEATER, CABARET

Zondag 01 December 2013 at 8:20 pm

Dames voor na Vieren, eigenlijk liever helemaal niet.

“Dames voor na Vieren”met Bruids- en Grafwerk”

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Er zijn van die theatervoorstellingen waarbij je denkt wie heeft er in hemelsnaam gezegd dat dit het theater in kan, dat dit een publiek, anders dan de vrienden, bekenden en familieleden op de premièreavond, een avond lang kan vermaken. Humor die zo plat, goedkoop, oninteressant en vlak is, dat een kind van acht er al niet meer om zal lachen. Kortom waar je als theaterbezoeker je avond volledig verspild hebt aan uitermate goedkope humor en vermaak. En toch komen ze voor, gelukkig steeds minder maar ze zijn er nog wel, dat soort droevige voorstellingen. Het nieuwe programma van “Dames voor na Vieren”met Bruids- en Grafwerk” is zo’n absoluut smakeloze voorstelling.

Twee dames, Anne van Rijn en Hanneke Drenth , en pianist Daniël van Veen, dat kan leuk worden dacht ik nog in het begin, ze werden maar liefst twee maal genomineerd voor de “Neerlands Hoop”, de opening lijkt ook veelbelovend, maar helaas halverwege de zaal is er al niets meer van te verstaan, laat staan achter in de zaal, daar is het slechts een geroezemoes van 2 stemmen. Maar na een klein kwartier werd de geluidsman ook wakker en werd het geluid iets, niet veel, maar iets beter. Helaas was toen de verveling van de irritante piepstemmetjes en simpelweg vervelende typetjes al toegeslagen en wilde ik eigenlijk het liefst weg. Maar dat doe je die meiden toch ook niet aan, opstaan en weglopen midden in de voorstelling, dan de rit maar uitzitten.
Hoe kon dit ooit genomineerd worden en nog wel twee maal ook, wat hebben zij in de coulissen uitgespookt zou je bijna denken, want dit is zo niveauloos. Uit verveling kijk je wat om je heen en zie je niet eens zo veel blije gezichten, een enkeling kijkt, waarschijnlijk net als ik, zelfs zeer verveeld.

En zo kabbelt het programma maar door, ook de scene waar twee mensen van de eerste rij op het podium worden gevraagd en aan een tafeltje mogen plaatsnemen als in een restaurant, waarbij een zigeunerorkestje hen dan berooft. Hoe bedoel je discriminatie en vooroordelen. Trouwens een iets gelijkende scene speelde Tom Manders (Dorus) bijna vijftig jaar geleden al en dat was toen wel leuk. Tegen het einde van het programma zijn er plots twee momenten die er iets boven uit steken de liedjes “Mama heeft een huis gekocht” en het eigenlijk enige wel goede in de show “Duizend doden” maar daar moet je het dan ook wel mee doen. En als je dan denkt eindelijk weg te mogen hebben de dames ook nog een toegift in petto, net zo flauw en droevig als het grootste deel van dit programma. Het slotapplaus is uiteindelijk dan ook opvallend kort wat mijn visie toch wel iets ondersteund. Eigenlijk zou ik hierbij een waarschuwing moeten doen uitgaan. Ga niet naar de “Dames voor na vieren”, tenzij u dol bent op pubermeisjes schoolpleinhumor, humor van een allooi nog minder dan het schuifdeuren niveau. Nee, snel vergeten dit programma en de “Dames” over een paar jaar, als ze dat volhouden en naar ik hoop flink ontwikkelen in humor op volwassen niveau, nog één keer een nieuwe kans geven.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.