Categorie: THEATER, TONEEL

Woensdag 24 September 2014 at 3:42 pm

AGNES VAN GOD HEEFT SPEELTIJD NODIG

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

De preview een kleine twee weken tevoren stemde hoopvol, wat zeg ik, bijzonder hoopvol. Helaas de première maakte duidelijk dat de voorstelling, lees Willeke van Ammelrooy, als Moeder Overste, verre van ingespeeld was.

Het beloofde een prachtige première te worden en deels werd het dat ook, maar de enorme tekstonvastheid van Willeke van Ammelrooy was werkelijk tenenkrommend. En dat deed echter wel de kwaliteit van de andere twee actrices in deze productie Noortje Herlaar als de Non Agnes en Eva van de Wijdeven als Dokter/Psycho deskundige Martha Barentz tot ongekende hoogte stijgen.


Vooral Van de Wijdeven, moest alles uit de kast halen om de dialogen met moeder overste nog enigszins realisme toe te voegen. De vele versprekingen en “uh” en “ah’s” van Van Ammelrooy moeten het voor Eva Van de Wijdeven tot een hell of a job hebben gemaakt. Steeds weer als de dialoog snelheid en spitsheid nodig had was het Van Ammelrooy die roet in het eten smeet door haar versprekingen. Dat remt en verstoort. Niet dat het non-verbale spel en het overige acteren van Van Ammelrooy zwak was maar juist op die momenten wanneer het er toe deed vielen er steken.

Het verhaal over de dood gevonden baby in het klooster en de zoektocht naar de moeder en vermoedelijke dader van de moord op de baby doen Dokter Barentz er toe zetten om alles aan te wenden om de waarheid maar vooral het verhaal achter die waarheid boven tafel te krijgen. De aanvankelijke tegenwerking van Moeder Overste en de bijna autistische opstelling van Non Agnes maken het voor de dokter steeds moeilijker om tot de kern door te dringen.

Ten lange leste past ze hypnose toe om duidelijkheid te krijgen. Ze is dan het stadium van dadervinding eigenlijk al lang gepasseerd en steeds meer groeit haar sympathie voor Agnes. Echter de strijd met Moeder Overste remt heel veel in de ontknoping en de duidelijkheid achter de moord en doet barrières opwerpen.

Dit geweldige verhaal met prachtige dialogen van scriptschrijver John Pielmeier in het sobere maar mooie decor van Niek Kortekaas vormen een warm bad om tot een geweldige voorstelling te komen. En naar verluidt loopt het inmiddels al veel gladder dan op de première avond maar dat dit toneelstuk mogelijk een te korte try-out periode heeft gehad is waarschijnlijk debet aan het feit dat Van Ammelrooy er nog niet lekker in zit. Een actrice van haar kaliber kan en moet veel beter kunnen en ik ben er van overtuigd dat we over enkele weken zeker kunnen spreken van een geweldige voorstelling. Alle ingrediënten zijn aanwezig, dan moet dat toch lukken. Vooralsnog diep respect voor Herlaar en Van de Wijdeven zij zijn meesterlijk in hun respectievelijke rollen van Non en Dokter/psycho-deskundige.

“Agnes van God” is nog te zien tot en met 31 januari 2015  en voor informatie en speeldata verwijs ik naar de website www.agnesvangod.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.