Categorie: THEATER, TONEEL
Zondag 11 Januari 2015 at 9:05 pm
“AS YOU LIKE IT” op zijn Boermans is verrassend maar niet hemelstormend
door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P met beeld van Kurt Van der Elst
De nieuwste uitvoering van de Shakespeare ‘s “As You Like It” van het nationale Toneel onder regie en in bewerking van Theu Boermans met een vertaling door Tom Kleijn is bijna een musical zoveel wordt er in gezongen. En toch is dat zeker niet storend sterker nog het geeft de voorstelling een geheel eigen karakter. Iets waarin Theu Boermans zich wel vaker weet te onderscheiden en toch, hoewel een verrassende versie, is het niet echt hemelstormend wat het Nationale Toneel met deze voorstelling op de planken brengt.
Het ligt zeker niet aan de cast met onder hen o.a. René Zinnicq Bergmann, Antoinette Jelgersma, Reinout Scholten van Aschat, Hannah Hoekstra en Hubert Fermin en ook niet aan het toneelbeeld want daar zitten werkelijk geweldige vondsten in maar er is iets wat het voor mij net niet laat zijn. Voor de voorstelling begint speelt een strijkje oud materiaal van Crosby, Stills, Nash en Young en ook tijdens de voorstelling wordt er nog wat van dit illuster kwartet gezongen (allemaal van het album Deja Vu) of Boermans hiermee een achterliggende gedachte heeft zou ik wel denken want beide nummers “Our House” en “Teach Your Children" zijn van toepassing op dit stuk, maar er zijn veel meer dubbele bodems en diepere betekenissen achter, tekst, beeld en zang te vinden. Dat alles maakt de voorstelling, die een kleine drie uur duurt vooral na de pauze lekker vlot, hoewel ik zeker voor de pauze een half uur zou skippen omdat het niet van toegevoegde waarde is, het kan zeker voor de pauze stukken vlotter en gladder. Zoals gezegd na de pauze is het aanzienlijk beter en zeker vlotter gespeeld. Deze voorstelling lijkt wel een oude diesel die op gang moet komen, maar eenmaal op gang is het ook wel een niet meer te stoppen carrousel van heerlijk vrolijk spel en leut en jolijt. Iets wat Shakespeare in veel van zijn werk nastreefde. In deze voorstelling zijn er twee acteurs die er voor mij met schouders boven uit torenen en dat zijn Hubert Fermin, in zijn rol als trouwe bediende Adam en vooral als Hyman, aan het slot van het stuk en Hannah Hoekstra die samen met Reinout Scholten van Aschat het liefdeskoppel Rosalinde en Orlando mogen vertolken. Niet dat de andere acteurs achterblijven, maar zij gaan m.i. te veel op in het grote geheel terwijl ook Cheryl Moenen, als Rosalinde’s nichtje en hartsvriendin Celia af en toe niet dat uit de rol haalt wat er wel in zit. Toch is deze voorstelling zeker geen af te raden toneelvoorstelling, verre van dat maar er is wat ruim omgesprongen met de oorspronkelijke versie en vooral met de tijd. Ik ben van mening dat de voorstelling in een kortere versie zeker zo doeltreffend had kunnen zijn en daardoor mogelijk meer tot the point dan in deze versie. Maar als u van onverwachte en knappe close harmonies houdt en verrassende toneelbeelden dan is deze voorstelling zeker de moeite waard, al is het alleen maar om te zien hoe Hannah Hoekstra zich als macho kereltje ontpopt.
Voor speellijst en informatie kijk op www.nationaletoneel.nl
Reageer hieronder
Geen reacties