Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK
Donderdag 29 Januari 2015 at 10:05 pm
Ultra High Flamenco subliem met Oene van Geel, Maarten Ornstein en Tony Roe.
Tekst: Rik van Boeckel met foto’s van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Het was het idee van Flamenco Biënnale -directrice Ernestina van de Noort om de topflamenco formatie Ultra High Flamenco (UHF) voor de 5e Nederlandse Flamenco Biënnale te koppelen aan drie gerenommeerde Nederlandse jazzmusici: altviolist/componist Oene van Geel (Zapp4, The Nordanians), klarinettist/saxofonist Maarten Ornstein (Dash!) en pianist Tony Roe (Tin Men & The Telephone). De fusie van twee muzikale werelden pakte bijzonder goed uit. Het werd een subliem en feestelijk concert in het Bimhuis.
UHF is een vernieuwend flamencojazz kwartet dat bestaat uit Pablo Martín (contrabas), Paquito González (percussie), José Guevedo ‘Bolita’ (gitaar), allen Spanje, en de Franse altviolist Alexis Lefèvre. Bij Vrije Geluiden was al een boeiende reportage te zien van de samenwerking tussen UHF en de Nederlandse musici. Beiden stapten uit hun comfortzone en creëerden zo nieuwe muziek. Dat werd in de reportage duidelijk maar ook tijdens het concert in het Bimhuis.
Flamenco en cajón
De vier musici van UHF kruisten al jaren elkaars pad als ‘sidemen’ van grote namen uit de flamencowereld: de meestergitaristen Tomatito, Vicente Amigo, Gerardo Nuñez en pianist Chano Domínguez. Tijdens de workshops flamencopercussie op de cajón bewees Paquito Gonzalez wat een grootmeester hij is op de cajón; hij droeg zijn enorme kennis op het gebied van flamencoritmes en cajón technieken op ontspannen en enthousiasmerende wijze over op de cajón leerlingen, waaronder ondergetekende. In het Bimhuis had hij rond de cajón een hele drumset staan met diverse toms en bekkens. Hij begon het optreden door op de zijkanten van de cajón te spelen.
Zinderend
De eerste twee stukken waaronder ‘Carretera de Soniquete’ waren afkomstig van UHF. Over de flamencobasis legden Van Geel, Ornstein en Roe een nieuwe muzikale laag. Als Van Geel en Lefèvre elkaar ontmoetten op de viool ging het de ene keer de klassieke kant op, een andere keer klonk er een vleugje Balkan in door. En vanaf het begin zinderde de muziek van de energie. De diverse interacties (Van Geel/Paquito; Roe/Guevedo) maakten het concert zeer boeiend net als de vele solo's. De musici genoten daarbij zichtbaar van het samenspel, van het verleggen van hun grenzen. Van Roe's ‘Don’t Stop’ dat langzaam werd opgebouwd ging het naar Lefèvre’s ‘Tangilero’. Lefèvre die in Argentinië heeft gewoond nam zijn medemusici en het publiek mee in de wereld van de Argentijnse folklore. In mooie figuratieve composities waarin het Argentijnse landschap muzikaal werd verbeeld. En waarin Lefèvre en Van Geel hun pizzicato techniek op de viool op virtuoze en humoristische wijze wisten te etaleren.
Ornstein’s Bluebeard
'Bluebeard has no true beard' was de laatste compositie voor de pauze, van de hand van Maarten Ornstein. Hier was goed te horen hoe stukken werden gecombineerd. Na het sfeervolle relaxte en gedragen gedeelte volgde na een verstilling een geweldige percussiesolo van Paquito González, gevolgd door Guevedo en afgesloten met een prachtige pianosolo van Tony Roe die kundig balanceerde op de scheidslijn tussen jazz, klassiek en latin.
Van tangos naar de Franse Pyreneeën
Zo ging het na de pauze verder met als eerste Republicano van Pablo Martín: een tangos (flamencostijl). Dit klonk heel romantisch en werd gevolgd door het weemoedige Floating waarin Van Geel zijn sentimentele kant liet horen en Guevedo een subtiele gitaarsolo speelde. In een volgend stuk bracht Van Geel vocale percussie ten gehore, werd er tevens behoorlijk geïmproviseerd. Het plezier spatte er vanaf, het publiek beloonde de musici nog voor het slot met groot applaus. Er volgden nog twee wervelende stukken: een rumba en in de zeer terechte toegift een compositie van Ornstein, ‘Riccolo’ genaamd, waarin de klarinettist een stukje zong in een Frans dialect uit de Pyreneeën. Een erg vrolijke afsluiter van een geweldig concert !!
Voor meer concerten Flamenco Biënnale t/m 3 februari 2015):
Reportage Vrije Geluiden met UHF, Van Geel, Ornstein en Roe
http://www.vpro.nl/vrije-geluiden/vg-tipt/2015/Januari/6.html
Reageer hieronder
Geen reacties