Categorie: THEATER, TONEEL

Woensdag 04 Februari 2015 at 4:44 pm

De Ontdekking van de Hemel staat als een huis.

Fotograaf: Ben van Duin Fotograaf: Ben van Duin Fotograaf: Ben van Duin

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Misschien is het inderdaad wel het allerbeste Nederlandse boek ooit, en de verfilming, enkele jaren geleden al weer, was subliem. Een film met alle ingrediënten die het boek biedt en nergens overdone, maar hoe zet je zoiets op de planken zonder het boek geweld aan te doen. Bij het eerste bericht over deze theaterversie had ik mijn bedenkingen, dat gaan ze op geen enkele wijze waarmaken, was hetgeen ik destijds dacht. Helaas kon ik om redenen niet aanwezig zijn bij de première maar gelukkig kreeg ik de kans de voorstelling alsnog te gaan zien. En het eerste wat ik al na enkele minuten dacht was, dat het misschien toch niet zo’n slecht idee was hier een toneelversie van te maken.

Het grote succes, want dat is het absoluut, is in belangrijkste mate te danken aan het prachtige verhaal Van Harry Mullisch over de twee gezworen vrienden Onno en Max, maar zeker, in heel belangrijke mate, aan het getoonde toneelbeeld. Geen extra opsmuk door sensatievolle effecten, nee regisseur en bewerker Ignace Cornelissen heeft er een fijnzinnig en integer juweeltje van weten te maken.

Natuurlijk heeft zijn succes ook een bestaansrecht dankzij de mooie rolinvulling, vooral Sieger Sloot als Max Delius en de meer dan meesterlijke invulling van verteller Harry Mullisch door Genio de Groot, die zijn taak met alle schwung vertolkt vallen op. Ook Waldemar Torenstra als Onno Quist en Lidewij Mahler als Ada, de spil tussen de twee gezworen vrienden Onno en Max, spelen niet alleen prachtig hun rol maar daarnaast vertolkt Lidewij ook nog eens prachtig spel op de cello. Over de overige rollen van (oma) Sophia en zoon Quinten Quist respectievelijk Lieneke Le Roux en Marijn Claes kan ik melden dat dit mooie keuzes zijn, die hun rol meer dan verdienstelijk neer zetten.

De kracht van deze toneelvoorstelling zit zoals genoemd, natuurlijk in de eerste plaats in het verhaal van Mullisch maar ook de wijze van aanpak door Cornelissen maken deze toneelproductie tot een juweeltje. Hoewel het verhaal waarschijnlijk overbekend is bij 90 procent van de bezoekers, vindt de oplettende toeschouwer toch steeds weer mooie vondsten in deze toneelwaardige boekbewerking.

Na het boek en de film is er nu dan ook de toneelversie en ik mag stellen dat alles wat het geweldige boek je als lezer voor ogen tovert en in de film zo mooi werd gerealiseerd en vanzelfsprekend op de planken nimmer uitvoerbaar zou zijn niet als gemis wordt gezien. Veel scenes laten de ruimte tot fantasie bij de toeschouwer op heerlijke wijze open. Zoals bijvoorbeeld het auto ongeluk op de stormachtige avond als het trio met de auto op weg gaat naar het ziekenhuis waar Ada’s vader met een hartfalen is opgenomen, en Ada uiteindelijk in haar jarendurende coma zal geraken, wordt zeer fantasievrij aangeboden maar je ziet het wel allemaal voor je ogen gebeuren, dat is niet alleen op het conto van Mullisch te schrijven, in deze toneelversie dienen wij daarvoor grote dank te geven aan regisseur Ignace Cornelissen, die met zijn cast een waar meesterwerk heeft doen slagen. Ik hoop dan ook van harte dat deze voorstelling nog een reprise mag beleven want dit moet nog door veel meer toeschouwers bewonderd worden. Niet voor niets TopTheater.

Voor informatie en speeldata kijk op www.toptheater.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.