Categorie: THEATER, TONEEL

Dinsdag 31 Maart 2015 at 11:38 pm

Toneelschuur producties weet de essentie te treffen.

Oom Wanja foto:

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P.

Ik zag meerdere malen Anton Tsjechov’s “Oom Wanja” spelen en naast het feit dat je slechts buiten de tekst er wezenlijk anders mee om kan gaan zag ik steeds andere “Oom Wanja” versies.

Deze versie van Toneelschuur producties met  een heel sterke cast en een geweldig toneelbeeld springt er toch een beetje uit. Misschien ook omdat het geen kostuumdrama is geworden maar is verplaatst naar het hier en nu.

Ik zag een “Oom Wanja” waarbij de toeschouwer tot in de krochten van de ziel mocht kijken en ook dat geeft een diepere versie dan de eerder gespeelden.

Oom Wanja (Jeroen de Man) en zijn nichtje Sonja (Mariana Aparicio Torres) wonen samen op het familielandgoed en leven een voortkabbelend leventje zonder al te veel ups of downs. De komst van Wanja’s ex zwager (Han Kerkhoffs), en zijn nieuwe jonge bruid Jelena (Naomi Velissariou), zet het leven van Wanja en Sonja op scherp.

Wanja, eigenlijk een emotioneel wrak, voelt iets heimelijks voor de jonge echtgenote maar is daarin niet de enige, ook huisvriend en arts Astrov (Ali Ben Horsting) heeft het op de aantrekkelijke jonge vrouw voorzien. Maar Jelena laat het aanvankelijk aan zich voorbij gaan. Haar man sluit zich nagenoeg hele dagen op om te schrijven of is buitenshuis, waarbij hij af en toe zijn echtgenote mee neemt.

Wanja is met de jaren en na het overlijden van zijn zus, de eerdere echtgenote van de professor en de moeder van Sonja, een beetje een over-emotionele dweil geworden. Na een paar jaren in het gemis van zijn zus en met de zorg voor zijn nichtje is Wanja eigenlijk alleen maar een loser geworden. Maar zijn het eigenlijk niet allemaal losers. Ook de professor, Wanja’s ex zwager is in feite een mislukkeling bij wie niet veel succes uit zijn schrijven komt.

De dokter is een plattelandsarts met een hunkering naar de droomvrouw. Nu komt die in zijn leven voorbij, is ze gehuwd en lukt het hem niet haar echt te verleiden. Sonja die weer een diepe hunkering naar de dokter voelt wordt volledig onbegrepen terzijde geschoven, misschien is de enige die er nog  best van af komt Jelena, maar in feite is zij een witte weduwe.

Triestheid alom en dat mag het publiek weten ook. Want ook het hele huishouden op het landgoed, dat oud en verloederd is wordt getoond in een chaos van opgeslagen rotzooi, een meesterlijk gevonden metafoor voor de teloorgang van het landgoed en haar bewoners. Uit die krochten van het landgoed komen de aanwezigen met regelmaat naar voren en laten vooral hun zwakheden zien, tonen de vereenzaming de lotsgevoeligheid en de tomeloze hang naar het verleden, toen het allemaal nog redelijk naar wens verliep. Er geld was en er geen grond verkocht hoefde te worden om de familie te onderhouden, kortweg de gelukkiger dagen.

Jeroen de Man, had mogelijk iets ouder mogen zijn voor zijn rol maar is wel, vooral qua inleving, een geweldige sterke Oom Wanja en vooral Ali Ben Horsting als smoorverliefde arts zet een ijzersterk karakter neer die al hunkerend niet krijgt wat hij wil en wat hem in de schoot wordt geworpen niet ziet staan. De entourage van dit meer dan 100 jaar oude stuk is naar het hier en nu getrokken en dat maakt deze toch eigenlijk wel deprimerende Tsjechov veel meer verteerbaar. Regisseur Erik Whien heeft met de door hem en Casper Vandeputte bewerkte tekst het stuk veel herkenbaarder gemaakt en het toneelbeeld is een meesterlijke ondersteuning van alle vergane glorie en verloedering. Han Kerkhoffs zet op heerlijke wijze de alles wegwuivende professor neer die hij zou moeten te zijn maar in wezen al jaren niet meer is, enigszins flamboyant maar zonder succes om op te staven.

Deze “Oom Wanja” is er een die het tijdsbeeld heeft verplaatst maar daardoor het verhaal heeft versterkt door met name de herkenbaarheid van vergane glorie en dreigende ontreddering. Na afloop is het best wel een paar keer slikken om de kost door de keel te krijgen. Maar zo hoort een goed stuk ook over te komen.

Voor verder informatie, trailers en speeldata kijk op: www.toneelschuur.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.