Categorie: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Donderdag 16 Juli 2015 at 1:00 pm

Het tweede deel van Gent Jazz begint met een zeer hoog bezoekersaantal

Alice on the Roof photo Hans Speekenbrink Alice on the Roof photo Hans Speekenbrink Alice on the Roof photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P met beeld van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


De opening vandaag, de openingsdag van het 2e deel van het Gent Jazz festival is niet echt een voor mij overtuigende inbreng.  De pas 19 jaar jonge zangeres Alice Dutoit als Alice on the roof uit Bergen is opgeleid als pianiste maar manifesteert zich de laatste tijd steeds meer als zangeres helaas is haar wat iele en breekbare stemgeluid niet voldoende om met haar begeleiders de main stage van voldoende power te voorzien. Ze oogt leuk, jong en fris maar haar materiaal is als dertien in een dozijn. Jammer maar helaas.

Andreya Triana photo Hans Speekenbrink Andreya Triana photo Hans Speekenbrink Andreya Triana photo Hans Speekenbrink

Heel anders is de Britse Andreya Triana die na haar de grote tent wel wist vol te krijgen met publiek en vooral met haar overtuigende stem. Het ietwat hese stemgeluid heeft zoveel soul dat als ze alleen al zou spreken je nog onder de indruk van haar zou zijn. Daarbij komt dat haar band één goed en stevig geluid aflevert zodat het in grote getale opgekomen publiek al snel om is en her en der in de enorme ruimte zie je steeds meer mensen aan het dansen gaan. Recentelijk bracht zij haar 2e album uit en daarvan werd een groot aantal tracks gespeeld. Die songs klonken zo overtuigend en in balans dat haar signeersessie na afloop door de festival veiligheidsmedewerkers in goede banen geleid moest worden anders waren er mogelijk mensen onder de voet gelopen. Het is mij op dit moment niet duidelijk de Cd of de vinylpersing in Nederland verkrijgbaar zijn, zo ja ga die dan zeker beluisteren en ik ben er bijna voor zeker van overtuigd dat je het album zult aanschaffen. Trouwens het wordt ook hoog tijd dat Andreya Triana ook Nederland gaat aandoen voor een aantal concerten want dan horen wij wat ons tot nu toe ontbeerd is gebleven.

Melani De Biasio photo Hans Speekenbrink Dre Pllemaars with Melani De Biasio photo Hans Speekenbrink Melani De Biasio photo Hans Speekenbrink

Melanie De Biasio treedt nu voor de zoveelste keer op op Gent Jazz en ondanks ik haar al meerdere malen zag en hoorde blijft ze mij wel imponeren.
Hoewel ze dit keer, nog meer dan de vorige malen dat ik haar zag spelen, als een muzikaal zweef teefje overkomt maakt ze wel weer verrassende muziek. Het ene moment bespeelt ze heel lyrisch de dwarsfluit, dan weer stamelt ze nagenoeg onverstaanbare klankenreeksen uit om dan weer over te schakelen naar stevige poppy songs, echter wel steeds op basis van een heerlijke jazzy beat. Ondersteund door Pascal Mohy aan de vleugel, Dré Pallemaerts achter de trommels en Pascal Paulus op de synthesizers en gitaren weet De Biasio toch steeds weer te boeien. Jammer dat het publiek rondom de tent zo enorm rumoerig was dat op sommige plaatsen in de tent het buitengeluid overheerste over de klanken van het hoofdpodium. En dat is enorm zonde want wat ze brengt, brengt De Biasio goed. En na haar, gebruikelijke, afsluiting met een lange versie van haar bekende afscheidssong komt ze na een gigantisch en langdurig applaus terug voor nog een mooi stukje ingetogen De Biasio werk.

ZAZ photo Hans Speekenbrink ZAZ photo Hans Speekenbrink ZAZ photo Hans Speekenbrink

In eerste instantie dacht ik wat heeft die ZAZ hier op het festival te zoeken het is mij niet helemaal duidelijk. Deze Piaff achtigs vocaliste hoort veel meer thuis is een schemerige nachtclub dan op een festival als GentJazz maar aan de andere kant vormt Isabella Geffroy dan weer zo'n heerlijk contrast met de overige vocalistes van vanavond dat je als publiek je zelf wel open stelt voor deze nachtclubshow. Openend met een lekkere versie van "Sous le Ciel de Paris" waarna ze een wat meer broeierig nachtclubrepertoire uit haar hoge hoed tovert zodat deze eerste avond van deel 2 van Gent Jazz een voor mij verrassend en toch wel heel vermakelijk slot biedt. Alsof ik ergens een club op Pigalle of in Montpernasse ben binnengelopen om daar lekker af te zakken en vooral nog maar even te blijven hangen mede door het aanstekelijke wat ZAZ ons voorschotelt zoals "Paris reveille" na een swingende intro van alle blazers in haar geweldige band. Het moet gezegd ZAZ tovert de gigantische main stage tent van Gent Jazz binnen een paar nummers om tot de grootste en swingendste nachtclub van heel België. En onvermoeibaar en vol met muzikle en entertaining verrassingen biedt ZaZ en haar 22 begeleiders een ruim twee uur durende show die werelijk zijn weerga niet kent. Alles spettert en swingt. Haar begeleiders zijn weergaloos en zorgen op hun beurt ook weer voor heerlijk entertainment. Dat in combinatie met de muziek die is gebaseerd op Gipsy Jazz, Chansons en entertainment ontstaat er een show die mij erkelijk uit mijn sloffen blaast. Sluitend met Oh Champs Elyssee, wat wij ons nog herinneren van Johnny en Rijk maakt ze een gigantisch slot van een spektakel waar men het jarenlang nog over zal hebben en wat mij betreft wordt ZAZ over een jaar of twee weer uitgenodigd op een Belgisch Jazz festival, ze is werkelijk magnifiek. Vermoeid maar zeer voldaan sluit ik af om mijn bed in het Holliday Inn Express op te zoeken. Het was een mooie openingsdag van Gent Jazz deel 2. Morgen nog veel meer moois en zo gaan we nog even door tot en met zaterdag.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.