Categorie: THEATER, MUZIEK, TONEEL

Donderdag 26 November 2015 at 10:07 pm

“OEROEG” IS OVERWELDIGEND TOTAAL-THEATER

Foto Karin Jonkers Foto Karin Jonkers Foto Karin Jonkers

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Het is nog steeds geen bejaard stuk literatuur, eerder een boek met eeuwigheidswaarde het meesterwerk dat Hella Haasse in 1948 schreef: “OEROEG”. Een verhaal over vriendschap, verwijdering en uiteindelijk zelfs haat, en dat alles ten gevolge een politieke achtergrond. Nu in de toneelbewerking bij Bos & Matzer theaterproducties, in een indrukwekkende bewerking van Madeleine Matzer onder regie van Michiel de Regt gespeeld door Leopold Witte en Helge Slikker van wie de laatste ook de muzikale composities en het spel daarvan voor zijn rekening neemt.

Wie had “OEROEG” niet op zijn boekenlijst staan voor de middelbare school, er zullen er weinigen zijn die dit met “Nee” zullen beantwoorden. Het is een prachtig verhaal over twee jonge hartsvrienden die met het verstrijken der jaren door verwijdering en politieke achtergrond zo zeer uiteen groeien dat het uiteindelijk zal leiden tot een haat die zo diepgeworteld blijkt dat het bijna tot de dood leidt.
Met een waanzinnig indrukwekkende maar tevens beklemmende opening door het filmbeeld hoog op het achterdoek en de daar overheen komende muziek van Helge Slikker vertelt Leopold Witte met een prachtige dictie zijn verhaal; “Oeroeg was mijn vriend”…..
“OEROEG” is het verhaal over de vriendschap en verwijdering van een Javaanse jongen en de Nederlandse zoon van een Administrateur in het Nederlands Indië van voor de tweede wereldoorlog. Het is ook het verhaal over twee culturen die van elkaar verschillen waarbij men zich ontheemd voelt en niet kan aarden, maar ook over verwachtingspatronen, verlangens en bovenal over vriendschap. Leopold Witte als de Ik figuur, de Nederlandse zoon, vertelt het verhaal met veel overgave, met op de juiste momenten de spanningspunten en dat wordt onderstreept door de soms hoekige muziek, die in het begin van de voorstelling veel lyrischer is dan naar gelang de voorstelling zich vordert, langzaam overgaand in minimal music met soms rauwe uitspattingen die het verhaal nog meer diepte en spanning mee geven.

Eigenlijk wil ik zo weinig mogelijk over het stuk zelf kwijt omdat ik van mening ben dat ik daarmee te veel weg geef, van wat u juist zelf moet gaan ervaren bij deze prachtige totaal theater voorstelling met sterke nadruk op de samenhang tussen tekst en muziek, maar ook indrukwekkend een vooral overweldigend beeldmateriaal en dat alles in een mooie belichting. “OEROEG” is ook het verhaal dat vandaag kan spelen in Parijs of Brussel en mogelijk Amsterdam, over vrienden die uit overtuiging lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
“OEROEG” is vooral een productie die je als toeschouwer moet ondergaan, waarbij naar mijn mening een ieder het anders zal ervaren, één ding blijft na afloop voor een ieder overeind; dit is overweldigend diep indrukmakend prachtig theater wat u niet mag missen.

Voor speeldata en verdere informatie kijk op: www.bostheaterproducties.nl of www.matzer.org




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.